گذرگاه خطرناک تاریخ قسمت چهلم

سیدداوود مصباح  

‏جمعه‏، 22‏ دسامبر‏ 2023

گذرگاه خطرناک تاریخ

قسمت چهلم

برای این که چرک ،خون و کثافت سرمایه داری امپریالیستی را نشان بدهیم ، بایدماهیت درونی حکومت امریکا را به مثابه رأس امپریالیسم جهانی بشناسانیم. این اختاپوس کثیف را که از آغاز حکومت ننگینش تاکنون همواره با بشریت جنگیده وخون و آتش سرشت این حکومت ضد بشری است، تانشناسیم وآن را تجرید نکنیم ؛ صلح درجهان تأمین نمی شود و جنبش های سوسیالیستی به پیروزی نمی رسد.

این حکومت سرمایه داران ازبدوتأسیس خود روی برده داری وکشتار 110میلیون سرخ پوستان بومی امریکای شمالی بنا یافته است. موئسسین این حکومت هرکدام بیش دوصد برده داشتند واین حکومت روی سیل اشک و خون مردم بومی اساس گذاشته شده است.

این مارمولک وقتی به اختاپوس وحشتناکی تبدیل شد که درجنگ دوم جهانی هیچ آسیبی به امریکا نرسید که هیچ ، بل که استفاده زیادی برای بلند بردن اعتبارو اقتصاد خود کرد. بعد از جنگ دوم جهانی بود که ساخت بمب اتمی در« منهتن» پاسخ داد وبعد ازمرگ روزولت، ترومن درسال 1948، قانون دولتی به تصویب رسید بنام « مهارکمونیسم» این قانون سرمایه داری امپریالیستی تا کنون عمل می کند ،گرچه نا موزون ودرلفافه ای دموکراسی بورژوازی. اما، حکومت سرمایه داری امپریالیستی مبارزه علیه کمونیسم را طبق قانون رسمی و دولتی خود ادامه می دهد ، پس کمونیست ها حق ندارند که علیه چنین سیستمی غیر انسانی مبارزه کند ؟ باید بطورقاطع مبارزه کرد واین مبارزه را در بین طبقه کارگربرد.

مبارزه طبقاتی کارگران و کمونیست ها یک اصل اساسی رهایی ازستم های گونه گون احمال شده از جانب نظام سرمایه داری درجهان است. کمونیسم یک تابو نیست، یک افتخار بزرگ بشری و انسانی است که برای رهایی انسان در روی زمین می رزمند. برای صلح ، زندگی وآدمیت می رزمند. ارتش رهایی بخش در جهان کنونی کمونیست ها ست. مانیفست حزب کمونیست این رسالت را روشن توضیح داده است. درفصل دوم مانیفست چنین آمده است:

« پرولتاریا و کمونیست ها: کمونیست ها حزب خاصی نیستند که در برابر دیگر احزاب کارگری قرارگرفته باشند. آنها هیچگونه منافعی، که از منافع کلیه پرولتاریا جدا باشد ندارند. آنها اصول ویژه ای را بمیان نمی آورند که بخواهند جنبش پرولتاری را در چهارچوب آن اصول ویژه بگنجانند. فرق کمونیست ها با دیگر احزاب پرلتاری تنها دراین است که ازطرفی ، کمونیست ها درمبارزات پرولتارهای ملل گوناگون ، مصالح مشترک همه پرولتاریارا صرف نظراز منافع ملی شان مدنظر قرار می دهند واز آن دفاع می نمایند واز طرف دیگردرمراحل گوناگونی که مبارزه پرولتاریا وبورژوازی طی می کند،آنان همیشه نمایندگان مصالح ومنافع تمام جنبش هستند . بدین مناسبت کمونیست ها عملاً ، با عزم ترین بخش احزاب کارگری همه کشورها وهمیشه محرک جنبش به پیش اند . اما، از لحاظ تیوری ، مزیت کمونیست هانسبت به بقیه توده پرولتاری دراین است که آنان به شرایط وجریان نتایج کلی جنبش پرولتاری پی برده اند . نزدیگ ترین هدف کمونیست ها همان است که دیگر احزاب پرولتاری در پی آنند ، یعنی متشکل ساختن پرولتاریا بصورت یک طبقه ، سرنگون ساختن سیادت بورژوازی واحراز قدرت حاکمه سیاسی پرولتاریا .»1

