داد باختگان نالان و سرگردان!؟

غفار عریف

 

 داد باختگان نالان و سرگردان!؟

دور فلکی یکسره بر منهج عدلست

خوش باش که ظالم نبرد راه بمنزل

" حافظ "

       ۲۰  / ۵ / ۲۰۱۵

)   تذ کار : این نبشته بر محور اصل عدالتخواهی دو شهروند دردمند و داغدیده ی سرزمین بلاكشیده ی مان ، افغانستان عزیز که بخاطر انصاف، گرفتن حق و اجرای عدالت، سرگردانی می کشند، نگارش یافته است. (

حدود شش سال پیش در مجله ی هفتگی آلمانی زبان « اشپیگل » ( شماره ۳۸ مورخ ۱۴/ ۹ / ۲۰۰۹ ( یک نبشته ی سیاسی و تحلیلی زیر تیتر « پایان بی گناهی »، پیرامون حمله ی هوایی قوای ناتو بردوعراده تانکر نفت بر درولایت قندز، به چاپ رسیده بود که در آن باب صحبت با جمله های زیرین کشوده شده است :

  ” جمهوری فدرال آلمان می خواست که مردمش بهترین و محبوب ترین ملت درجهان

باشد . دراین مرحله [این امید و آرزو ] وقتی به پایان رسید که یک افسربلند رتبه ی آلمانی هدایت اجرای حمله ی مرگباررا بر دوعراده تانکر نفت بر، صادرنمود حال پرسش تازه این است: جمهوری فدرال آلمان چه چیزی را درهندوکش ( افغانستان ) ازدست داده است؟

        پیشینه ی موضوع :

       درهفته ی نخست ماه سپتمبر ۲۰۰۹م چند طالب مسلح وحشی و دهشت افگن دریک

 کمین رهزنانه ، دوعراده تانکر نفت بر را از نزدیکی های قرارگاه نظامیان آلمانی دراستان قندز ربوده ویکی از راننده ها را به قتل رسانیدند .

       نیرو های امنیتی افغانستان به ساعت هشت شب مورخ ۳ / ۹ / ۲۰۰۹ م ، از موضوع به دسته ی "بازسازی" آلمان درولایت قندز، خبر دادند که لحظه های بعد از آن، هوا پیما های ناتو به پرواز در آمدند و در فضای منطقه، دور زدند .

     ازاین که راه ها دشوارگذربود، طالبان رهزن و دهشت افگن موفق به آن نشدند تا تانکر های نفتی را به سر منزل مقصود برسانند .

       ساعت نه شب مورخ ۳ / ۹ / ۲۰۰۹ م بم افگن های B-1B قوای هوایی امریکا، نفت برهای ربوده شده را در فاصله ی شش کیلو متر دورترازقرارگاه نیروهای آلمانی، دربستر رود خانه ی قندز، کشف کردند و عکس برداری های آنها نشان می داد که تانکرها در میان ریگ ها گیر مانده بودند .

   همچنان یک کارمند محلی مسؤول وظایف ارتباطی ( شهروند افغانستان ) به ساعت ده شب همان روز ، تیلفونی به قرارگاه نیرو های آلمانی در قندز آگاهی داد که تانکرهای نفت بر دربین ریگ ها متوقف است . معلومات افراد ارتباطی زیر نام منبع اطلاع رسانی C-3 ، یعنی گزارش ها و راپورهایی که "موثق و صادقانه" می باشند، ردیف بندی می گردیدند.

به ساعت دوازده شب ، بم افگن های B-1B امریکایی ، به نسبت نداشتن مواد سوخت کافی ، فضا را ترک گفته به پایگاه ی مربوط فرود آمدند . 
     
بتاریخ ۴ / ۹ / ۲۰۰۹ م ، ساعت یک وهشت دقیقه ی شب ، دو فروند بم افگن شکاری F-15 برنامه ی کشف را از سر گرفتند و تصاویر زنده در اختیار مرکز فرماندهی نیروهای آلمانی قرار دادند . علاوه برآن، فرماندهان قوای آلمانی مدعی اند که درمعلوماتی که از سوی کارمند ارتباطی به دفترجمع آوری اخبار و اطلاعات ارائه شده بود، درآن چند بار با تأکید تائید گردیده که درمحل توقف تانکر های نفت بر، تنها شورشیان طالب حضورداشتند .

جنرال گیورگ کلاین (Georg Klein ) فرمانده ارشد نیروهای آلمانی در قندز، به ساعت یک وسی وشش دقیقه ی شب مورخ ۴/ ۹ / ۲۰۰۹ م ، اجرای حمله ی هوایی را بر تانکرهای نفت بردزدیده شده، برنامه ریزی کرد . به مقصد محدود نگهداشتن و وارد آوردن کاهش درمیزان خساره های ناشی ازکوبیدن های هوایی، تصمیم اتخاذ گردید که بعوض بم های ۵۰۰کیلوگرام ویژه ی بم افگن های B-1B ، از بم های ۲۵۰ کیلو گرام ازنوع GBU-38 استفاده صورت گیرد.

جنرال کلاین هدایت پرتاب دوعدد بم ۲۵۰کیلو گرام را به پیلوت های بم افگن های شکاری F-15 امریکایی، صادرنمود .

