بریتانیا پسر های کم وسن وسال را که متقاضی پناندگی در بریتانیا هستند به افغانستان برمیگرداند.

 

 

 

به قلم الن تراویز

روزنامه گاردین "چاپ لندن"

دوشنبه 7 جون 2010

برگردان از یوسف آرینتا

 

بریتانیا پسر های کم وسن وسال را که متقاضی پناندگی در بریتانیا هستند به افغانستان برمیگرداند.

اداره مرزی کشور بریتانیا تصمیم گرفته است که یک "مرکز دوباره سازی شخصیت"* در افغانستان برای پسرهای بی سرپرست متقاضی پناهندگی در بریتانیا که به افغاستان برگردانیده میشوند، ایجاد کند.

مقامات امید بسته اند با ایجاد "مرکزدوباره سازی شخصیت "* برگردانیدن جبری ماهانه دوازده تن از پسرانی که سن شان کمتر از 18 سال است به افغانستان با آماده کردن آن مرکز آغاز کنند. درآن مرکز حدود 120 نفر را در هرماه تجدید خصلت و شخصیت کنند.

 مقامات داخلی بریتانیا یک رقم 4200 بچه های بی سرپرست متقاضی پناهندگی را در بریتانیا ارائه میکند، که بسیاری از آنها از جانب ادارات محلی کمک مالی میشوند. پرشمارترین گروپ را پسران افغان تشکیل میدهند. از جمع 400 تن که در سه ماه اول سال از دولت بریتانیا تقاضای پناهندگی کرده اند نصف آن رقم شهروندان افغانستان اند. 

تصمیم برگردانیدن پناه جویان نابالغ افغان که به بریتانیا میایند سیاست اخراج پناه جو را قوت بیشتر میدهد. تا این زمان برگردانیدن بچه های کم سن وسال بدون سرپرست متقاضی پناهندگی، زیر چتر "محافظت نو جوانان" مربوط به وضعیت پذیرش و آمادگی خوب محل که برگردانیده میشدند، میشد.

 تصمیم بریتانا بخشی از یک برنامه بزرگ حرکت اروپائی است به مقصد برگردانیدن بچه های بدون سرپرست به افغانستان. کشورناروی از پیش اعلام کرده است که یک مرکز پذیرش در افغانستان ایجاد میکند. سویدن، دانمارک و هالند گفته اند که تصمیم دارند بچه های افغان را دوباره به کشور شان برگردانند.

در نشست هفته پیش وزرای عدلی و داخلی اتحادیه اروپا در لوگسامبورگ از یک برنامه عملیاتی پشتیبانی شد که بر بنیاد آن کشورهای اصلی"  پناهجویان کم سن وسال"  محلات پذیرش برای بچه های که خانواده های شان پیدا نمیشود،  آماده کنند.

آهنگ انکشافات تازه چراغ سبزی به سازمان های خیریه و حقوق بشر است  که اتحادیه اروپا تصمیم دارد برنامه  اخراج  پناه جویان را بدون آنکه به وضعیت زندگی آینده آنها فکر کند، عملی کند.

سیمون ترولر از سازمان نظارت بر حقوق بشر گفت " قبل براین که این بچه ها را اخراج کنند و به جاهای مثل افغانستان بفرستند، اتحادیه اروپا باید متیقن شود که این کار به نفع آن بچه ها است".

درتفصیل پیشنهاد اداره مرزی بریتانیا که در ماه مارچ ارائه شد گفته میشود که یک  برنامه چار ملیون پوندی در نظر کرفته شده است " برنامه ری انتگراسیون در افغانستان برای آنهایکه  در بریتانیا  حق اقامت ندارند و باید به وطن شان برگردند، دولت بریتانیا ناگزیر است که آنها را اخراج کند." در اسناد آمده است که دوازده پسر افغانی که سن شان بین 16 و 17 سال است در ماه آیند به افغانستان برگردانیده میشوند. آنها تا سن 18 سالگی در محل "ری انتگراسیون" کمک میشوند وقرار است در سال اول 150 نوجوان دوباره به افغانستان برگردانیده شوند.