بدین اساس مبارزه کمونیست ها یک مبارزه آشکارو شفاف علیه سرمایه داری به هرشکل آن است . درفوق از سرمایه داری امپریالیستی تذکر داده شد ودر این جا لازم است آن را باز تعریف کرد:

 امپریالیسم:

داکترمرتضی محیط دانشمند مارکسیست درصحبت هایش در تلویزیون پیام افغان و هم در مقالات و تحلیل هایش بارها امپریالیسم را بطور خلاصه در یک واژه می گوید:

«امپریالیسم یعنی سلط و تابعیت است» یعنی تسلط بلامنازعه در جهان ، چنانچه دراراده وعمل امپریالیسم امریکا می بینیم. اگر این موضوع را کمی باز کنیم بین سرمایه داری و امپریالیسم یک تفاوت وجود دارد. این تفاوت همان سلطه و تابعیت است. بطورمثال بهارات

(هند) یک کشورسرمایه داری است که سلطه ای بر دیگر کشورها درکار نیست ونمی توان بهارات را یک کشور امپریالیستی نامید. اما، امپریالیسم به نظامی گفته می شود که به دلیل مقاصد اقتصادی یا سیاسی می خواهد ازمرزهای ملی خود فراتررود وسرزمین ها وملیت های دیگر رازیر سلطه خود درآورد. مثل ایالات متحده امریکا که با افراز هشت صد پایگاه در سراسر جهان برای تصرف بازارهای جهانی و کشورفرانسه که در 13 کشور افریقایی برای تسلط برمنابع پایگاه نظامی دارد.

 برونوگیگ، فرانسوی در باره امپریالیسم چنین می نویسد: « امپریالیست یعنی کشوری که زیر نفوذ یک گروه کوچک سرمایه داران بزرگ مالی ، می کوشد کشوهای دیگررازیر سلطه خود بگیرد ودراین مسیرازهروسیله ای به ویژه ابزارهای قهروفشارنظامی یا تهدیدبه آن یا دخالت بسود گروه های مخالف وغیره بهره می گیرد تا سلطه خود را تثبیت کندوگسترش دهد. هیچ کدام ازآن ها دردولت چین یا روسیه وجود ندارد،بلکه سیاست امریکا وتاحدودی سیاست های فرانسه وانگلستان است. فرانسه هم میکروامپریالیسم است. فرانسه چرخ پنجم وسمچ ماجراجویی های امریکا در افریقاست وخودش هم درافریقا حضورنظامی دارد؛ من شرم دارم به کشوری تعلق دارم که دریازده کشورافریقایی حضور نظامی دارد. آیا یک کشور افریقایی را می شناسید که در یازده کشور اروپایی حضورنظامی داشته باشد؟ نتیجه این که امپریالیسم امروز در درجه اول امریکاست. درکنارآن کشورهای مانندفرانسه و انگلیس می باشند که میکروامپریالیست هستند. 95درصدامپریالیسم جهانی امروزامپریالیسم امریکایی است. امپریالیسمی که در 90 کشورجهان 725 پایگاه نظامی دارد، که 12 ناوهواپیمابر آن درآب های جهان گشت می زنند، که بودجه نظامی آن 13 برابر روسیه ایست که ادعا می شود جهان از آن وحشت دارد؟

حد اقل کاری که دربرابر این امپریالیسم می توان انجام داد مهارکردن آن است. این کاریست که روسیه ، چین ومتحدین و دوستان آن ها بر عهده گرفته اند ...» 2

درویدئویی، درباره امپریالیسم – گفتگو با دکترناصرزرافشان درتاریخ 12 سپتامبر2015، وجود دارد که دانشمند مارکسیست داکترناصر زرافشان امپریالیسم امریکا را به بحث می گیرد وخصوصیات سرمایه داری امپریالیستی را باز می کند.

