مرزهای حقوق اساسی وآزادی مطبوعات در امریکا

یوسف آرینتا

07.07.2010

 

مرزهای حقوق اساسی وآزادی مطبوعات در امریکا

ده روزی از گذارش آهنگدار بخشی از اسناد سری نظامی امریکا  در زمینه جنگ افغانستان  که بزرگترین افشاگری در تاریخ اسناد سری ایالات متحده است میگذرد. بخشی از 91 هزار سند از طرف (ویکی لیکس) افشا شد. ولی پیگیری موضوع در واشنگتن و بیرون از آن هنوز پایان نیافته است. قانون دانان در وزارت عدلیه امریکا بی وقفه در جستجوی آن اند که آیا (جولیان انسانگ) بنیان گذار ویکی لیکس مواد قانون شماره 1917جاسوسی امریکا را در انتشار مطالب اسناد سری جنگ در افغانستان نقض کرده یا خیر.

پنجشنبه گذشته در کتابخانه "فرودگاه بین المللی نیو آرک"  (جاکوب اپل باوم) بیست وهفت ساله را بازداشت و سه ساعت مورد بازجوئی قرار دادند و لپتاپ  و سه دسته تلفون همرایش را ضبط کردند. او تبعه امریکاست که پس از یک پرواز بین المللی به فروگاه نیو آرک برگشته بود.

در حین زمان، بازجویان نظامی از بخش تحقیقات جنائی ارتش امریکا دو تن محصل را در رابطه ارتباط شان با (ویکی لیکس) و نیز (برادلی ماننگ) خورد ضابط ارتش را متهم اصلی افشای اسرار نظامی میابد. (ادریان لامو) میگوید دو محصل از دانشگاه تکنالوژی ماساچوست (برادلی ماننگ) را در ثبت و انتشار اسناد سری یاری رسانیده است. هفته گذشته در یک کنفرانس خبری (رابرت گیتس) افشای اسناد سری را تقبیح کرد. و اظهار داشت " پس از افشای اسناد، میدان نبرد برای ارتش ما، برای متحدین ما و همرزمان افغانی ما مخاطره انگیز است و میتواند بر روابط ما تأثیر گذار باشد و به شهرت ما در آن منطقه کلیدی لطمه بزند. منابع و شیوه اطلاعاتی، تاکتیک های عملیاتی، تکنیک ها و اصول های کاری ما برای دشمن روشن خواهد شد. اداره ما تحقیقات و بررسی های سختگیرانه و تهاجمی را به غرض روشن ساختن  این افشاگری و چگونگی اتفاق افتادن آن، تشخیص مسببین و نیز حجم و نوع اطلاعات که انتشار یافته است، براه انداخته است".

مصاحبه زیر را (امی گودمن) گرداننده سایت و رادیوی (دموکراسی ناو) با (جولیان انسانگ) بنیادگذار (ویکی لیکس) انجام داد، بر گردان فشرده آن از نظر شما میگذرد.

برگردان فشرده مصاحبه:

امی گود من : درکنفرانس مطبوعاتی ادمیرال (مایک میولن ) رئیس نیروهای مشترک ایالات متحده گفت که گویا دستان ویکی لیکس با خون آلوده است.

" آقای انسانگ و منابع شان هر آنچه دوست دارند و خوب میپندارند می توانند بگویند. ولی حقیقت این است که دست های شان به خون خانواده های افغان آلوده شده است. عدم موافقت شما با جنگ تنها چیزی است که میخواهید، این بحث را با پالیسی وفق دهید، من و قوماندانهای ما تصمیم گرفته ایم این مسیون را به پایان برسانیم، میتوانید ما را به چالش بگیرید ولی، نگذارید آنهای که مواجه به خطرند به خاطر ارزای ذهن تان با آن گونه تذکرات به صدمات بیشتر مواجه سازید."

امی گودمن: چیزی بود که آقای (مایک میولن) رئیس شاد مشترک نیروهای ایالات متحده اظهار داشته است.

