چراغ انجمن
اکادمیسین دستگیر پنجشیری
ای میهن من وخنجر خاورمن
هستی سپر قاره ی پهنا ور من
پیغام زمان وزنده گی را بشنو
از" بام جهان" وچشمه ی باورمن
"فروغ هستی "
چراغ انجمن
ارمغانی به پیشواز برگزاری بیستمین سالگرد
" استقلال دولت جمهوری تاجیکستان "
( 5 - 10سپتمبر 2011 م )
در دهم سپتمبر 1992میلادی ،همزمان باکشاکشهای خونین میان دولت پروفیسور ربانی وشورای انسجام ، به دعوت کمسیون تدارک نخستین کنگره ی بین ا لمللی تاجیکان جهان ، ازطریق مزارشریف عازم شهر دوشنبه مرکز تاجیکستان مستقل شدم . دران برهه ی تاریخ ، مردم بی سلاح وبیگناه شهر کابل ،" ازهزار جناح " زیر ضربات هما هنگ تنظیمهای تندرو و وابسته به نظامیگران پاکستان قرارگرفته بود و از بمبارد مان وحشیانه ی شورای انسجام به رهبری حضرت صبغت لله مجددی وجنرال حمید گل، رنج وعذاب میکشید؛ شیران سرخ در زنجیر وحصار لاشخواران خسیس پاکستان افتاد ه ، خانه ها بیفروغ وکلبه های پیرامون شهر کابل به خاک یکسان وویران شده بود؛ ازدل سنگ سنگ کوه آسمایی، خشت خشت خانه های خراب شهر کابل؛ از بندبند تاکها وتاکستانهای کوه دامان ؛ از موج موج آبهای سرکش پنجشیر و دره های کاپیسا و پروان؛ به یک سخن ازدل ودامان کوهپایه های هندوکش بیدار، سیلاب خون بی گناهان جوش وخروش غم انگیز داشت؛ مردم بپا خاسته وطن با الها م ازجنگهای آزادیخواهانه ی اول ودوم وجنگ فاتحانه ی میوند ، علیه دخالت مداخله و تجاوز تنظیمهای تندرو پاکستا ن و وهابیان خاورمیانه ی عربی پرخاش و مقاومت دادخواهانه خود را آغاز و با مرگ پنجه نرم میکرد .
درچنین فضا وهوا ی دود آگین ومرگبار ، سفرما از شهرکابل به مزارشریف آغاز شد. این سفر نیز خالی از خطر نبود . هرمسا فر ی باید از قلمروهای پکو ل، دستار ، کلاه ، زبان ، لهجه و مذهب عبور میکرد ؛ ولی سفر فرهنگی ما از مزارشریف تا دوشنبه بدون هیچگونه خطری با هوا پیما ی ویژه ی رییس جمهور تاجیکستان مستقل ، انجام یافت. درین کنگره نماینده گان تاجیکان 12کشور ازسه قاره ی جهان دعوت شده بود در جلسه عمومی انجمن بین المللی تاجیکان ،.به نماینده گان کنگره امکان سخنرانی فراهم شد. دران گردهما یی من نیز سخنرانی کردم و دران سخنرانی موجز، پیرامون اوضاع پیچیده ی نظامی ـ سیاسی وگرایش روبه قهقرا، واپسگرایانه وجنگهای غیرعادلانه قبیله یی وقومی جامعه ی - پر آشوب و بلاکش ما افشاء گری صورت گرفت .
در نخستین کنگره ی بین ا لمللی تاجیکان جهان ،زمینه ی ملاقاتها ی دوستانه ی ما با شهروندان دوشنبه " مرکز تاجیکستان " وشهر تاریخی " خجند " فراهم گردید این جانب نیز با استفاده از فضای با ز همبسته گی بین المللی ومهمان نوازی مردم ودولت نوبنیاد تاجیکستان مستقل درشهرها و مرکز شهرداری " خجند " درزمینه ی کشاکشهای خونین تنظیمهای تندرو کشورما ، برای کسب وحفظ قدرت سیاسی و پیرامون توازن قوای اجتماعی، ملی ودورنما ی ناروشن وغمناک وضع سیاسی وامنیتی افغانستان بویژه پیرامون دخالت ، مداخله وتجاوز آشکار وپنهان ملیشه های پا کستان سخنرانی کرد وبه افشاءگری افراطکارهایهای مستبدابه ی میرثخواران استعمار بریتانیای کهن پرد ا خت و درنتیجه بیرق مهمان افتخاری شهرداری " خجند" را بدست آورد .
