(رهبر اوکراین درانتهای یک ضد حمله شکست خورده به دروغ وتهدید متوسل می شود)

لحظه بد زلنسکی

(رهبر اوکراین درانتهای یک ضد حمله شکست خورده به دروغ وتهدید متوسل می شود)

سیمور هرش

ترجمه میرفخرایی برای مجله هفته
گروه برادران: ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، اندری کوستین، دادستان کل اوکراین، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، جان کری، فرستاده اب و هوایی ایالات متحده و انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به عنوان رئیس جمهور جو بایدن در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک در روز سه شنبه گوش می دهند. / عکس توسط
JIM WATSON / AFP از طریق Getty Images.
سه شنبه اینده سالگرد تخریب سه خط لوله از چهار خط لوله نورد استریم
۱ و ۲ توسط دولت بایدن خواهد بود . باید بیشتر در این مورد بگویم، اما باید صبر کرد. چرا؟ زیرا جنگ بین روسیه و اوکراین، در حالی که کاخ سفید همچنان هرگونه صحبت درباره اتش بس را رد می کند، در نقطه عطفی قرار دارد.
عناصر قابل توجهی در جامعه اطلاعاتی آمریکا وجود دارد، که با تکیه بر گزارش های میدانی و اطلاعات فنی، معتقدند ارتش تضعیف شده اوکراین از امکان غلبه بر خطوط دفاعی سه لایه روسیه که به شدت مین گذاری شده ناتوان است و جنگ را در کریمه و چهار منطقه تصرف شده و ضمیمه شده توسط روسیه عملا رها کرده است. 
واقعیت این است که ارتش شکست خورده ولادیمیر زلنسکی دیگر هیچ شانسی برای پیروزی ندارد.
جنگ ادامه دارد، یک مقام رسمی با دسترسی به اطلاعات فعلی به من گفته است، چون زلنسکی اصرار دارد که باید ادامه داشته باشد. هیچ بحثی در مقر زانسکی و یا کاخ سفید در مورد آتش بس صورت نمی‌گیرد و هیچ علاقه ای به مذاکراتی که می تواند منجر به پایان دادن به کشتار شود، وجود ندارد. این مقام گفت: “اینها همه دروغ است” و با اشاره به ادعاهای اوکراینی مبنی بر پیشرفت تدریجی در این حمله بود که ارتش این کشور متحمل خسارات حیرت انگیزی شده است و در برخی مناطق پراکنده که ارتش اوکراین بر حسب واحد «متر در هفته» آن را اندازه گیری می کند، کمی خاک را توانسته به دست آورد.
این مقام رسمی گفت: “بیایید این موضوع را بی پرده تر بیان کنیم.” 
“پوتین با آغاز جنگ، کاری احمقانه و خودتخریبی انجام داد. او فکر می کرد قدرتی جادویی دارد و هر کاری که می خواهد میتواند انجام بدهد.”
این مقام ادامه داد که حمله اولیه روسیه بد برنامه ریزی شده و کمبود پرسنل داشت و منجر به تلفات غیر ضروری شد. “او توسط ژنرال هایش فریب خورد و جنگ را بدون لجستیک آغاز کرد، بدون اینکه بتواند نیروهایش را با مهمات تامین کند. بسیاری از ژنرال ها تحقیر آمیز و به سرعت اخراج شدند.”
مقام آمریکایی گفت، “بله،” “پوتین کاری احمقانه انجام داد، مهم نیست که چقدر تحریک شد، اما ما هم همین کار را کردیم یعنی فریب خوردیم و تحریک شدیم” – منظور او تصمیم رئیس جمهور بایدن برای جنگ نیابتی با روسیه بود که با تعهد به تامین مالی زلنسکی و ارتشش منجر شد. “و اکنون باید این اشتباهات را با کمک رسانه ها دستکاری کنیم تا اشتباهات خود را توجیه کنیم.”
مقام امنیتی آمریکایی به، عملیاتی مخفیانه با اطلاعات نادرست اشاره کرد که توسط سیا با همکاری بخش هایی از سرویس اطلاعاتی بریتانیا برای تضعیف پوتین انجام شد. این عملیات موفق منجر به این شد که رسانه های بزرگ در اینجا و در لندن گزارش دهند که رئیس جمهور روسیه به بیماری های مختلف مبتلا است، از جمله بیماری های خونی و سرطان شدید. در یک گزارش اغلب نقل شده آمده است که پوتین با دوزهای بالای استروئید تحت درمان است.
همه فریب نخوردند. گاردین در ماه مه
۲۰۲۲ به شکلی تردیدآمیز گزارش داد که شایعات “طیف وسیعی را در بر می گیرد: ولادیمیر پوتین به گفته گزارش های تایید نشده و غیرقابل اثبات به سرطان یا پارکینسون مبتلا است.”
اما بسیاری از سازمان های خبری بزرگ به دام دروغ ها افتادند. هفته نامه نیوزویک در ماه ژوئن
۲۰۲۲ با استناد به منابع نامشخص، خبر اینکه پوتین از دو ماه قبل تحت درمان سرطان پیشرفته قرار گرفته است را به عنوان یک خبر بزرگ منتشر کرد: “نفوذ پوتین قوی است، اما دیگر مطلق نیست. تنش در داخل کرملین هرگز به این اندازه شدید نبوده است. همه احساس می کنند که پایان نزدیک است.”
این مقام گفت: «در اولین روزهای حمله ژوئن، برخی از پیشروی‌های اولیه اوکراینی در نزدیکی سه دیوار بتنی عظیم روسیه رخ داد و روس‌ها عقب‌نشینی کردند. و همه اوکراینی ها کشته شدند.» او گفت که پس از هفته ها تلفات زیاد و پیشرفت اندک، و همچنین تلفات وحشتناک تانک ها و خودروهای زرهی، بخش بزرگی از ارتش اوکراین عملاً بدون آنکه چیزی از خسارات را اعلام کنند حمله را متوقف کردند. دو روستایی که اخیراً توسط ارتش اوکراین ادعا شده است تصرف شده به قدری کوچک هستند که “هیچ اهمیتی ندارند”.
محصول جانبی خصومت نومحافظه‌کارانه دولت بایدن با روسیه و چین – که نمونه آن اظهارات بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا است، که بارها اعلام کرده است در حال حاضر آتش‌بس در اوکراین را تحمل نخواهد کرد – منجر به شکاف قابل توجهی در جامعه اطلاعاتی آمریکا شد. یکی از قربانیان این تخمین های مخفی اطلاعات ملی است که پارامترهای سیاست خارجی آمریکا را برای چندین دهه تعیین کرده است. در بسیاری از موارد، برخی از شخصیت‌های کلیدی سیا از شرکت در فرآیند
NIE خودداری کردند، زیرا از نظر سیاسی با سیاست خارجی تهاجمی دولت مخالف بودند. یکی از شکست های اخیر شامل یک NIE برنامه ریزی شده بود که به نتیجه حمله چین به تایوان می پرداخت.
