فاجعه هسته ای به عنوان آخرین فرصت!

فاجعه هسته ای به عنوان آخرین فرصت!

04.07.2023

تنظیم و ارسال: حسین تلاش

به دلیل ضد حمله متزلزل و شکست خورده اوکراین و در آستانه نشست ناتو در ویلنیوس، رژیم کیف به دنبال حمایت بیشتر غرب است. یک انتخاب دیوانه وار این است که در عوض این شکست در جبهه جنگ می توان در نیروگاه هسته ای زاپوروژیه تحت کنترل روسیه دست به اقدامی تحریک آمیز هسته ای زد.
نوشته سرگئی ساوچوک
ترجمه مجله هفته
در روزهای اخیر، رسانه های اوکراینی و غربی هیستری را در مورد نیروگاه هسته ای زاپوروژیه جایی که گفته می شود روسیه در حال برنامه ریزی برای ایجاد فاجعه است، دامن زده اند. بر اساس ادعای کی یف، پرسنل نظامی روسیه کامیون های مملو از مواد منفجره را به محل نیروگاه آوردند و ظاهراً قصد داشتند آنها را بعداً منفجر کنند تا «چرنوبیل دوم» در مقیاس منطقه ای ایجاد کنند.
این وضعیت یک گپی دقیق از اتفاق یک ماه پیش است، زمانی که کی یف پس از یک هیستری اولیه، سد نیروگاه برق آبی کاخوفکا را منفجر کرد. این امر منجر به جاری شدن سیل در مناطق وسیعی در پایین دست دنیپر شد و طبق گفته همه منابع بدون استثنا، صدمات جبران ناپذیری به اکوسیستم در امتداد رودخانه اصلی اوکراین وارد شد.

