سران سازمان همکاری شانکهای"اعلاميه ی دهلی نو" را صادرکرند!

سران سازمان همکاری شانکهای"اعلاميه ی دهلی نو" را صادرکرند!

10 جولای 2023

بيست وسومین نشست سازمان همکاری شانگهای، بتاریخ چهارم جولای 2023 ازطریق ویدیو کنفراس به میز بانی نرندرا مودی نخست وزير هند، با شرکت کشورهای عضو اصلی،( جمهورهند، جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقزستان، جمهوری اسلامی پاکستان، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری فدراتيف روسیه، جمهوری خلق چين، جمهوری تا جکستان و جمهوری ازبکستان) در دهلی نو برگزار و دراين نشست اعلاميه ای را صادر و در پای آن حمایت شان را از طرح " یک جاده ویک کمر بند"، اعلام نمودند.

همچنان دراين اعلامیه، ساز مان همکاری شانگهای خواهان اصلاحات در سازمان ملل متحد، تجارت جهانی، صندوق بین المللی پول و ایجاد یک جنبش جهانی علیه هژمونی قابل درک کشورهای گروه 7 ویا (G -7) شدند.

اعلامیه شامل اوضاع افغانستان نیز بود و در اعلامیه آمده است: " کشورهای عضو براین باور اند که یکی از مهمترین عوامل تقویت امنیت وثبات در منطقه ی سازمان همکاری شانگهای، حل وفصل زود هنگام اوضاع در افغانستان است.

آنها طرفداری شان را از افغانستان به عنوان یک کشور مستقل، بیطرف، متحد، دموکراتیک، وصلح آمیز، عاری از تروریسم، جنگ ومواد مخدره اعلام نمودند.

در اعلامیه، کشورهای عضو، ایجاد یک حکومت فراگیر را، با مشارکت نمایندگان همه گروه های قومی، مذهبی و سیاسی در جامعه افغانستان، ضروری دانستند.

تفصیل بیشتر:

بیست و سومین نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای، ازطریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) روز سه شنبه 13 سرطان 1402 مطابق 4 جولای 2023 ، اعلامیه دهلی نو را امضاء و صادر کردند.

بخش های عمده ی اعلامیه:

در بند اول اعلامیه آمده است:«امروزجهان دستخوش دگرگونی‌های بی‌سابقه‌ای است و وارد عصر جدیدی از توسعه سریع فناوری می‌شود، که مستلزم افزایش اثربخشی نهادهای جهانی است.

این فرآیندهای اساسی با چند قطبی قوی‌تر، افزایش پیوستگی، وابستگی متقابل و سرعت دیجیتالی شدن سریع‌تر همراه هستند.

درعین حال، تهدیدها و چالش‌ها به طور فزاینده‌ای پیچیده، مخرب و خطرناک می‌شوند؛ درگیری‌های موجود تشدید می‌شوند و درگیری‌های جدید در حال ظهور هستند.»

ساز مان ملل متحد در برابر امریکا:

براساس ارزیابی‌های نزدیک دستورکار منطقه‌ای و بین‌المللی کنونی، کشورهای عضو، تعهد خود را به شکل‌گیری یک نظم جهانی نماینده‌تر، دموکراتیک،عادلانه‌تر وچند قطبی‌تر، براساس اصول شناخته ‌شده جهانی حقوق بین‌الملل، چند جانبه‌گرایی، برابر، مشترک، امنیت جامع و پایدار، تنوع فرهنگی و تمدنی، همکاری متقابل سودمند و برابری دولت ها با نقش هماهنگ کننده مرکزی سازمان ملل متحد شدند.

هدف ازاین بند یک فراخوان بسیار خاص برای این است،که سیستم مدیریت جهانی کنونی از ایالات متحده به عنوان قدرت اصلی و یکجانبه تلقی میشود؛ بايست به سمت یک سیستم مدیریت جهانی چند قطبی وچند جانبه حرکت کند.

برغم اين که ایالات متحده و اتحادیه اروپا این تصميم را رد کرده اند و آن را تنها در راستای منافع خاص چین دانسته اند. اما اکنون که سازمان همکاری شانگهای، از جمله هند، آن را تایید کرده است، این ادعای اتحادیه اروپا کمتر معتبر به نظر می رسد.

در بند دیگر اعلامیه آمده است:

کشورهای عضو مجدداً تأکید می‌کنند که سازمان همکاری شانگهای علیه سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی معطوف نیست و آماده همکاری گسترده با آنها مطابق با اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد، منشور سازمان همکاری شانگهای و حقوق بین‌الملل با در نظر گرفتن منافع متقابل و مشترک جانین با رویکرد ها ومعضلات جهانی است.

مدیریت محیط زیست:

«کشورهای عضو در نظر دارند همکاری‌ها را در زمینه‌های سیاسی و امنیتی، تجارت، اقتصاد، مالی و سرمایه‌گذاری، روابط فرهنگی و بشردوستانه، به منظور ساختن یک سیاره صلح‌آمیز، ایمن، مرفه و دوست‌دار محیط ‌زیست، با دستیابی به هماهنگی، توسعه دهند واین همآهنک با همزیستی انسان و طبعیت باشد.»

درمورد امنیت:

«کشورهای عضو، ایجاد تلاش‌های هماهنگ مشترک جامعه بین‌المللی را برای مقابله با فعالیت‌های گروه‌های تروریستی، جدایی‌طلب و افراطی، با توجه ویژه به جلوگیری از گسترش نابردباری برخاسته از تعصب مذهبی، ملی‌گرایی افراطی، تبعیض‌های قومی و نژادی بیگانه هراسی، ایده های فاشیسم و شئوونیسم، مهم تلقی کردند."