من چندین هفته است که در مورد اختلافات طولانی مدت بین سیا و سایر بخش های جامعه اطلاعاتی بر سر پیش بینی جنگ فعلی در اوکراین گزارش می دهم. تحلیلگران سیا همواره نسبت به همکاران خود در آژانس اطلاعات دفاعی (
DIA) نسبت به چشم انداز موفقیت در اوکراین ابراز تردید کرده اند. رسانه‌های آمریکایی این مناقشه را نادیده گرفته‌اند، اما اکونومیست لندنی که خبرنگاران آگاه آن فقط تیتر اخبار را نمی ‌گیرند، یکی از نشانه های تنش داخلی را در داخل جامعه امریکایی در نسخه ۹ سپتامبر مجله منعکس کرد، زمانی که ترنت مول، مدیر تجزیه و تحلیل DIA، مصاحبه فوق العاده ای با اکونومیست انجام داد که در آن از گزارش خوشبینانه آژانس خود در مورد جنگ اوکراین و ضد حمله مشکل آن دفاع کرد. همانطور که اکونومیست در یک عنوان مطلب تاکید کرد، “یک مصاحبه نادر” بود. همچنین این مطلب توسط روزنامه های برتر آمریکا نادیده گرفته شد.
ماول اذعان کرد که
DIA در گزارش خود در مورد “اراده برای جنگیدن” متحدان آمریکایی “اشتباه” کرده است، زمانی که ارتش های آموزش دیده و حمایت شده توسط ایالات متحده در عراق و افغانستان “تقریبا یک شبه سقوط کردند.” (منظور فرار ارتش عراق و پیش‌مرگه‌های کرد عراقی در مقابل داعش و شکست ارتش افغانستان در مقابل طالبان است – مترجم) ماول ادعاهای سیا را به چالش کشید – اگرچه نام آژانس ذکر نشد – در مورد فقدان قابلیت های رهبری نظامی اوکراین و تاکتیک های آن در ضد حمله فعلی. او به اکونومیست گفت که موفقیت‌های نظامی اخیر اوکراین «قابل توجه» بوده و به نیروهای اوکراینی یک احتمال ۴۰ تا ۵۰ درصدی برای شکستن خطوط دفاعی سه لایه روسیه را تا پایان سال جاری داده است. با این حال، به گفته اکونومیست، او هشدار داد که “مهمات محدود و بدتر شدن آب و هوا این کار را “بسیار دشوار” خواهد کرد.
زلنسکی در مصاحبه ای با اکونومیست که یک هفته بعد منتشر شد، اذعان کرد که او آنچه را که مجله به نقل از او گفت، “تغییر خلق و خوی در میان برخی از شرکای ” را تشخیص داده است. زلنسکی همچنین اذعان کرد که آنچه او “مشکلات اخیر” کشورش در میدان جنگ خواند، توسط برخی به عنوان دلیلی برای آغاز مذاکرات جدی برای پایان دادن جنگ با روسیه دیده می شود. 
او این لحظه را “لحظه بدی” خواند زیرا روسیه “آنرا می بیند.” اما او بار دیگر روشن کرد که مذاکرات صلح گزینه ای روی میز نیست و زلنسکی تهدید جدیدی را برای رهبران منطقه صادر کرد که کشورهایشان میزبان پناهندگان اوکراینی هستند و همانطور که سیا به واشنگتن گزارش داده است، این کشورها خواهان پایان جنگ هستند. 
زلنسکی در این مصاحبه هشدار داد : “هیچ امکانی برای پیش بینی چگونگی واکنش میلیون ها پناهنده اوکراینی در کشورهای اروپایی به اینکه کشورشان به امان خدا رها شود وجود ندارد.” زلنسکی گفت: پناهندگان اوکراینی تا بحال رفتار خوبی داشته‌اند. و از کسانی که به آنها پناه داده اند سپاسگزارند، اما اگر شکست اوکراین مردم را به گوشه ای بکشاند، این داستان خوبی برای اروپا نخواهد بود. این ادعا‌های زلنسکی هیچ چیزی کمتر از تهدید به شورش داخلی در کشورهای میزبان پناهندگان با استفاده از پناهجویان اوکراینی نبود.
پیام زلنسکی به مجمع عمومی سالانه سازمان ملل در نیویورک چیز جدیدی نداشت. واشنگتن پست گزارش داد که او از سوی حاضران مورد استقبال قرار گرفت. اما، به گفته پست، “او سخنرانی خود را در یک سالن نیمه خالی ایراد کرد، زیرا بسیاری از هیئت ها حاضر نشدند در جلسه سخنرانی زلنسکی شرکت کنند و به حرف‌های او گوش دهند.” این گزارش همچنین ادامه داد که رهبران برخی از کشور های در حال توسعه “از این که میلیاردها دلار توسط دولت بایدن بدون آنکه پاسخگوی کسی باشد برای تأمین مالی جنگ اوکراین هزینه می شود ناراضی هستند، انحصار این پول‌ها به اوکراین مشکلات جدی در جهان سوم ایجاد کرده و به مبارزه با فقر آسیب جدی وارد می‌کند.”
رئیس جمهور بایدن در سخنرانی قبلی خود در مجمع عمومی، به وضعیت خطرناک اوکراین در جنگ با روسیه نپرداخت، بلکه حمایت قاطع خود را از اوکراین تجدید کرد و تأکید کرد که “روسیه تنها مسئول این جنگ است” – و در حالی که رهبران بسیاری از کشورهای در حال توسعه موافق این نظر نیستند و روییه را مسئول جنگ نمی دانند، سه دهه گسترش ناتو به سمت شرق و مشارکت مخفی دولت اوباما در سرنگونی یک دولت طرفدار روسیه در اوکراین در سال
۲۰۱۴ در سخنرانی بایدن جایی نداشت اما تاثیر منفی این سخنرانی روی کشورهای در حال توسعه قابل مشاهده است.
رئیس جمهور آمریکا ممکن است در این مورد حق داشته باشد، اما بقیه جهان هنوز به یاد می آورند که این آمریکا بود که در موارد مشابه ای، برای جنگ در عراق و افغانستان لشکرکشی کرد.
رئیس جمهور بایدن در مورد ضرورت آتش بس فوری در جنگی که اوکراین نمی تواند برنده شود و به آلودگی محیط زیست دامن میزند صحبتی نکرد. بایدن با حمایت وزیر امور خارجه بلینکن و مشاور امنیت ملی جیک سالیوان – اما با حمایت رو به کاهش در سایر مقامات آمریکایی – حمایت مالی و اخلاقی مداوم خود را از جنگ اوکراین به یک مسئله سرنوشت ساز برای پیروزی مجدد خود در انتخابات ریاست جمهوری تبدیل کرده است.
در همین حال، زلنسکی سرسخت در مصاحبه ای با یک خبرنگار چاپلوس، در برنامه
۶۰ دقیقه که زمانی اوج روزنامه نگاری تهاجمی آمریکایی بود، پوتین را به عنوان یک هیتلر دیگر معرفی کرد و به دروغ اصرار داشت که اوکراین ابتکار عمل را در جنگ متزلزل فعلی خود با روسیه دارد.