در آن زمان طبل تبلیغات روس هراسی در تلاش بود تا همه تقصیرها را به گردن مسکو بیندازند. البته نشریات اوکراینی و غربی از یک سال پیش با ذوق و شوق از حملات راکتی اوکراین به این سد و آموزش استفاده از قایق های انفجاری بدون سرنشین گزارش منتشر میکردند. همه این گزارش‌ها بلافاصله از صفحات تارنماها حذف شدند، اما چیزی در تصویر کلی ماجرا تغییر نکرد.
امروز، حتی فرماندهی عالی اوکراین اعتراف می‌کند که ضد حمله معروف و جنجالی، عملاً در مقابل پدافند سرسام‌آور نیروهای روسی در باتلاقی گرفتار آمده و تلاش برای ضربه زدن به روسیه ناموفق بوده و منجر به از دست دادن نیروی انسانی گسترده و از بین رفتن تسلیحات غربی‌ها شده است
برای جبران این خسارات، بسیج کامل از قبل در چهار منطقه اوکراین اعلام شده است
اما برای اینکه مردم آرام بمانند و حامیان غربی جلوی تحویل تسلیحات را نگیرند، عمل دوم این صحنه سازی ناجوانمردانه هم اکنون طراحی شده و در مقابل چشمان ما در حال انجام است. همین روش حتی با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده است
در زمان انفجار، نیروگاه برق آبی کاخوفکا تحت کنترل روسیه بود و تنها واحد نیروگاه فعال آن توسط متخصصان اپراتور نیروگاه برق آبی روسیه روس هیدرو خدمات رسانی می شد.
تمامی راکتورهای نیروگاه اتمی زاپوروژیه به سرعت تعطیل شده اند و توسط کارکنان شرکت هسته ای روسی روساتم اداره میشوند.
هنگامی که سد هنوز دست نخورده بود، آبرسانی آرام به کریمه را تضمین میشد، از راه افتادن سیل در ساحل چپ دنیپر و مواضع نظامی روسیه جلوگیری میکرد و فصل کشاورزی پرباری را در مناطق جدید روسیه تضمین میکرد.
اما مهمتر از همه، آب دنیپر برای بهره برداری از نیروگاه هسته ای زاپوروژیه جایی که برای خنک کردن راکتورها از آن استفاده می شود، حیاتی است
پس از اینکه سد منفجر شد، اما سیل دنیپر منافع ملموسی برای ارتش اوکراین در جبهه به ارمغان نیاورد، عروسک خیمه شب بازی نامرئی تصمیم گرفت خطرات را به شدت افزایش دهد.
و اتفاقاً یک هفته دیگر نشست ناتو دیگری در ویلنیوس برگزار می‌شود، جایی که زلنسکی می‌تواند اروپا را با یک فاجعه هسته‌ای بترساند، در حالی که تانک‌ها و هواپیماهای بیشتری را از او می‌گیرد.
همانطور که در مورد تخریب نیروگاه برق آبی، یک حادثه فرضی در نیروگاه هسته ای زاپوروژیه مشکلات زیادی را برای روسیه به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، طرف اوکراینی می‌تواند به بهانه آلودگی رادیواکتیو، خواستار خروج نیروهای روسیه از قلمرو کل منطقه و حداقل ورود نیروهای حافظ صلح بین‌المللی شود.
با توجه به احتمال عملی تهدید، باید توجه داشت که تهدید جدیست و وجود دارد.
در اصل، خود راکتورها نمی توانند توسط طرف اوکراینی آسیب ببینند، زیرا آنها سلاح های قدرتمندی برای شکستن مهار راکتور ندارند. استانداردهای اتحاد جماهیر شوروی برای ساخت نیروگاه های هسته ای، که امروزه در روسیه هنوز به قوت خود باقی است، تضمین می کند که حتی ضربه یک هواپیمای مسافربری قطعا نمی تواند به راکتور آسیب برساند. استخرهای، که در آن ظروف خاص برای نگهداری سوخت هسته ای مصرف شده نگهداری می شود، نیز نباید باعث نگرانی شود. در نیروگاه هسته ای زاپوروژیه آنها در داخل محفظه قرار دارند و بنابراین از تأثیرات خارجی نیز محافظت می شوند.
اما همه این اقدامات احتیاطی برای زمان صلح انجام می شود، به همین دلیل امکان آسیب پذیری هایی نیز وجود دارد.
مشکل اصلی آب دنیپر است. در راکتورهای نوع WWER-1000، آب در یک چرخه بسته استفاده می شود، اما همچنان نیاز به تعویض منظم دارد. اگر اوکراین موفق به تخریب سد حوضچه خنک‌کننده با کمک موشک‌های توچکا-یو شوروی یا سایه‌های طوفان غربی شود، عواقب آن غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود. در حالی که شروع یک واکنش زنجیره ای و متعاقب آن انفجار یک راکتور خاموش تقریبا غیرممکن است، اما در صورت کمبود آب، دما در منطقه فعال افزایش می یابد. لازم به تذکر است که استانداردهای شوروی ذکر شده در بالا تصریح می کند که یک نیروگاه هسته ای باید حداقل سه منبع آب داشته باشد. این استاندارد این امید را ایجاد می کند که کارگران راکتور زاپوروژیه با کمک مهندسان روسی خنک کنندهای اضافه پشتیبان چاه ها را راه اندازی کرده اند.
آسیب پذیرترین مکان نیروگاه بدون شک تأسیسات ذخیره سوخت هسته ای خشک مصرف شده است که در هوای آزاد قرار دارد. البته کانتینرهای حمل و نقل از استحکام کافی برخوردار هستند، اما اینکه تا چه حد می توانند در برابر برخورد مستقیم موشک مقاومت کنند، پاسخش دشوار است.
برای اینکه بفهمیم چه کسی واقعاً در حال تدارک یک تحریک در نیروگاه غیر فعال است، باید اضافه کرد که والری زالوشنی فرمانده کل اوکراین روز دوشنبه به طور غیرمنتظره از نیروگاه هسته ای رونو بازدید کرد. با قضاوت بر اساس ویدئوهای منتشر شده، او در درجه اول به سیستم های حفاظتی راکتورها و این سوال که آلودگی تا کجا می تواند گسترش یابد علاقه مند بود.
با تاسف رسانه‌های غربی، این هیستری، سناریویی که با دقت برانگیخته شده بود توسط رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در برنامه‌ای در شبکه تلویزیونی فرانسه ۲۴ تا حدودی درهم شکست. گروسی توضیح داد که ماموران ناظر که دائماً در نیروگاه اتمی زاپروژیه حضور دارد، حتی یک وسیله نقلیه حاوی مواد منفجره یا هیچ گونه آماده‌سازی دیگری برای انفجار را در نیروگاه مشاهده نکرده است. فقط باید امیدوار بود که غرب هنوز به طور غیرقابل برگشت از نظر معنوی از دست نرفته باشد، که جنگ طلبان کیف را به یک چرنوبیل جدید ساخته دست انسان تشویق و تحریک کند.