در این بخش، بحث های داغی، مبنی بر خطر تروریسم از افغانستان و پا کستان، صورت گرفت. نخست وزيرهند، نگرانی خود را در مورد ورود گروه های ترورستی از خاک پا کستان به هند، ابراز نمود.

به ادامه اقای مودی نخست وزيرهند، پا کستان را بصورت غیرمستقیم متهم کرد،که این کشور پناه گاه تروریسم که بزرگترین تهدیدی برای صلح جهانی و منطقوی است، می باشد.

شهباز شریف، نخست وزیر پا کستان، بطور عمومی با اظهارات مودی که باید با تروریسم در همه اشکال آن مبازه کرد، موافقت کرده، تصمیم گرفت تا در بحث تروریسم دولتی شرکت نکرده، و توجه را از انتقادهای آشکار مودی بسوی دیگری معطوف کند.

در مراجعه به مسأله افغانستان، مودی از رهبران سازمان همکاری شانگهای خواست تا برای رفاه اين کشور تلاش کنند که پس از تسلط طالبان در دو سال پیش رو، به کابل کمک های بشردوستانه ارائه کرد.

مودی تا کید کرد که نباید اجازه داد که از خاک افغانستان برای بی ثبات کردن همسایه های آن استفاده شود.

مقابله با فاشیسم: اوکراین!

در این نشست و اعلامیه به تبعیض نژادی و فاشيسم نیز بدين شرح اشاره شد:

مسأله بد رفتاری با روسی نژاد ها در اوکراين برای مدت طولانی سبب نگرانی روسیه بوده، علی رغم  اين که آنها قرنها در آنجا زندگی داشتند، مگر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از روسی نژاد های اوکراین خواست تا همه آنها از اوکراین خارج شوند. همچنان زلنسکی زبان روسی را در اوکراین ممنوع کرده و آن را جرم خواند.

بجز از این مسأله، در مورد جنگ اوکراین، در اعلامیه چيزی گنجا نیده نشد.

در مورد افغانستان:

«کشورهای عضو بر این باورند که یکی از مهمترین عوامل حفظ و تقویت امنیت و ثبات در منطقه سازمان همکاری شانگهای، حل و فصل زودهنگام اوضاع در افغانستان است. آنها از افغانستان به عنوان یک کشور مستقل، بی طرف، متحد، دموکراتیک و صلح آمیز، عاری از تروریسم، جنگ و مواد مخدر دفاع می کنند."

کشورهای عضو، ایجاد یک حکومت فراگیر در افغانستان با مشارکت نمایندگان همه گروه های قومی، مذهبی و سیاسی در جامعه افغانستان را ضروری می دانند.

کشورهای عضو با تاکید بر اهمیت حمایت طولانی مدت و کمک های موثر به مهاجرین افغانستانی توسط کشورهای منطقه و همسایه افغانستان، تلاش های فعال جامعه جهانی را برای تسهیل بازگشت آبرومندانه، ایمن و پایدار آنها به میهن آبايی شان مهم دانستند.

با توجه به تحولات بشردوستانه در افغانستان، کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از ادامه تلاش ها برای کمک به مردم افغانستان حمایت می کنند."

قابل تذکر است، که پس از خروج پر هرج و مرج نیروهای ایالات متحده ی امريکا و ناتو از افغانستان در سپتامبر 2021، نیروهای ناتو تقریباً بلافاصله پنج ماه بعد به اوکراین اعزام شدند.

تهيه و تنظيم:

عارفه و رحمت ايماق

مقالات مرتبط

...

مجلۀ آمریکایی فارین پالیسی مقاله‌ای در بارۀ مدالۀ غرب در روسیه در زمان جنگ داخلی منتشر کرد، که در آن... ادامه

...

افسر افسانه‌ای اطلاعات شوروی صد ساله شد. فعالیت‌های مخفیانۀ او به مدت ۴۵ سال متمادی - در ده‌ها ادامه

...

در 24 فبروری 2022، هنگام شروع درگیری در اوکراین، شما خطاب به ملت خود کردید و گفتید، که به این نتیجه... ادامه

...

بیش از شش ماه پیش، در پایان گفت‌وگوهای هشت ساعته در کرملین، رئیس‌جمهور پوتین و رئیس‌جمهور شی ادامه

...

فیلسوف "الکساندر تسیپکو" اهل شهر اودسا، دارای دکترای فلسفه و محقق ارشد مؤسسه اقتصاد آکادمی علوم روسی... ادامه

...

کوبا از حضور گسترده هیأت‌های نمایندگی از همه قاره‌ها در اجلاس هاوانا استقبال می‌کند: دیدگاه مشترکی د... ادامه

...

کیم به پوتین: روابط ما به سطح جدیدی خواهد رفت و ما با هم علیه امپریالیسم خواهیم جنگید. ادامه

...

ولادیمیر پوتین، در دیدار با رئیس جمهوری خلق دونتسک دنیس پوشیلین، سقوط هواپیمای یوگنی پریگوژین را یک... ادامه

...

«در اشتیاق بیش از حد برای تمرکز بر قتل پریگوژین برای شیطان جلوه دادن پوتین، چیزی که نادیده ادامه

...

سقوط هواپیمای شخصی" شبه نظامیان اجیر" روسی، واطلاعات ضدو نقیص در باره این حادثه وعلل آن: ادامه

...

موضوع: ۱۱ مین کنفرانس در مورد امنیت بین المللی، مسکو- روسیه. ادامه

...

چین در بحبوحه تحقیقات رشوه، رئیس نیروی موشکی را جایگزین کرد. ادامه