همچنین سروده ی پر تب و تاب " چراغ انجمن " (1) را که پس از دوسال واند ما ه کوته قفلی و رهایی از حبس ابد (دوران حاکمیت دکتر نجییب لله ) ، در فضای فرهنگی سیاسی وروانی مغشوش افغانستان درمزار شریف آفریده شده بود درحضور نماینده گان نخستین کنگر ه ی بین المللی تاجیکان جهان ودرمحافل باشکوه فرهنگی شهر تاریخی "خجند " با همه احساس دوستی وهمبسته گی نیرومند بین ا لمللی قرأت شد ، تا یاد گار مقاومت دادخواهانه ی تا جیکان ودیگر اقلیتهای ملی ومذهبی افغانستان علیه تجاوزا ت گسترده ی بنیادگرایان پاکستان، کشورهای عربی خاورمیانه ومربیان خون آشام انگلیسی وجهانی آنان باشد. درآن کنگره هشت صد تن از تاجیکان 12 کشور جهان ازجمله 25 نماینده از انجمن نویسنده گان افغانستان اشتراک ورزیده بود .
بیاد باید آورد که " تاجیکان " یکی ازا قو ا م باستانی ( 2) ، خراسا ن بزرگ (3) وافغانستان معاصر میباشد .
تاجیکان با تخاریان قبل ازهمه به روایت مستند زنده یاد استاد دکتر عبدالاحمد جاوید " با سغدیان وباختریان ازیک تیره وتبار بوده اند . درزمان درخشش تمدن یونان - باختری همزمان باگسترش خط هنر وفرهنگ یونانی وتوسعه شغلهای مالداری و رشد کشاورزی و آبیاری قبایل ناحیه های شمال بیش از پیش متحد شدند به زنده گی شهرنشینی واسکان روی آورد ند باز ار ، تجارت وحرفه ها رونق بیشتر یافت وهنر یونان وبودایی جای هنر یونان - باختری راگرفت ". ( 4) " درنیمه دوم قرن ششم تو رکا ن درخوارزم ظهور کرد ( یفتلییان ) ( 5 ) با تخارییان در آویختند و غلبه یافتند. . . " ؛ و لی سرنوشت زحمتکشان ترک وتاجیک تخار، درجریان کار زنده گی ومبارزه ی طولانی علیه ستمهای ملی و اجتماعی ودرنتیجه آشنایی با زبان ادبیات دین رسوم وفرهنگهای رشد یابنده همدیگر ، با رشته های همبسته گی ملی چنان گره خورد که سیلاب کور طالبان وسیاست نفاق افگنانه اداره ی تک قومی وتک صدایی کنونی هرگزتزلزلی بر بنیاد استوار دوستی ریشه دار این دوخلق آورده نتوانسته است. درمبارزات انتخاباتی آینده نیز صفوف این اقوام زیرستمهای گونه گون ملی واجتماعی فشرده تر، نیرومند تر وپایه دارتر میشود و فرآیند همبسته گی ملی مردم وطن واحد وتجزیه ناپذیرمار ا آهنگی شتابنده تر می بخشد .
ملل ومردمان خراسا نزمین و افغانستان معاصر، هر یکی به درجات متفاوتی اساطیر روایات ادیان، مذاهب، طریقه ها ، سنن، زبان، ادبیات، هنر ها وفرهنگهای مادی ومعنوی پر ارزشی را پرورش داده ، درغنامندی فرهنگ و تمدن گشن بیخ وپربرگ بار خراسان و جهان ، نقش تاریخی فعال و خلاقی ایفاکرده اند.
