فریادی از ژرفا پیرامون نهضت روشنگری ی درخشان شفیع عیار بخش دوم
سلیمان کبیر نوری
فریادی از ژرفا
پیرامون نهضت روشنگری ی درخشان شفیع عیار
بخش دوم
درین جا می خوانید:
- پیش سخن گذرا بر نظریات هموطنان بر بخش اول این نبشته
- این بیانیه سخت خطیر و تاریخی بود- پارلمان انگلستان مقابل آیینه
- شخصیت چند بعدی آقای عیار
- برنامه های ویدیویی
- زبان گویشی یا گفتاری
***
- پیش سخن گذرا بر نظریات هموطنان بر بخش اول این نبشته
پس از نشر بخش اول این نبشتار در رسانه های برون مرزی، متوجه شدم که در شعاع بسیار وسیع و گسترده فارغ از منشور نشراتی سایت ها اقبال نشر یافته است. آنچه برایم جالب بود، این که جهانبینی و بینش جبهه ای در ناشران و کاربران خیلی ها توسعه یافته است چرا که اتقاقا جناب عیار شخصیت فرا ایدیولولوژیک بوده و در نهضت خویش به همه هموطنان صرف نظر از اینکه در گذشته چپِ چپ بوده اند یا راستِ راست و به علت آن تعلقات چه کرده اند و چه نکرده اند؛ برای آینده مردم و میهن؛ دعوت عام یکسان میدهند و این بیانگر جهانبینی بسیار وسیع و بینش جبهه ای واقعی و پر دامنه است که قبلن هم شنیده میشده ولی جامعه برای عینیت یافتن آن آمادگی و رشد و تجربه لازم نداشته است. البته حالا نیز اشتثنا و مشکل کم نداریم ولی سطح رشد امید آفرین میباشد.چنانکه نشر بخش اول این مقال بازتاب بسیار وسیع و گسترده و شایسته ای داشت.
عزیزان با پیام های بسیار زیاد، چه از طریق تلفون، و چه با ذرایع عدیده، با امکانات تامین روابط دیجیتالی نظریات خویش را ارایه داشته اند. من فقط چند کامنت را به قسم نمونه، درین جا به نشر میسپارم.بقیه را عزیزان می توانند در برگه ی پایانی این نگارش ردیابی فرمایند.
اما دوستان زیادی هم تماس های تلفونی داشته اند. من از تایید هاابراز سپاس نموده فقط نظریات انتقادی ازبرنامه های عیار (دربخش دینی و یا سیاسی) را بدون تذکر نام ایشان بسیار فشرده درین نوشتار میگنجانم:
- وقتی برنامه های آقای عیار در مورد مذهب بود، سخت مشتاق آن بودم. زمانی که برنامه های سیاسی را شروع کردند، من با پیگیری ویدیو های ایشان بایکات کردم.
- بهتر بود آقای عیار مختص به ادامه ی برنامه های دینی میپرداختند، تا سیاسی.
- آقای عیار بیشتر مسایل قومی را دامن می زنند، تا دعوت به مصالح ملی، وحدت میان ملیت ها.
- من بار ها برای آقای عیار پیام نوشتم. اما هیچکدام را نشنید. با یک دندگی برنظریات خود خود تاکید میدارد. به نظریات دیگران وقعی نمیگذارد.
- من نمیخواهم با ایشان از طریق تلفون تماس گرفته و نظریات خویش را ارایه دارم. زیرا نمی پذیرند.
- برنامه های سیاسی آقای عیار خیلی جالب است. نباید بر برنامه های دینی بچسپد. باید فقط برنامه های سیاسی را ادامه دهد.