حالا ما بوسیله تلفون در لندن با آقای (جولیان انسانگ) سر دبیر (ویکی لیکس) تماس در تماسیم. به این گفته رئیس ستاد مشترک ایالات متحده که گویا دست شما به خون آلوده است چرا جواب نگفته اید؟

جولیان انسانگ : خوب: ما لازم داریم که محتاط باشیم، (مایک میولن) حرفهای درشتی گفته است که گویا " ممکن از پیش" دستم به خون آلوده است. ولی رسانه ها دنبال آنرا گرفتند و معنی درست و محکمی به آن دادند. باید بگویم پیش آمد غیر مترقبه نیست. این یک اتهام فرضی است. البته ما ازافشای نام آدمهای بی گناه  با دقت برحذر هستیم. به همین سبب ما از به جریان انداختن 15 هزارسند تا هنوز خوداری کرده ایم.

حال، نام های هستند که بد بختانه و یا خوشبختانه به عده ای تعلق میگیرد. ولی شما باید بدانید که ما در زمینه با مقامات قصر سفید در تماس بودیم و از آنها خواستیم ما را در مشخص شدن هویت بی قصورها کمک کنند تا نامهای آن ها  رو نشده باشد. البته ما هیچ نوع بازدارندگی را نمی پذیریم. در این رابطه ما همکاری آنها را بوسیله نیویارک تایمز و سه شریک رسانه ای آن ( شپیگل، گاردین و تامیز) که کانال رابطه با قصر سفید اند خواستیم تا هیچ کس بر همدیگر انگشت ملامت نگذاشته باشند. حالا قصر سفید یکسره از موضوع انکار میکند که گویا چنین اتفاقی نیافتاده است. زمانیکه (اریک شمید) فرد ارتباطی ما در موضوع  با تلویزیون (سی بی اس) مصاحبه میکرد از ایمیلی که من به مقامات قصر سفید ارسال داشته بودم نقل قول میکرد. حرفهای قصر سفید کاملاً مغایر با متن ایمیلی بود که من فرستاده بودم.

امی گودمن : شما درست میگوئید، زمانیکه ادمیرال (مایک میولن) باتلویزیون  سی بی ان  در "برنامه هفته مطبوعات" گفتگو داشت آن بیان دست خونین را با "ممکن" و " احتمال" به چالش گرفت و اشاره کرد که طالبان آغاز به تهدید افغانهای که شامل لیست اسناد اند و به امریکائی ها کمک میکنند، کرده اند. جواب شما در این باره چگونه است؟

جولیان انسانگ :  ما بازهم باید دقیق باشیم، من بیانیه ی  را که گویا از جانب گروه ای از طالبان در رسانه ها لندن انعکاس یافته، خوانده ام. به خاطر داشته باشید که طالبان گروه های همجوش نیستند. آنچه که در آن بیانیه آمده است و تقریباً قابل قبول هم است که آنها به آن اسناد ( لیکی لیکس) زیاد باور ندارند. آنها منابع اطلاعاتی و جاسوسی خودشان را برای تشخص آنهای که با دشمن همکاری میکنند و یا از آنها فرار میکنند، دارند. البته پس از تحقیقات وبررسی متهمین جزای مناسب شان را میبینند. این تصور ناراحت کنده است، ولی درجنگ پیش میآید که جاسوس و خائین مورد تحقیق قرار بگیرد.

حال، این بیانیه ها (مقامات امریکائی) در مجموع طوری طرح ریزی شده است که نگاه ها را از تصویر بزرگ کنار بکشند. در واقعیت این خیلی برازنده است که آدمهای  مثل گیتس و میولن، اولی رئیس سابق (سی آی ای) و فعلاً بالا بین جنگ عراق و افغانستان دومی قوماندان جنگ عراق وافغانستان که هر روز فرمان قتل صادر میکنند سعی میکنند با جعلکاری معلوماتی دیگر آدمها را وارد صحنه بسازند که با "احتمال" که دست ما به خون آلوده است، متهم بکنند. این دو مرد در پارچه خونین این دو جنگ پیچیده شده اند. احصایه که ما از یاداشت های روزانه رسمی ارتش امریکا (یاداشت های مخفی) درشش سال جنگ (گزارش لیکی ویکس) بدست آورده ایم 20000 هزار شهروند افغانستان کشته شده است. در حالیکه جسد شمار رسمی 108 هزار کشته را نشان  میدهد، رسانه ها شمار کشته شدگان را چندین برابر رقم (رسمی) نشان داده است. هیپوکراسی یا دید دوگانه در اظهار نظر این دو نفرخارق العاده است.