ان پ پ زاپو وژیه: اوکراین قصد دارد امشب به نیروگاه حمله کند.
رنات کارچا، مشاور مدیر کل شرکت اتمی روسیه «روس انرگواتم»، گفته است که کی‌یف قصد دارد در شب پنجم ژوئیه با استفاده از سلاح‌های بسیار دقیق و پهپادهای کامیکازه به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه حمله کند
به گفته وی، اوکراین همچنین می خواهد با موشک توچکا یو با کلاهک پر از زباله های رادیواکتیو نیروگاه را مورد اصابت قرار دهد.

وزارت بهداشت اوکراین توصیه هایی را در صورت وقوع انفجار در نیروگاه هسته ای زاپاروژیه صادر می کند.
وزارت بهداشت اوکراین یادداشتی درباره اقدامات لازم در صورت وقوع انفجار در نیروگاه اتمی زاپروژیه منتشر کرده است.
این بیان می کند که ساکنان یک منطقه حادثه بالقوه باید برای تخلیه احتمالی آماده باشند. هنگامی که یک حادثه تشعشع به طور رسمی گزارش می شود، فرد باید در خانه بماند یا در اسرع وقت وارد ساختمان شود.
در صورت تخلیه، به ساکنین توصیه می شود که یک چمدان با مدارک، ماسک یا دستگاه تنفس، دستمال مرطوب، کفش و تعویض لباس، جعبه کمک های اولیه همراه با دارو و مقدار کمی آب و غذا همراه داشته باشند.

(10)

مقالات مرتبط

...

مردي كه از غرور كاذب بر پوتين ميتاخت وتاريخ شوروي و روسيه را  كتمان ميكرد... ادامه

...

اگر هدف اسراييل و امريكا مهار (حماس) أست، چرا به گلوله بستن اطفال معصوم غزه جاغور را خالي ميكنند، اگ... ادامه

...

مشاور سابق ولودیمیر زلنسکی فاش کرد، او به دلیل خودداری از پذیرش به بن‌بست خوردن ضدحمله اوکراین علیه... ادامه

...

گروه برادران: ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، اندری کوستین، دادستان کل اوکراین، دیمیترو کولبا ادامه

...

دور جدید کمک های نظامی ایالات متحده به اوکراین تاثیر محدودی دارد زیرا کشورهای اروپایی از درگیری خسته... ادامه

...

نبرد هیولای نیو فاشیسم در دو جبهه با اولتراناسیونالیسم ولیکاروس و چگونگی رهایی کشور از اشغال پاکستان... ادامه

...

به دلیل ضد حمله متزلزل و شکست خورده اوکراین و در آستانه نشست ناتو در ویلنیوس، رژیم کیف به ادامه

...

زنده‌گی انسان برای آن خوش‌‌آیند است که هر گاه و بی‌گاهی یک تغییر دراماتیک و یا یک روی‌داد ماندگار و... ادامه

...

گناه بزرگ جنگ در اوکرایین بر دوش کیست؟ رسانه های غربی هیچ تردیدی در این باره ندارند. آن ها می گویند... ادامه

...

پس از ورود ارتش فدراسیون روسیه به خاک اوکراین در ماه فوریه گذشته، فضای رسانه‌ها در بسیاری از کشورهای... ادامه

...

ناظران می‌گویند سندی که چین روز جمعه 24 فوریه (6 اسفند) به منظور تببین موضع آن درباره بحران اوکراین... ادامه

...

در آستانه سفر رئیس جمهور آمریکا به لهستان روزنامه تایمز چنین نوشت: «نیروهای اصلی ناتو به لهستان منتق... ادامه