- عیار سوسیالیزم را رد میکند. امپیریالیزم را رد می کند. برضد روسیه و چین هم است. پس ایدیولوژی ای که خودش پیشکش میکند، کدام است؟
- آقای عیار بر ضد خلقی، پرچمی، مائویست، مجاهد، طالب، گلبدین است. پس کدام نیروها را در افغانستان پشتیبانی میکند؟
- آقای عیار نباید برنامه های دینی داشته باشد. امروز نیاز است تا بر درد های ملیت های زیر ستم که دونیم قرن درین کشور زیر نام برادر بزرگ ادامه دارد اتکا و روشنگری شود. هیچکس نمیتواند انکار کند که یک هزاره و ازبک و ترکمن، نمیتوانست یک جنرال باشد. یک وزیر باشد... امروز مشکل اساسی خودنمایی برادر بزرگ و برادران کوچک است....
- کسانی که بیماری زبانی و قومی دارند، برنامه های سیاسی عیار را نمی پسندند.
- ملا های کمسواد و افراطیون اخوانی مکتبی،جنرال طاقت ها، یون ها،، افراطیون پشتون و تاجیک...، هیچگاهی با آقای عیار همسویی نخواهند داشت و هیچگاهی عیار را نی تنها تایید نمیکنند، بل همه در صف متحد برعلیه ایشان قرار دارند....
- آقای عیار نباید در هر برنامه از زنان مثل سجیه، آریاناسعید،... نام ببرد. این تنها حرف من نیست، بل حرف بسیاری از دوستداران آقای عیار است. اینکه یک بارافشا شدند، تکرار آن به کرات و مرات، ناپسند است.
نظریه های نمونه ای دوستان از کامینت ها:
نظر هموطنی که زمانی با آقای عیار در یک سلول زندان بوده اند.
...(پس از ملاطفت ها) میخواستم چند نکته در مورد بزرگوار شفیع عیار، که به حقیقت مرد شجاع وهدفمندی استند، ونا گفته های یکهزار وچهارصد سال خرافات را، در کشور قبیله ای که تار پود جامعه اسلامی پر از خرافات وسنت های گنددیه است بیباکانه ومستند بیان میدارند عرض نمایم . این بازی در جامعه قبیلوی وخرافی بازی با آتش است که هرکس نمیتواند این جرات را نماید. گذشته از احترام من بشما وآقای عیار وزحمات شبا روزی تان در دیارغربت کار آسانی نیست، شاید انتقاد کردن آسان باشد، مگر عمل کار سختی است، من نمیخواهم انتقاد گونه، بلکه پیشنهاد گونه چند نکته را عرض نمایم، جای شک نیست که بیننده های آقای عیار در شبکه های اجتماعی، (فیس بوک، تیلویزیون، ایتوب) از مرز ملیون گذشته، جوان، پیر، خانم، آقا، حتی نوجوانان سنین پایین نیز بیننده این پروگرام ها استند، تا جایکه من تمام برنامه ها را مشاهده کرده ام، با اینکه کمی وکاستی هایی هم بعضی اوقات وجود داشته، اما چون انسان کامل نیست، بعضا اشتباهات بوجود میآید. اصل مطلب اینکه نظر من بیشتر به برنامه های اسلامی وسیاسی شان از تاریخ واوضاع روز است، گاه گاهی در هنرمندان یا بعضی پرابلم های شخصی که بین هنرمندان، آواز خوانان ویا هم کدام برنامه های تلویزونی بوجود میآید، حق دارند منحیث یک افغان نظر به تجارب شان اظهار نظر کنند، تا جایکه من میبینم این بر نامه ها بیشتر شده وبرنامه های اساسی شان رو به کمتر شدن است، اینجا یک نقل قول از محمد قطب برادر سید قطب، که شما میشناسید وحاجت به تشریح ندارد، میآورم. (من بیست سال وقتم را بخاطر جواب به سوالات ضایع کردم، اما در آخر یک نفر را هم قانع ساخته نتوانستم،بعدا تصميم گرفتم که فقط فکر وایده خودم را بگویم وبنویسم)، مردم ما سخت است قناعت کنند، امید وارم پیشنهادات من باعث رنجش خاطر نشده باشد وبا همان حوصله وخنده رویی پذیرفته شود.