دامیان گرین، وزیر امور پناهندگی بریتانیا  گفت" هیچ کسی هیچگاه بچه های شان را تشویق نکنند که به سفرهای پر خطر دور دنیا دست بزنند. بناءً ما تلاش داریم  با سائر کشورهای اروپای مانند کشور ناروی سازمانهای معتبر مانند یونسف و دولت افغانستان همکاری کنیم  تا راهی جستجو شود که دختران و پسران کم سن وسال را درکشورهایشان کمک کنیم و نیز آنهایکه در کشور بریتانیا هستند یاری برسانیم وبه موطن اصلی شان برگردانیم.

شورای پناهندگی گفته است که  وزرا بطور عاجل یکبار دیگر روی برنامه شان دقت کنند و روشن سازند،  آنهائکه پوشش امنیتی ندارند ومحل با امن نیست  مستثنی شوند. دانی کووی گفت "در باره اینکه از این بچه ها حمایت شود حرف کمی گفته شده است... آنهایکه خانواده ای ندارند به کی سپرده شوند تا از آنها حمایت ومحافظت شود. آیا چنین بچه ها برگردانیده شوند؟

پرسش های جدی در مورد کیفیت فیصله  برگردانیدن  بچه های بی پناه وجود دارد. پول در راه بهبود نیاز های این بچه اختصاص یابد تا ما مطمئن باشیم که ما آنها را در موقعیت پر مخاطره قرار نداده ایم.

 

Reintegration*

 

 

 

  

 

مقالات مرتبط

...

«اتباع غیر مجاز حق اجاره کردن خانه و ملک ندارند، از تنظیم قرارداد اجاره خانه و هرگونه ملک برای اتباع... ادامه

...

در چند ماه اخیر بصورت سیستماتیک و مهندسی شده، تمرکز خبری بر حضور مهاجرین و پناهندگان افغانستانی در ا... ادامه

...

به این مناسبت قبل ازهمه به اسناد پذیرفته جهانی مراجعه وبخشی ازاصل های مندرج«کنوانسیون حقوق کودک»مصوب... ادامه

...

از چند دهه بدینسو ما با پدیدهٔ فرار مغزها یا مهاجرت نخبگان مواجه هستیم. افرادی که در تولید علم، هنر... ادامه

...

 روز جهانی مهاجرت  روز تجلیل از کنوانسیون بین المللی حمایت از حقوق همه کارگران مهاجر و خانواده های آ... ادامه

...

همه ساله بیستم نوامبر بحیث روز جهانی حمایت از حقوق طفل  در سطح جهان  به تجلیل و گرامیداشت گرفته میشو... ادامه

...

آتش سوزی مهیبی که اخیرا در بزرگترین اردوگاه پناهندگان در یونان به راه افتاده واکنش‌های انتقادی زیا... ادامه

...

پنج تن از جوانان هموطن، در اثر شلیک مرزبانان حکومت دجال اخوندی خودکامه ی ایران در موتر قاچاقبران سوخ... ادامه

...

من شريك و مشوق قاتل كودك نوزاد و افغانان مقتول را معرفى وعليه آن اقامه دعوى مى‌نمايم! ادامه

...

دفتر بین‌ الملللی حمایت از کودکان با هشدار در خصوص گرسنگی ۷.۳ میلیون نفر از کودکان افغانستان بر اثر... ادامه

...

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا مراتب تشویش خویش را  پیرامون ایجاد و ادامه موانع در مراحل تصویب مسوده... ادامه

...

موضوع سوء استفاده جنسی کودکان در مکاتب لوگر قبل از آنکه به حیث یک معضله جدی و قابل دقت و از دید حمای... ادامه