تا جیکان افغانستان و فرارود آمو درپیدایی پرورش وگسترش آیین "مهر" میترایی ، زردشتی ، مانی ، بودایی، برهمنی ، زوری ، دین ، مذاهب وطریقه های اسلامی نقش برجسته داشته اند ودارند ( 6)
قلمروسیاسی کشورما طی سده های متمادی گاه پهناور ودارای امپراتوریهای نیرومند ومتمرکز بوده وگاه کوچک و دستخوش تهاجمهای خونین جهانکشایان نیروهای تجاوزکار استعماری وابرقدرتها شده اند به همین دلیل هریکی ازین گروههای قومی واقلیتهای ملی ومذهبی کشور درحال حاضر با همسایه گان ما ، پیوندهای زبانی، ادبی ومناسبات نزدیک دینی، مذهبی، تاریخی وفرهنگی داشته اند و دارند .
بیک سخن اقوام خر اسانزمین و افغانستان، بویژه تاجیکان ، ازباستان زمان تا - دوران جنگهای ضد استعمار حضور ونفوذ بریتانیای کبیر1838- 1919 و درمرحله ی حضور ونفوذ بی بند وبار ، کشورهای عضو ناتو و " جامعه ی جهانی " ، ( 2001 - 2011 ) شانه به شانه ی یکد یگر تا قربانی سر ، جان ، مال و آخرین قطره های خون و " داشتن یک کلاه جای " از آزادی آب خاک، زبانها، هنرها، ادبیات و گنجینه های فرهنگی همه گروههای قومی کشور، بویژ ه از زبان وادبیات غنامند فارسی وشهکارهای هنری بامیان قهرمانانه وتا ریختن آخرین قطره ی خون خویش مقاومت و پاسداری کرده اند. ( 7 )
درحال حاضر نیز با تشکیل شورا های فرهنگی، نهادهای مدنی، احزاب سیاسی، جبهه های متحد ملی و بهره جویی ازتازه ترین دست آ وردهای دانش وتکنالوزی معاصر دسترسی به کمپیوتر انترنت (تارنما ) ، رسانه های دیداری، شنیداری، مطبوعات ، جراید، روزنامه ها، به امید رشد و شگوفایی هنر، زبان و ادبیات گشن بیخ ومیراثهای فرهنگی بسیار برگ وبار همه گروههای قومی افغانستان، زنده گی، کار و مبارزهء آگاهی بخش میکنند و با چنین تلاشهای پرامید انسانی ، حق حاکمیت وشهروندی خودرا باقبول رنجهای زندان ، تبعید، سرکوب خونین وقربانی سروجان بدون ترس از اشتباه ، از کام طالبان خودکش وبیگانه پرور داخلی وبین المللی، دیر یازود به چنگ می آورند و درفش حماسه های ناتمام قهرمانان خراسان وهمبسته گی ملی خود را بر چکاد های سرکش پامیر، شمشاد وکوهپایه های بلند هندوکش بیدار به جنبش می آورند .
- موجز اینکه ، درجریان تهاجمهای پیاپی تاریخی جهانکشایان ، بویژه برقلمرو های آریاییان باستان ، خراسان اسلامی وافغانستان دوران سیطره استبداد استعماری وقبیله سالاری ، فرارود ( ماورا أ لنهر ) سرزمینهای راست آمو ، ازخراسان زمین جداشد و امروز به نام آسیای میانه یاد میشود.
- درنتیجه ی شیوع پالیسی نفاق افگنانه استعمار بریتانیا ی کبیر وحضور ونفوذ روسیه تزاری در آسیای میانه ، مناسبات کشورهای " فارس " (ایران شهنشاهی و آخوندی) و کشورهای آسیای میانه ، بویژه پس از انقلاب اکتوبر 1917م . روبه سردی گرایید .