انجنیر نثاراحمد (خیري) از دنمارک، ویکی ازهم سلولی های شفیع جان دربلاک دوم، که بعدا به بلاک اول وسوم منتقل شدم. این یاد آوری فقط بخاطر شناخت بود وهیچ هدف دیگری نداشت.
انجنیر نثار خیری
///
دوست ارجمند جناب سلیمان کبیر نوری سلام!
نوشته ارزشمند و افشا گرانۀ را که در پیوند با سخنرانی محترم شفیع عیار در پارلمان انگلیس ترتیب وبه نشر سپرده بودید با دقت مطالعه نمودم.از محتوای ریالیستی وفریاد گرانۀ سخنرانی شفیع عیاردر برابرنمایندگان کشور انگلیس بمثابۀ یکی از ابر استعماریون حاضر در تیاتر امروزی خون وجنایت درافغانستان لذت بردم. درین صحنه شفیع عیار بازبان ساده وبی پیرایه استعمار را تعریف واز چهرۀ کریهه آن در رابطه با عملکرد های نو استعماری انگلیس و شرکای بین المللی آن تحت عناوین دموکراسی، حقوق بشر، آزادی عدالت وغیره پرده برداشته باصراحت از ایشان تقاضای دست برداری از سر مردم مظلوم وستمدیدۀ افغانستان را مینماید. من با تحسین این فریادگری شجاعانۀ عیار برای شما وجمله سنگرداران اندیشه وقلم که درین راستا دست اندر کار اند آرزوی موفقیت وهمبستگی آگاهانه وصمیمانه را مینمایم.
توردیقل میمنگی
- بیانیه در پارلمان بریتانیا سخت خطیر و تاریخی بود
دوسیه ی شبکه های جاسوسی روی میز پارلمان انگلستان
پارلمان انگلستان مقابل آیینه
تاریخ گواه است که شجاعت واستواری عیار درعمل و نظر، برازنده، درخشنده وجلیل بوده است. آن هم در خانه ی انگریزی که درفش مباهات تاریخی فراوان ازعدم غروب خورشید را در سرزمین خویش تاکنون در دست دارد، امروز هم که به علت غرور زایدالوصف و حفظ افتخارات منحصر به فرد می خواهد ازاتحادیه اروپا برون شود تا بازهم مستقلانه به یکه تازی و جولانگری بپردازد؛ به قول جان کولمن، در پس پرده، رهبران جهان را هرآن، میتواند بالای انگشت خود بچرخاند. برگردان، شاید چنین اظهارات در زمان و مکان این چنین ویژه، کمتردر دل تاریخ مبارزات رهایی بخش کشورمان ثبت و حک شده باشد.
آری عیار با بیانیه خویش در پارلمان بریتانیا؛ در برابر دشمن تاریخی، استوار و آهنین ایستاد، توطیه های آنان را به رخ شان کشید و ماهیت رفتاری، کرداری و پنداری غولان تبهکار چندین قرنه جهان را برای جنریشن یا نسل معاصر ایشان به معرفی گرفت.
عیار در پارلمان بریتانیا، یک پژواک از درد جانکاه و فریاد مظلومان شد.بازتاب دردها و مظلومیت و بیچارگی توده های کشور که طی قرون متمادی مقام والای انسانی آنها در زیر ساطور و چکمه های خونین این غول استعمار خون آشام به تباهی کشانیده می شود. حس درد مردم، به هیچصورت ساده نیست. درد؛ درد است و درد.و هنوز هم که هنوز است، این درد، با تبهکاری و جولانگری رذیلانه ی نیو کلونیالیزم معاصر ادامه دارد...با اختراع های نو به نوی انگریزی که در به دام کشیدن ملت ها و کشور های مسلمان؛ ارتجاع سیاسی و تحجر مذهبی و جهل و جمود عقب ماندگی به سلاح های بران و تباهکن صنعت نموده است.