امی گود من : (مارک تیسن) دبیر سخنرانی های  رئیس جمهور جورج دبلیو بوش و همکار (امریکن انترپرایز انستیتیوت) در یک مقاله در واشنگتن پوست ویکی لیکس را ( سندیکای جنایت کاران) نام داده است. او نوشته است "  انسانگ شهروند امریکا نیست و درخارج از ساحه ایالات متحده فعالیت میکند. به این معنی است که دولت امریکا راه های بسیاری در مقابله به او در اختیار دارد. دولت نه تنها میتواند نیروهای امنیتی را بکار گیرد بلکه منابع اطلاعاتی و نظامی اش را برای دستگیری و به پای میز محکمه کشانیدن انسانگ و نیز از همپاشی ساختار جنایکارانه اش استفاده کند. در قدم اول وزارت عدلیه علیه او اعلام جرم کند." اینها کلماتی اند که مارک تیسن در واشنگتن پوست مینویسد.

جولیان انسانگ : بلی، فوق العاده است.  می بینم و تصور کرده میتوانم که اگر زمان بوش میبود برای این سازمان ( لیکی لیکس) چه اتفاقی پیش میامد. ولی، توجه مان را بر ترورهای رسمی اوباما روی شهروندان امریکائی در بیرون از خاک امریکا داشته باشیم. بدانیم چه اتفاقی پیش میآید! چه میشود این نوع بیانیه ها میتواند که نمایانگر بعضی شیوه ها وبرخورد های باشد، خواهیم دید. معلوم میشود که اداره فعلی از پیشین بهتر یا بالاتر نیست. معلوم است که (مارک تیسن) بالون پر از هوا را بلند کرده است. او واقعاً به این باور است که با این کارش نشان میدهد که گویا پیشگام تفکر آن مکتب است. دیده خواهد شد که این بالون بوسیله مردم امریکا و انتقادها سقوط داده میشود یا نه. اگر اتفاقاً سقوط داده نشد پس این تصور پیش میآید که این کردار در امریکا پذیرفته شده است. ولی در اروپا موضوع دیگری است. آنچه که (مارک تیسن) میگوید این است که نیروهای امریکا غیر قانونی وارد خاک اروپا شود و با عمل غیر قانونی (چطوریکه که در ایتالیا عده ای افراد القاعده را دزدیدند) دست بزنند. این مرا ناراحت میسازد، همان کار را با ژورنالیست بکنند که در گذشته با افراد القاعده کردند.

امی گود من : بگذار راجع به (جاکوب اپل باوم) همکار داوطلب ویکی لیکس پرسشی از شما داشته باشم . او در فرودگاه "نیو آرک" چند ساعتی بوسیله نیرو های اطلاعاتی بازداشت و مورد پرسش قرار گرفت. شما گفته میتوانید با او چه پیش آمد. شما چه دستگیرتان شد که بر او چه خواهد گذشت.

جولیان انسانگ : من با جاکوب گپ نزده ام، از دست سوم آگاه شدم که او در موقع باز گشت از یک سفر بازداشت شد. از اول آغاز میکنیم. جاکوب دوسیه ای از یک گفتگو در نیویارک برایم آماده کرده بود. در آن فرصت شش مامور امنیتی به سراغ او آمد، و او امریکا را به قصد اروپا ترک گفت در بازگشت در فرودگاه بازداشت شد و سه ساعت ونیم مورد بازجوئی قرار گرفت. به او اجازه داده نشد که به وکیل اش تلفون کند، سه عدد تلفون همرایش را ضبط کردند، به او قطعاً اجازه تلفون کردن داده نشد و  لپتاپ او را مؤقتاً از او گرفتند. تلفون های همراه را مسترد نکردند. با پرسش هایی از دیدگاه  سیاسی اش در رابطه به جنگ افغانستان و عراق استفسار کردند.

امی گودمن : آنها از محل اقامت تو نیز از او پرسیدند.

جولیان انسانگ : من آن گذارش را شنیدم، ولی او به چنین پرسشها جواب نگفته است.

امی گومن : گفته میشود که شما 91 هزار مطلب را انتشار دادید در حالیکه 15 هزار مطلب را نگه داشته اید به این معنی که شما 76 هزار مطلب را رو کرده اید.