درضمن صحبت نقل قولی از« فریدمن» روزنامه نگار ستون نویس نیویورگ تایمز می آورد: « دست نامرئی بازار هرگز بدون یک مشت نامرئی قادر به عمل کردن نیست. بازارها فقط زمانی عمل می کند وبه رونق و شگوفایی می رسد که حقوق مالکیت تضمین شده باشد وبتوان آن را تقویت وتحکیم کرد واین امر هم به نوبه ای خود نیازمند یک چهارچوب سیاسی است که با قدرت نظامی پشتبانی شود وبه آن تکیه داشته باشد. به راستی شبکه ای مکدونالد نمیتوانیست بدون مکدونال دیگلاس که طراح اف 15 نیروی هوایی امریکا بود ، شگوفا شود وآن مشت نامرئی که دنیا را برای تکنالوژی های سلیکون امن وامان نگاه میدارد تا آن ها به  رونق و شگوفایی برسند نامش ارتش امریکا ، نیروی دریایی ونیروی هوایی وتفنگداران دریایی امریکاست.»3                                                                                                       پروفیسور د.فریبرز رئیس دانا اقتصاد دان مارکسیست واستاددانشگاه شریف در تهران درسه ویدئو سخنرانی زیرعنوان «گل همینجاست» دارد که درباره امپریالیسم با دقت دیالکتیکی واقتصادی وهمه جانبه بیان می دارد: « آنچه مطلوب و آیدیال سرمایه داری است انباشت برای سود وسود برای انباشت این دور بی پایان تاریخی سرمایه داری همه چیز وهمه پدیده های موردنیاز بشریت را کالایی کرد. سرمایه داری از آغازبرستم وفشاروتبدیل نوع ستم گذشته به ستم متمرکزوریاکارانه به دنیا آمد. این نظام قرارنیست بر انسانیت مستقر باشد.                                                                         امپریالیسم نماد اصلی سرمایه داری است وجهان صحنه ای نبرد طبقاتی است وامپریالیسم ازهر وسیله ای برای سلط خود استفاده می کند، همچو استفاده ازاسلام سیاسی ... » 4

به این ترتیب اکنون در جهان سرمایه مالی حکومت می کند بدون آن که حکومتی ملی کشورها درمحدودیت و یا ساحه کارکرد آن کوچکترین نقشی داشته باشند. همچنانی که می بینیم در کشورهای سرمایه داری وام مسکن، وام هزینه تحصیلی وهمچنان صدها وام دیگراحتمال به اکثریت مردم جامعه را درگیر کرده وهمه باز پرداخت این وام ها را باسود آن پرداخت نمایند. این به روال عادی حیات انسانی تبدیل گردیده است.

به این اساس شگاف عمیق بین «دولت» و « قدرت» منظور از قدرت، بازار های مالی است. یعنی قدرت شرکت های بزرگ جهانی و بانگ جهانی وسایر بانگ های بزرگ ( ازجمله بانگ ها وشرکت های که ذهنیت عمومی وبازارهای را کنترول می کند.) گرچه درظاهر دولت های ملی حرف اول را می زند ، اما درپشت صحنه چنین نیست.