بدون شک مامورین شبکه های اطلاعاتی پارلمان و حکومت بریتانیا این فریاد ها را ثبت و به استیذان و آگاهی تمامی ی مراجع ذیربط خویش می رسانند.
عیار با چنین اظهارات تکان دهنده در برابر هیولای غارتگر جهان، همچو سرباز سر به کف میهن، شجیعانه و وطنپرستانه ایستاد و بانگ آزادی و رهایی را از نام تمامی ی هم میهنان فریاد زد.
عیار با نهایت دراکی، کیاست سیاسی و ارایه ی اهداف مشخص و استعداد شگرف در سخنرانی با مثال آوردن از دوست داشتتن سگ و پشک به مخاطبین انگریزی خود رعد آسا گفت که؛ باید به ارزش های انسانی و اخلاقی آدمیان هم حد اقل ارج بگذارند.
عیار این اظهارات را به قیمت جان وزندگی خود بیان نموده است!!!
در بعد دینی و مذهبی:
برنامه های دینی آقای عیار با ارایه اسناد متقن ومستند، تحلیل منطقی و تاریخی، و بخصوص افشا گری های پرتوان از دروغ و جعل و تزویر ضد قرآنی در حدیث سازی ها و افسانه تراشی ها آن قدر جذاب بوده، که همه را شاک داده و گویا از خواب زمستانی ی 14 قرنه، بیدار ساخته است. مخالفین متعصب عیار همه به پانیک رفته اند. نمیدانند که یک کانون نورافشان رسواگری ی شان ظهور کرده تااین همه مفتخواران دینفروش و چه بسا اجیر استعمار را در پیش چشمان مردمان میلیونی برهنه سازد و حتی از دل و درون شان تصاویر رنگین و گویا به دست دهد. طرفداران روشنبین و با وجدان های پاک و بیدار با برنامه های عیار همه به وجد و شور و شعف آمده و همه از روشنگری آن که همه بر مبنای اساسات و ارشادات قرآن مقدس است، استقبال به عمل می آورند.
عیار از همه کسانی که خود را عالم دین میدانستند تقاضا به عمل آورد تا با وی به بحث ومناظره بپردازند. اما همه یکی از پی دیگری به گریز رو آوردند. این بدان معنا است که این همه به اصطلاح علما از قرآن آگاهی ایندارند و فقط به روایت ها و افسانه های برساخته حاکمان و جباران تاریخ اکتفا کرده اند.
رزاق مامون نویسنده و پژوهشگر موشگاف کشور عیار را چنین یک شخصت استثنایی میپندارد:
«او به تنهایی، گام به گام، رسالت انجام نیافتۀ چندین نسل روشنگر- از عصر استقلال تا کنون- را به سر می رساند.
افغانستان اسراری دارد که گویا اغلب غیرقابل توضیح است. علی رغم آن که چهل سال است پاکستان، ایران، امریکا، عربستان و شیخ های خلیج، کشور ما را به بزنگاه قتل مذهبی- قومی و گهواره احکام سر چپه دینی تبدیل کرده اند؛ و سامانه سیاسی، نظام اجتماعی و فضایل بشری ما را به سختی صدمه زده اند؛ روح منطقی افغانستان دست از مقاومت بر نمی دارد و اینک اقامه گری را به صحنه آورده است که شگفت انگیز است.
شفیع عیار، در سالیان اخیر، در برابر بسته باز های دینی و قراردادی، کاری کرده، کارستان. در تاریخ مباحث اسلامی در منطقه، چنین پهلوانی خسته گی نشناس، شارح حواشی مسایل کلیدی و هماره حاضر میدان، دیده نشده است.