ساعت یک و پنجاه دقیقه ی شب مورخ ۴ / ۹ / ۲۰۰۹ م ، بم ها بر هدف ها ریخته شد که از اثرشدت و قدرت انفجارآن ها، منطقه را دود و آتش فرا گرفت، شعله های سرکش آتش چنان به هرطرف زبانه می کشید که خشک و تردرکام آن فرومی رفت، تو گویی قیامتی بر پا شده بود . روستای عمرخیل که درنزدیکی های این آتشباری هوایی قرار داشت، با خاک یکسان گردید . 

 پیش از وقوع حادثه طالبان وحشی و رهزن، به روستانشینان فقیر گفته بودند تا با بشکه های خالی، حضوربه هم رسانند ومواد نفتی رایگان بدست آورند . ازاین روانبوهی ازمردم محتاج ( زن و مرد، پیر وجوان و خرد سالان ) بخاطرگرفتن چند لیترتیل به محل توقف تانکرهای نفت برآمده بودند که حمله ی هوایی بم افگن های ناتو، بیش از ۱۰۰تن آنان را به کام مرگ سپرد وصد های دیگربا زخم های عمیق سوختگی، به شدت جراحت برداشتند .

 

در بخشی از نبشته ی سیاسی و تحلیلی مجله ی هفتگی « اشپیگل » چنین آمده است : 

 ” صدور دستور پرتاب دو عدد بم بر دو عراده تانکر نفت بر، باعث آن گردید که مطالب زیرین از ریشه تغییر پذیرد : 
        -      
دوام دوره ی ماموریت موفقیت آمیز جنرال گیورگ کلاین؛ 
        -      
سیاست آلمان در قبال افغانستان [؛ 
        -      
روابط جمهوری فدرال آلمان با امریکایی ها؛ 
        -      
گسیل سپاهیان آلمان به افغانستان  “
      از نظر دانش نظامی، اتخاذ تصمیم مبنی بر وارد کردن یک ضربه ی هوایی بریک هدف مشخص، زمانی می تواند ازموثریت لازم برخوردارباشد که از ناحیه آن خطرمستقیم جزوتام های نظامی موجود درمنطقه را با انگیزه ی دشمنی با آنان، تهدید کند و یا تصور آن رود که درآینده چنین تهدیدی پیش می آید . دراین صورت فرمانده نیروها، اجازه دارد تا دستورحمله ی هوایی را بریک هدف شناخته شده، صادرنماید (نگارنده از زمره ی منسوبان نظامی نیست؛ بنابران اگر درحرف های بالا از لحاظ مسلک لشکری، مطلب نادرستی آمده باشد، صاحب نظران نظامی گران ارج ، با بزرگواری خویش معذور دارند(.

  واما درحادثه ی قندز، تا جایی که کارشناسان نظامی و تحلیل گران سیاسی چند و چون مساله رامطالعه و ارزیابی نموده اند و دیدگاه های آنان دررسانه ها باز تاب یافته است؛ اجرای حمله ی هوایی مرگبار و ویرانگر با پرتاب بم های سنگین وزن ، توسط بم افگن های شکاری امریکا ، بردو عراده واسطه ی اکمالاتی، نه وسایط و تجهیزات جنگی، یک واکنش بکلی غیرضروری به نظر می رسید . زیرا درمحل وقوع حادثه ی خونین، به جزدوعراده تانکر نفت بر ربوده شده ، حتی یک نفرافسر و یا سرباز نیروهای ائتلاف بین المللی مبارزه با دهشت افگنی و یا منسوبان قوای کمک و همکاری ( ISAF ) ، حضور نداشتند، همچنان دشمن وسایل سبک و سنگین جنگی را به غنیمت نگرفته بود . 

* * *

نزدیک به شش سال از بمباران هوایی مرگبار و ویرانگر ناتو در قندز، می گذرد که به بهای جان بیش ازصد تن شهروند بی گناه ملکی افغانستان تمام شد و شمارزیادی معیوب و معلول از خود بجا گذاشت . دراین مدت بازماند گان قربانیان حادثه برسبیل دادخواهی از طریق وکیل مدافع، دادگاه های متعدد را دق الباب کردند و خواهان اجرای عدالت شدند و داد خواستند این که قضیه درمجموع چگونه به پیش رفته است و دادخواهان برمبنای عدالت به حق خود رسیده اند و یا خیر، درنبشته ی حاضر روی آن تماس گرفته نمی شود .  

در این جا سخن بر  فیصله مؤرخ 30/04/2015  دادگاه تجدید نظر شهر Köln آلمان تمرکز دارد که روی فیصله ی داد گاه شهر Bonnصحه گذاشته است و باید دید که به چه ترتیب، دادرس در اجرای عدالت کوتاه آمده و دو نفر دادخواه از جمع باز ماند گان قربانیان حادثه قندز، به دنبال انصاف، گرفتن حق و اجرای عدالت، سرگردانی می کشند .  

گفت : انصاف است سلطان صفات

هر که منصف شد، برست ازترهات

ازتو گرانصاف آید دروجود

به که عمری دررکوع و درسجود