در پاسخ به سوال خبرنگار سی‌بی‌اس، اسکات پولی، مبنی بر اینکه آیا معتقد است “خطر جنگ هسته‌ای همچنان ما را تهدید میکند؟”، زلنسکی گفت: “من فکر می‌کنم روسیه همچنان تهدید خواهد کرد. پوتین منتظر است که ایالات متحده از خود تعلل و ضعف نشان بدهد. او معتقد است که این اتفاق در طول انتخابات آمریکا خواهد افتاد. پوتین به دنبال راه انداختن ناآرامی در اروپا و ایالات متحده آمریکا خواهد بود. او از خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای برای ترویج این تهدیدات استفاده خواهد کرد. او همچنان به تهدید هایش ادامه خواهد داد.”
مأمور اطلاعاتی آمریکایی که با او صحبت کردم و در سال‌های اولیه حرفه خود با تجاوز و جاسوسی شوروی مبارزه کرد، او برای هوش پوتین احترام زیادی قائل است، اما از تصمیم او برای حمله به اوکراین و ایجاد مرگ و ویرانی ناشی از جنگ متنفر است.، او به من گفت، «جنگ تمام شده است. روسیه پیروز شده است و اوکراین دیگر توانایی انجام هیچ عملیات تهاجمی دیگری را ندارد و نخواهد داشت، اما کاخ سفید و رسانه های آمریکایی باید ماجرا را وارونه نشان دهند و این دروغ را حفظ کنند.»
«حقیقت این است که ارتش اوکراین اگر دستور ادامه عملیات تهاجمی را دریافت کند، دست به شورش و سرپیچی خواهد زد. سربازان دیگر حاضر به رفتن به میدان تیر و کشته شدن نیستند، اما این با مزخرفاتی که کاخ سفید تحت ریاست بایدن منتشر میکند، مطابقت ندارد.»