- با استقرار امپراتوری احمدشاه درانی فرایند اسکان وسیطره ی قبیله های کوچنده افغان دربخشی از ولایات خراسان آهنگ شتابنده یافت. همچنین درنتیجه حملات پیاپی افغانان برکشور هندوستان، زمینه های گسترش نفوذ استعمار بریتانیای کبیر، در نیم قاره ی هند، کشمیر، پشتونخوا ودربخشی ازقلمرو خراسان ( افغانستان معاصر) فراهم شد . شجاع الملک ازسوی لارد اوکلند بجای امیردوست محمد به حیث امیر افغانستان شناخته شد باقشون 12هزار نفری از سند گذشت در 25اپریل 1838 وارد قندهارگردید. در مراسم تاچپوشی عاری از افتخار شجاع الملک نوه ء احمدشاه درانی درشهر قندهار از سوی فرماندهان استعمار بریتانیای کبیربا اجرای رسم وگذ شت لشکر تجاوزکار استعمار بریتانیای کبیر برگزار گردید ( 8) وبرای نخستین بار سردار اوکلند نماینده دولت سلطنتی استعمار بریتانیای کبیر و شجاع الملک درقندهار ومرکز امپراتوری احمد شاه درانی، درپای معاهده ی اسارتبار کشوری به نام " افغانستان " مهر و امضاء کرد ند وازان پس این نام عاری از افتخار توسط امیران وپادشا ها ن وابسته به استعماربریتانیای کبیر، بجای نام پردرخشش "خراسان " ثبت اسناد رسمی تاریخ معاصرکشور شد و ازهمان تاریخ تا امروز سیاست افغان سازی وهویت زدایی تاجیکان ودیگر اقلیتهای ملی ومذهبی افغانستان ازسوی امیران وشاهان افغان، تحریک طالبان، ودولتهای تک قومی به استثنای دوران رهبری زنده یاد ببرک کارمل، زیر شعارهای "وحدت ملی " ، "خود کشی " ، برادرکشی، زن ستیزی، انتقامجویی و نسل کشی ، غنیمت گیری ورهزنی ، طبق نقشه ی سیطره جویانه وغاصبانه ی مؤلف " دوهمه سقاوی " وبه قیمت زنده گی و رنجهای بیکران ملیونها زن ومرد، پیروجوان، بیگنا ه بی سلاح معیوب، معلول، یتیم، بیوه ، معتاد و خلاف سنن پسندیده ی ملی ومذهبی مردم درگوشه گوشه ی وطن هنوز ا دامه دارد.
تندیسها و شهکارهای هنری بامیان و میراثهای فرهنگی پیش ازظهور دین اسلام به فتوای ملا عمر، تنظیمهای سکون پرست وهابی عربستان، اخوانیان مصر، وهابیان عربی، نظامیگر پاکستا ن با تعصب خشونت آمیزی ویران گردید.
موجزاینکه استعمار بریتانیای کبیر و میرثخواران آنان در دوسوی خط استعماری دیورند ، برای نسلهای امروز افغانستان معاصر، شوربختانه سرگردانی تاریخی ، زنده گی تلخ وپرمشقت کوچنده گی ، کوبیدن یکنواخت میخهای خیمه ها ،فریاد استخوانسوز دوری جدایی، ناله واندوه ، آه وفغا ن ، کینه توزی انتقامجویی آدمکشی خودکشی بیگانه پرستی، زن ستیزی خاشخاش سالاری ،رهزنی ، کشتار وذبح
تازه ترین مقالات دستگیر پنجشیری
مقالات مرتبط
پاکستان ازسال ۱۹۹۷ ارزو دارد تا راه را مستقلانه بطرف آسیای میانه بازنماید. یکی از راز به بنیاد آمدن... ادامه
از سال ۱۹۹۱ و در پی حوادث متعدد، جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شوروی از این اتحادیه (اتحاد شوروی) جدا... ادامه
طوری که پیشبینی می شد ناقوس تروریسم از چشمه زار تروریستی افغانستان در کاخ کرملین به صدا درآمد ولاجر... ادامه
حمله ای که 2 ژانویه 2022 علیه قزاقستان صورت گرفت شامل دو گروه مستقل می شد که به فرماندهی خارجی مشترک... ادامه
مظاهره عظيم الشأن و گسترده ی ۲۰ عقرب سال روان، كه در اعتراض به "بیاعتنایی" دولت درمورد رهايی گروگان... ادامه
در دهم سپتمبر 1992میلادی ،همزمان باکشاکشهای خونین میان دولت پروفیسور ربانی وشورای انسجام ، به دعو... ادامه