جولیان انسانگ : درست است که ما 76 هزار مطلب را رو کردیم و ما هنوز 15 هزار مطلب را دراختیار داریم که اعضای ما روی آن کار میکنند تا نام گزارشگرافشا نشود. این بخش از مجموعه طوری انتخاب شده است که توجه به بیگناهی گزارشگر مطرح باشد. این یک واقعیت است که بی قاعدگی هایی وجود دارد. مسائل با اهمیتی هستند که باید آنرا شناخت، شماری از این اطلاع رسان ها نیروهای ویژه را در بخش دیگری از ارتش بنابر خصومت و دشمنی سیاسی و یا اقتصادی به چالش میگیرند، عده ای رشوه میگیرند و آدمهایی را درست میکنند که با اتهام های عجیب وغریب بالا بیآیند.

باز کردن راه  درقضایا برای ما واقعاً خیلی دشوار است، ما در مورد قضیه یک والی چکار میتوانیم بکنیم. بطور مثال یک والی یکی از ولایات افغانستان از ارتش امریکا رشوه میگیرد. روشن ساختن این مسئله به نفع مردم افغانستان است. والی با نیروی اشغالگر همکاری میکند و در برابر آن از طرف پول می ستاند. البته وارد شدن به این جور پروسه ها یک کار دشوار و وقت گیر است. این یکی از دلائلی است که ما از قصر سفید، ایساف، نیروهای محافظ کمک های بین المللی تقاضا میکنیم که با کمک و نیروهایشان در کارما یاری برسانند. ما یک سازمان کوچک هستیم، ارزش خدمات و رسیدن به مطالب برای ما خیلی گران تمام میشود. هر روزی داستان تازه ای است که اگر گفته نشود روز دیگر عدالت برای آنهائیکه کشته میشوند انکار میشود.

فکرمیکنم، حملات از جانب (مارک تیسن) و ( مایک راجرز) حتی کیتس وزیر دفاع ومایک میولن رئیس ستاد مشترک نیروهای امریکا با حرفهای دردآور و غیر منصفانه همراست که به آدرس ویکی لیکس و آنهائیکه برای ویکی لیکس مواد آماده میکنند، گفته میشود. این امریکا است که زندگی افغانها را بخصوص مردم ملکی را هر روز به مخاطره می اندازد. شما روزمره با اسنادی از کشتن غیر نظامیان ومردم ملکی روبرو میشوید. این کشتارهاییک قتل عمدی است، چرا شامل اسناد محکمه و عدالت نمیشود؟ چرا نسبت به آن خشم نشان داده نمیشود؟ چرا اسناد وفاکت ها اسناد محاکمه کسانی که مسبب این کشتارهای جمعی هستند، نمیشود. کجاست عدالت در برابر این قاتلین؟

مطلب دیگری که من به آن میپردازم، مسئله موش های فربه است که به شکار آدمها برآمده اند مخصوصاً آنهائیکه شیپور بلند این جنایت را میدمند، یک زمانی روزنامه واشنگتن پوست داستان درازی در زمینه جاسوسان صنعتی داشت. صدها هزار نفر پیمانکار برای کمپنی های منفعت آور کار میکنند روزمره دسترسی به اسناد سری دارند. فکر میکنم بهتر است مقامات پنتاگون در سودای کارپویشن های مالی باشد که اسناد سری را با مشتریان اش قسمت میکند و با کشورهای خارجی همکاری دارند. خطری که متوجه امنیت ملی امریکاست از جانب افراد پیمانکار است که به اطلاعات  سری دسترسی دارند. آنها همزمان در دو جبهه دولت و کارپوریشن ها خدمت میکنند.

آن عده ژورنالیست ها که به موضوع جولیان انسانگ و ویکی لیکس که خبرچین های افغان را در همکاری با امریکائی ها افشا میکند، اشاره دارند بهتر میبود یک مقدار وقت شان را به این که کیها مردم ملکی افغانستان را قتل عام میکنند، میپرداختند. درست است جنگچویان طالبان نیز مانند نیروهای امریکا آدم میکشند. ولی در دولت امریکا هیچ نوع مسئولیت پذیری در مورد دیده نمیشود. در جمع 20000 هزار( رقم رسمی) کشته ها چند هزار طفل نیز شامل است.

