احتمال جنگ علیه روسیه در بالتیک بیشتر و بیشتر می شود

احتمال جنگ علیه روسیه در بالتیک بیشتر و بیشتر می شود

 

تحلیل قبل از نشست ناتو در ویلنیوس: احتمال جنگ علیه روسیه در بالتیک بیشتر و بیشتر می شود.
ترجمه: مجله هفته
کارشناسان روسی در منطقه ارزیابی خود را از پتانسیل تشدید تنش در منطقه بالتیک پیش از نشست ناتو در ویلنیوس لیتوانی ارائه می دهند. این تحلیل چندان آرامش بخش نیست: خطر جنگ بین روسیه و ناتو در این منطقه در حال حاضر افزایش یافته است.
در
۱۱ و ۱۲ ژوئیه، نشست ناتو در ویلنیوس برگزار خواهد شد که قبلا به عنوان نشستی «تاریخی» توصیف شده است. موضوع اصلی این نشست اوکراین است. اما شکی نیست که «مشکل» ناتو با کالینینگراد نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

نیکولای میشویچ، دانشمند علوم سیاسی روسیه و رئیس انجمن روسیه برای مطالعات بالتیک در گفتگو با روزنامه Komsomolskaya Pravda (KP) گفت: چرا غرب از وجود این محوطه روسیه بسیار نگران است، چه کاری می تواند در این زمینه انجام دهد و روسیه چگونه باید به آن واکنش نشان دهد. 
این کارشناس خاطرنشان کرد که پس از ورود فنلاند و سوئد به ناتو، دفاع از این منطقه روسیه بسیار دشوار خواهد بود و محاصره نظامی-جغرافیایی منطقه کالینینگراد به طور کامل تکمیل خواهد شد. در میان چیزهای دیگر، عمق تاکتیکی لازم برای دفاع وجود نخواهد داشت. استفاده از سلاح های هسته ای تاکتیکی تنها پاسخ ممکن به یک حمله خواهد بود.

«نیروهایی در لهستان و کشورهای بالتیک، در درجه اول در لیتوانی، وجود دارند که علاقه مند به یک درگیری منطقه ای هستند. با این حال، این می تواند به سرعت به یک فاجعه جهانی تبدیل شود.»

او اشاره کرد که فرستادن جنگجویان گروه واگنر به بلاروس سیگنالی به همسایگان این کشور است که در صورت هرگونه اقدامی علیه منطقه کالینینگراد، باید منتظر ورود نیروهای روسی و بلاروسی از قلمرو بلاروس باشند. 
این کارشناس در پاسخ به سوالی درباره استقرار چهار هزار سرباز ارتش آلمان در لیتوانی در آینده گفت که او بیشتر از چهار هزار سرباز آلمانی نگران لشکر موتوری لهستان است. او توضیح داد:
«من نمیدانم چگونه به المان ها توضیح دهم که چرا آنها باید بخاطر اقدامات تحریک آمیز علیه کالینینگراد توسط لیتوانی یا لهستان بمیرند.» 
وی تاکید کرد که» درهمه اسناد مربوط به درگیری نظامی با روسیه ، اول از همه ، اشغال محوطه کالینینگراد ذکر شده». میشویچ هشدار داد که خطر تحریک در منطقه بسیار زیاد است. ناتو می خواهد جبهه جنگ را به کشورهای بالتیک گسترش دهد ، بر اساس الگوی جغرافیایی جنگ جهانی دوم. در عین حال ، او احتمال می‌دهد حتی درگیری میتواند به خودی خود توسط یک اشتباه انسانی آغاز گردد.

الکساندر نوسوتیش، روزنامه نگار مستقر در کالینینگراد و کارشناس کشورهای بالتیک، برای روزنامه سناریوهایی را برای چنین درگیری تشریح کرد. اولین و محتمل ترین نوع محاصره منطقه کالینینگراد است که جابجایی افراد و کالاها را ناممکن می کند. توجیه اینکار میتواند استفاده از بسته تحریم های اتحادیه اروپا باشد. 

سناریوی درگیری دوم را می توان از یک حادثه نظامی آغاز شود. تمرکز نیروها و فراوانی تمرین‌های نظامی در چنین قلمرو محدودی می‌تواند منجر به سوء تفاهم شود که می‌تواند واکنش‌های عیر منتظره ای را برانگیزد. نوسوویچ گفت: «در نتیجه، لیتوانی و لهستان می‌توانند ارتش روسیه و یا گروه‌های شبه‌نظامی را به حمله متهم کنند. به سختی می‌توان خلاف آن را ثابت کرد». 

سناریو سوم رادیکال ترین سناریو است، اما سال گذشته وزیر خارجه استونی به آن اشاره کرد: بستن خلیج فنلاند به روی روسیه. 

هلسینکی و تالین، مجهز به توپخانه دوربرد
HIMARS آمریکا، می توانند کشتی های روسی را بلوکه کنند تا از خروج آنها از خلیج فنلاند به سمت دریای آزاد جلوگیری کنند. 