شفیع، در مقام مباحثه با روایت گران کلیشه ای، تشرع نمایان آماتور و مروجان ترس، با جمع بندی کلیه مبانی روایی از متون دینی و احکام شرعی، مسایل پیچیده و نا گفته های ممنوع را مو به مو تبیین می کند. یکی از راز هایی که وی مدعیان چهارچوب اندیش را به عقب نشینی و امی دارد، کشف و بیانِ تناقض ها در نصوص و متون روایی تاریخ اسلام است. او وقتی ملاکوثر را تنبیه کرد، به عین احساس می شد که شاید در مبادی نظری آن ملا درزی ترمیم ناپذیر ایجاد شده باشد.
شفیع، برای نخستین بار، تمام قد، تمام ملالندی ها و میراث خوران بلامنازع متاع مذهب، دین و اربابان مستحق فوائد دنیایی آن را با استدلال، روایت ثقه و مستندات انکار ناپذیر در تله انداخته و همه را به گریز و خموشی مجبور کرده است. کاری که شفیع درین سال ها به تنهایی انجام داد، در صد سال شروع روشنگری، توسعه معارف، مبارزات احزاب مترقی و محافل شهری و مدنی کسی موفق به انجامش نشده بود.
هیچ کسی از دانشمندان، اهالی علم ومعرفت، روشنفکران و به اصطلاح « روشنفکران دینی» را یارای گفت و گو با این جماعات غیر مسئول نبود. همه از ترس و محافظه کاری کوچه بدل می کردند. همه ترجیح می دادند به نحوی مورد تصویب تیکه داران نیمه باسواد وسنتی مذهب مداران خود سر و بی صلاحیت، قرار گیرند ( تا مبادا برچسب اتهام تشکیک در مبادی دینیات به پیشانی شان زنند) کار تاریخی شفیع عیار ازین جهت ماندگار است که وی مأموریت ضروری چندین نسل را یک تنه انجام می دهد و هنوز در میدان مباحث عقلی و مستند حضور دارد.»
در بُعد سیاسی و اجتماعی!
آقای عیار پس از ارایه ی برنامه های دینی- مذهبی طی چند سالی، به تدارک و تهیه و پخش برنامه های سیاسی – اجتماعی نیز دست یازید.
این برنامه ها ضروری، مبرم و مهم هم بودند. هدف از برنامه های سیاسی نشان دادن راه برون رفت از بنبست های سیاسی - اجتماعی بر مبنای رویکرد های عدالت اجتماعی و سیاسی در میان تمام ملیت های باهم برادر و برابر کشوربوده و هست.
میدانیم که ارگ به رهبری اشرف غنی با یک دندگی نیتنها به سوی حاکمیت تک قومی عبدالرحمان خانی حرکت می کند؛ بل در همسویی و همگامی با عقبگرایی همچو حامد کرزی (نوکر یونیکال) در تبانی با خلیلزاد زلمی و گنگ بیروت و سایر نوچه های سازمان "ام آی سکس"، "سیا" و "آی ایس آی"، با سیاه ترین نیرو های بنیاد گرا قرار داده شده است و استراتیژیهای شبکه های جاسوسی بین المللی را برای حصول اهداف رذیلانه ی دشمنان بشریت به پیش می برد.
تولید و تعمیق نفاق و شقاق و تفرقه افگنی کار اساسی اینروبای پیراست که امروز در وطن مان بر تمامی شئونات مسلط و حاکم است.
بنابر این پس از برنامه های دینی- مذهبی؛ عیار روشنگری بر اوضاع جاری کشور و خطرات آینده انجام میدهد؛خشم و خروش، حق طلبی، درد و رنج تمام ملیت ها را نیز فریاد می زند.
اما کمیتی از جدی ترین دوستداران برنامه های دینی ی عیار بنا برملحوظاتی؛؛؛ الان با برنامه های سیاسی و اجتماعی عیار به قول خود ایشان علاقه نمی گیرند. و یا حتا، با آن باب مخالفت را گشوده اند.شاید مبارزه با ارتجاعیت مذهبی را خوش دارند و مبارزه با ارتجاع و ستم سیاسی و اقتصادی و فرهنگی را نه!!!