         امی گومن : (لیز چینی) دختر (دک چینی) معاون پیشین جورج بوش در تلویزیون فاکس نیوز اظهار داشت که " خیلی دلم میخواهد از رئیس جمهور اوباما بخواهم که از حکومت آیسلند بخواهد تا این سایت ( ویکی  لیکس ) را ببندند. من میخواهم ببینم در صورتیکه آیسلند این کار نکنند ما حساب مان را از آنها جدا کنیم" خوب جولیان نظر شما چیست؟

جولیان انسانگ : بیانیه جالبی است برای آیسلند، این خانم زیاد مورد پذیرش آدمها نیست. چناچه که پدرش نیزمورد قبول نبود. دیده میشود که نگاه سیاسی او با پدرش و دوستان رسانه ای اش ( مراد فاکس نیوز است که یک تلویزیون افراطی و دست راستی است)، همسان است. مردم ایسلند سرسخت و لجوج آزادی اند و من باور دارم که با حرف های (لیز چینی) چیزی تکان نمیخورند.

امی گودمن : لیز چینی بجایش. جولیان! شما از خودتان چگونه محافظت میکنید؟

جولیان انسانگ : چیزهای فراوان است که عاقلانه نیست بگویم. کشورهای هستند، کشورهای غربی  حتی کشورهای عضو ناتو که قویاً از دیدگاه سیاسی و از کار ما حمایت میکنند. بطور مثال دولت بریتانیا، پارلمان بریتانیا دو بررسی را در موضوع کشتن مردم ملکی و نیز ستراتیژی خروج نیروهایشان از افغانستان براه انداخته اند. دولت هلند که نیروهایشان را خارج کردند. نیرو های خورد وکوچک که شامل نیروی آیساف اند در فکر چاره اندیشی و خروج ار افغانستان اند.

آنها همه فهمیده اند که اهداف ایالات متحده چی است. این موضوع برای آنها به یک دغدغه بزرگ و فوری تبدیل شده است و نمیخواهند به مردم افغانستان آسیب برسانند و به رسانه باج بدهند. میخواهند بررسی در زمینه انجام یابد و  جبران خساره معیاری را و اصول ها را تغیر بدهند. این چیزیست که بقیه جهان و مردم افغانستان میخواهد از آنها بشنود. ولی، امریکا به جای آن کار حمله شان را بسمت من و سازمان ما کشانیده اند و کفته اند در صدد گرفتاری شیپور نوازان و افشاگران مسائل سری افغانستان اند. و امروز امنیتی های امریکا در اطراف شهرباستان ( مرکز ایالت ماساچوست) و ام آی تی ( دانشگاه تکنولوژی مشیگن) میچرخند، و راجع به  محصلین جاسوسی و مزاحمت میکنند. آنها در بریتاینا در ویلز به منزل (ماننگ ) به اتهام نشر ویدیوئی ( قاتلان جانبی) حمله بردند.

امی گودمن : جولیان در همین جا ما  شمار را ترک میگوئیم. تشکر.

مقالات مرتبط

...

ما ډیر کلونه مخکې یوه مقاله د (قانوني آزادۍ او د هغو عملي امکانات) تر نامه لاندې لیکلې او په انټرنيټ... ادامه

...

به مناسبت سوم ماه می روز جهانی آزادی رسانه‌ها، گزارشگران بدون مرز (RSF) و مرکز حمایت از زنان ژورنالی... ادامه

...

یازده سال پس از قتل ذکیه ذکی مدیر رادیو صدای عدالت در جبل سراج گزارش‌گران بدون مرز (RSF) خواهان تحق... ادامه

...

آزادی یک نعمت خداوندی است.هر انسان به آزادی جسمانی و روحی ضرورت دارد. اگر یک ازین کم یا خدشه دار باش... ادامه

...

درحقیقت من ورزاق مامون را کتاب " اردو وسیاست .." ورمان بی بدیل " عصرخودکشی " باهم آشنا ساخت. زیرا ت... ادامه

...

صفحه پیام نهضت را باز میکنی چشمت به عکسهای آشنا و نا آشنا می افتد. اگر نام ها در پانویس نیاید سالهای... ادامه

...

ده روزی از گذارش آهنگدار بخشی از اسناد سری نظامی امریکا در زمینه جنگ افغانستان که بزرگترین افشاگری... ادامه