مقالات مرتبط

...

مردي كه از غرور كاذب بر پوتين ميتاخت وتاريخ شوروي و روسيه را  كتمان ميكرد... ادامه

...

اگر هدف اسراييل و امريكا مهار (حماس) أست، چرا به گلوله بستن اطفال معصوم غزه جاغور را خالي ميكنند، اگ... ادامه

...

مشاور سابق ولودیمیر زلنسکی فاش کرد، او به دلیل خودداری از پذیرش به بن‌بست خوردن ضدحمله اوکراین علیه... ادامه

...

گروه برادران: ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، اندری کوستین، دادستان کل اوکراین، دیمیترو کولبا ادامه

...

دور جدید کمک های نظامی ایالات متحده به اوکراین تاثیر محدودی دارد زیرا کشورهای اروپایی از درگیری خسته... ادامه

...

نبرد هیولای نیو فاشیسم در دو جبهه با اولتراناسیونالیسم ولیکاروس و چگونگی رهایی کشور از اشغال پاکستان... ادامه

...

به دلیل ضد حمله متزلزل و شکست خورده اوکراین و در آستانه نشست ناتو در ویلنیوس، رژیم کیف به ادامه

...

زنده‌گی انسان برای آن خوش‌‌آیند است که هر گاه و بی‌گاهی یک تغییر دراماتیک و یا یک روی‌داد ماندگار و... ادامه

...

گناه بزرگ جنگ در اوکرایین بر دوش کیست؟ رسانه های غربی هیچ تردیدی در این باره ندارند. آن ها می گویند... ادامه

...

پس از ورود ارتش فدراسیون روسیه به خاک اوکراین در ماه فوریه گذشته، فضای رسانه‌ها در بسیاری از کشورهای... ادامه

...

ناظران می‌گویند سندی که چین روز جمعه 24 فوریه (6 اسفند) به منظور تببین موضع آن درباره بحران اوکراین... ادامه

...

در آستانه سفر رئیس جمهور آمریکا به لهستان روزنامه تایمز چنین نوشت: «نیروهای اصلی ناتو به لهستان منتق... ادامه