میگویند حقیقت تلخ است؛ و شنیدن سرود حقیقت هایی ویژه، تلختر. من نمیدانم!!! اما روشن است که پذیرفتن حقیقت، جسارت و آزادگی ذهنی و روانی می خواهد. ما باید آنچه را نمی پسندیم، علت یابی و نقد نماییم؛ نه اینکه، دربست به کسان وظیفه دهیم که چه بکنند و چه نکنند!
که درین صورت به نوبت خود یک مستبد و دیکتاتور خواهیم بود و بس!
بُعد فرهنگی و کلتوری
شفیع عیار با شناخت و درک بلند از نخبگان شعر و ادبیات زبان فارسی- دری و آموزش از اشعار بلند بیدل، مولانا، حافظ ... توانسته است با تمثال ها و استفاده از معانی پر مغز و بکر این نوابغ قرون برنامه های خویش را هرچه بیشتر و بهتر رنگین سازد. چه در بساط این بزرگان بلند پایه ی فرهنگی، بزرگترین هدیه های علمی، اخلاقی و انسانی متبلور بوده که شالوده جهان هستی و آدمی و انسانیت شمرده میشود. عیار درین راستا برنامه های درخشانی را پیشکش نموده است. از جمله تصریح مبانی رقص و موسیقی وعشق در انسان، که استوار بر الهام و تقلید از طبعیت و موهبت های آن(گل ها و نباتات و جانوران بویژه پرندگان و نسیم و ابشار...) بوده است. یعنی مفهوم از رقص و عشق و مستی، گریز از درد و زشتی، ترغیب به وجد و شادمانی و بازهم سود بردن از موهبت های طبعیت است. این برنامه های عیار همچو ویدیوی شماره126،* در مورد موسیقی، دریوتیوب قابل دریافت است.
عیار چیز هایی را می بیند که اکثریت آن را نمی توانند ببینند. این خود یکی از استعداد های منحصر به فرد موصوف شمرده می شود.
- برنامه های ویدیویی آقای عیار
آقای عیار طی هشت سال و اندی، نزدیک به 800 برنامه ی ویدیویی را تهیه و به مردم تقدیم کرده است.
وقتی می گوییم نزدیک به800 برنامه ویدویی تهیه و بروز داده اند؛ این کار کرد چه ساده و سهل می نماید. برای من بسیارجالب است، این که من کمی دسترسی وآشنایی با تهیه، بایگانی، استفاده (از بین چندین ویدیوی یکساعته باید قسمت های به درد بخور آن را دریافته، ذخیره نموده و برای استفاده آماده ساخت. که استفاده از ده ها ویدیو برای تهیه ی یک ویدیوی نیم ساعته یا یکساعته سخت زمانگیر است.) و ایدت ویدیو کلیپ ها و درنظرداشت استفاده از آن ها داشته ام. بنا تهیه ی هر ویدیو ساعت های متمادی زمان می گیرد. یعنی که زمان برای تهیه یک برنامه ی عیار ده ها ساعت وقت می گیرد. این کار برای کسانی که کامپیوتر بلد اند و ویدیو ها را ادیت می کنند، مفهوم است که آقای عیار کار سخت و سنگین تخنیکی را هم به تنهاییانجام می دهند. جالبتر از همه این که این کار شاقه برای عیار چندان سنگین نمی نماید. زیرا عیار به قول خود ایشان آرمان در دل دارند. درد، رنج و عشق وطن و مردم را داشتن؛ هر کاری برای او سهل و ساده مینمایاند.
یکی از ویژگی های بلند منحصر به فرد آقای عیار، ارایه ی مدارک مستند، زنده و استوار ویدیویی بوده است که امروز توانسته است توجه و علاقه ی ده ها هزار بیننده، شنونده و کاربران را در میدیای داخلی و برون مرزی کشور به خود معطوف سازد.