«این محاصره همزمان سنت پترزبورگ و کالینینگراد است. چنین نوع توسعه رادیکال رویدادها چیز غریبی نیست. و این یک اعلام جنگ رسمی است. تلاش برای تبدیل دریای بالتیک به «دریای ناتو»، همانطور که نامیده می شد، تنها به یک نتیجه منجر می شود – یک برخورد باز.» 

جنگ منطقه ای در اوکراین از همان ابتدا به دلیل حمایت نظامی گسترده غرب از اوکراین به یک رویداد جهانی تبدیل شد. در حال حاضر، شکست های نظامی اوکراین به ویژه خطر تشدید تنش را با عواقب غیر قابل پیش بینی افزایش می دهد. در هفته های اخیر، لفاظی های هسته ای به ویژه در روسیه در ابتدا در سطح کارشناسان تشدید شده است. برخی از کارشناسان علوم سیاسی از رهبری روسیه خواسته اند تا در دکترین هسته ای خود تجدید نظر کند تا «ترس از آخرزمان هسته ای» دوباره واقعی احساس شود. 
در این زمینه، اظهارات رئیس جمهور آلمان فرانک والتر اشتاین مایر شایسته توجه ویژه است. در مصاحبه تابستانی
ZDF، او اشاره کرد که سیاست قبلی دولت آنگلا مرکل در روسیه می تواند توسط کمیته تحقیق مورد بررسی انتقادی قرار بگیرد. 

وی تاکید کرد که امنیت اروپا در آینده نه با روسیه بلکه بدون روسیه تامین خواهد شد. ما از یکدیگر محافظت خواهیم کرد که این به معنای «هزینه های هنگفت برای بودجه دفاعی ما» است. 
انتظار می رود زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه در نشست ناتو در ویلنیوس در اولین نشست شورای تازه تاسیس ناتو و اوکراین شرکت کند. تاکنون تنها یک کمیسیون به اصطلاح ناتو-اوکراین وجود داشته است. رئیس جمهور اوکراین خواستار تعهد روشن ناتو است که اوکراین پس از پایان جنگ عضو کامل این ائتلاف خواهد شد. روشن است که تضمین های امنیتی اضافی ناتو برای کیف در ویلنیوس مورد بحث قرار خواهد گرفت و سرآخر تصمیم گیری خواهد شد در ضمن شایعه اعلام یک بسته تحویل سلاح «مهم» توسط صدراعظم شولتس نیز منتشر شده است. یک دیپلمات بروکسل هفته گذشته گفت: «زلنسکی قرار است دستاوردی را از این نشست به عنوان یک پیروزی به خانه خواهد ببرد.»

مقالات مرتبط

...

مجلۀ آمریکایی فارین پالیسی مقاله‌ای در بارۀ مدالۀ غرب در روسیه در زمان جنگ داخلی منتشر کرد، که در آن... ادامه

...

افسر افسانه‌ای اطلاعات شوروی صد ساله شد. فعالیت‌های مخفیانۀ او به مدت ۴۵ سال متمادی - در ده‌ها ادامه

...

در 24 فبروری 2022، هنگام شروع درگیری در اوکراین، شما خطاب به ملت خود کردید و گفتید، که به این نتیجه... ادامه

...

بیش از شش ماه پیش، در پایان گفت‌وگوهای هشت ساعته در کرملین، رئیس‌جمهور پوتین و رئیس‌جمهور شی ادامه

...

فیلسوف "الکساندر تسیپکو" اهل شهر اودسا، دارای دکترای فلسفه و محقق ارشد مؤسسه اقتصاد آکادمی علوم روسی... ادامه

...

کیم به پوتین: روابط ما به سطح جدیدی خواهد رفت و ما با هم علیه امپریالیسم خواهیم جنگید. ادامه

...

ولادیمیر پوتین، در دیدار با رئیس جمهوری خلق دونتسک دنیس پوشیلین، سقوط هواپیمای یوگنی پریگوژین را یک... ادامه

...

«در اشتیاق بیش از حد برای تمرکز بر قتل پریگوژین برای شیطان جلوه دادن پوتین، چیزی که نادیده ادامه

...

سقوط هواپیمای شخصی" شبه نظامیان اجیر" روسی، واطلاعات ضدو نقیص در باره این حادثه وعلل آن: ادامه

...

موضوع: ۱۱ مین کنفرانس در مورد امنیت بین المللی، مسکو- روسیه. ادامه

...

بيست وسومین نشست سازمان همکاری شانگهای، بتاریخ چهارم جولای 2023 ازطریق ویدیو کنفراس به میز بانی نرند... ادامه

...

تحلیل قبل از نشست ناتو در ویلنیوس: احتمال جنگ علیه روسیه در بالتیک بیشتر و بیشتر می شود. ادامه