- زبان گفتاری یا گویشی ی عیار
یکی از ویژگی ها، استعداد شگرف و قریحه ی درخشان عیار در افاده ی ساده و کاربرد اصطلاحات سخت عامیانه به زبان بیشترین مردم است. استفاده ازین کاربرد، گاهی من را متحیر می سازد که عیار طی نزدیک به چهل سال دوری از وطن،چطور توانسته است با استفاده ازین طرز گویش افکار عامه را به خود معطوف و مجذوب دارد.
بدون شک؛ این قریحه و استعداد ی طبیعی است که عیار مهارت های به کار گیری آن را با زحمت و ممارست لازم کسب کرده است. این زبان گفتاری - گویشی باعث شده است که گپ های عیار از دل بر خیزد و در دل هزاران و هزاران تن از انسان های جامعه ی درمانده ی مان راه یابد و بر دل های آنان نقش می بندد.
کاربرد اصطلاحات و واژه های مردمی و عامیانه،(مانند انتحاری خوده انفلاق میته، ... لوت لوت خنده شدم... و ده های دیگر) گویش هایی ساده ولی پر پهنایی اند که هزاران دل را شکار و تسخیر میکند و بر آنها نقش می بندد. با اینهمه استاد کاری هاست که برنامه های ویدیویی ایشان در ساعت های نخست، ده ها هزار بیننده و شنونده را به طرف خود میکشاند.
با تمام اینها، شفیع عیار؛ یک بشر است و دعوای انسان کامل بودن هم ندارد.
عیار را باید بیشتر دریافت؛؛؛ و در رسالتی که بر دوش میکشد؛ باید کمک جانانه کرد!
////
ادامه کامنت های عزیزان که نظریات و پیشنهادات دارند:
(پس از عرض سلام و محبت) مقاله را خواندم بسیار عالی بازتاب یافته است.
تازه ترین مقالات سلیمان کبیر نوری
مقالات مرتبط
درین ویدیوی مهیج و تکان دهنده، مردک ریشویی که با احتمال قوی ملا امام مسجد باشد با حضور در منبر مسجدی... ادامه
بغات عربده کش و "شریعت" سرِگردنه» عنوان تحلیل و حلاجی یک فیصله طاغوتی دیوان نامنهاد مدنی محکمه حوزه... ادامه
در جوامع شرقی که بیشتر تحت احساسات مذهبی، عاطفی و انسان دوستانه اند، نحوه انتخاب مهره ها از جانب ساز... ادامه
شیخ محی الدین ابن عربی در کتاب فصوص در باب شهود کامل این چنین " زن" و " مرد" را تعبیر و تعریف میکن... ادامه
سلمان رشدی، بر اساس حکم ارتداد خمینی، بعد از گذشت ۳۴ سال از صدور آن فتوی، مورد حمله با ضربات چاقو قر... ادامه
فخر بی اساس اعراب هنوزدر بین مسلمانان رواج دارد. آنها فخر میکنند که پیامبر عرب است؛ اما کتمان میکن... ادامه
طالبان با عنوان امارت اسلامی، نظامی قومگرا در افغانستان بنیان گذاشتند. اگرچه پشتونها از لحاظ جمعیتی... ادامه
طالبان متحجر و تاریک اندیش در تازه ترين برخورد وحشی صفتانه خويش به زنان مظلوم کشور هشدار دادند، که ح... ادامه
در فرهنگ دهخدا، واژه ی بیدادگری به معنای: بیدادی، ظلم و تعدی و ستم و زبردستی و بی قانونی آ... ادامه
در افغانستان مجاهدين به شمول طالبان، حکومتهای مافیایی ساختهاند و مردم را با دیکتاتوری اداره میکنن... ادامه
مردی که خاتم پیامبران بود به عربی سخن میگفت اگر چه چندین نسل او در میان عرب زیسته بودند اما خداوند... ادامه
مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوها كَمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفاراً... ادامه