این سرمایه مالی و بانک ها ودر قدم نخست همان سرمایه داران بزرگ ودرامریکا شرکت های بزرگ اصلحه سازی و شرکت های تولید دارو و ملیتاریسم است که « قدرت » بلا منازعه وقدرت بی چون وچرای جاری در امریکا وسایر کشورهای سرمایه داری می باشند. بیخود نیست که همه به این واقعیت معترف اند که وال استریت در امریکا مرکز قدرت است ، نه کاخ سفید ودیگر نهاد های دولتی .« قدرت نرم » یعنی رسانه های اطلاعات جمعی که همه روزه میلیون ها دروغ را بخورد مردم می دهند ، تحت هدایت « حکومت پنهان » که چندان پنهان هم نیست، قراردارند. به فرموده ی، پروفیسور داکتر فریبرز رئیس دانا که: « سرمایه داری کارنیوال ( شعبده بازی ) است ، که همه بازی خود را طوری اجرامی کند که گویا حقیقت است. در صورتی که چنین نیست . دموکراسی غربی همه پشت همان کلاه یا نقاب شعبده بازظاهر سازی و به نمایش در می اید. درحقیقت عکس آن است .

 حقوق بشر(!) دموکراسی (!) این از ترفندهای فریبنده جهان سرمایه داری و امپریالیسم است. امپریالسم امریکا این اقلیت جنایت کار سرمایه داران امریکا که جز سود ومنافع و ثروت، چیزی دیگری را نمی شناسند با هر بهانه ای دست به غارت منابع و دست یابی بازاروثروت های طبیعی وجهان می زنند وبرای این هدف از هیچ گونه کشتارو قتل عام وتخریب هست و بود کشورهای پیرامونی دریغ نمی ورزند، چنانچه به بهانه این که عراق دارای سلاح شیمیاوی ومخرب است به آن کشورحمله نظامی کردند ویک میلیون هفتصد هزار انسان و ازجمله پنجصد هزار کودک را به قتل رسانیدند وتمام ذخایرطلا ودیگر ثروت های منقول آن سرزمین را غارت کردند.

 پس، این حقوق بشر(!) ملل متحد وواکنش بشریت کجا بود؟ رسانه های اطلاعات جمعی مربوط به جهان غرب و در راًس امپریالیسم امریکا این دروغ های بزرگ را بنام « حقوق بشر»، «دموکراسی»، «تمدن» و «آزادی» وغیره واژه ها را به اسارت گرفته وبخورد مردم جهان می دهند.

 شما باورمی کنید که این ملل متحد برای بشریت خدمت می کند؟ ملل متحد، سازمان های انجویی بیشماری دربطن شیطان بزرگ (امپریالیسم جهانی) وجود دارد که ترفندیست برای

« مهارکمونیسم » ومسکین تقلبی است برای دردهای بی شمار99درصدی بشریت ویک فریب بزرگ برای جلوگیری از طغیان و انقلاب های کارگری در جهان.

حال بشریت چهره اصلی این جادوگر محیل نقاب پوش خون آشام را می بینند و می شناسند . درین لحظه ای که این سطور را می نویسم 60 روز ازبمباردمان نوار غزه وکشتارمردمان آن می گذرد. دیده می شود که امریکا شب وروز سلاح و مهمات نظامی به صحیونیست های اسرائل می رساند وبرای پاک سازی قومی از غزه تلاش می نمایند.

امریکا مانند ماری بر روی چاه های نفتی عراق و سوریه خود را محکم کرده است وبا چنگ و دندان درغارت نفت و گاز آنجا می پردازد . این یک درس بزرگ برای نسل پیشرو بشریت رهایی طلب است . اکنون نقاب از چهره ی امپریالیسم افتیده ودندان های خون آشام آن را مردم جهان می بینند . بوی گند چرک و خون و کثافت سرمایه داری امپریالیستی جهان را از خواب غفلت بیدار ساخته و دیگر تحمل ناپذیر است و باید این انگل بیماری زا را از بیخ وبن برداشت. این از جمله وظایف اساسی طبقه ای کارگرو کمونیست های جهان است.

اکنون درجهان سه خط فکری و ایدئولوژیک درنبرد آشکارو پنهان است؛ امپریالیسم به شمول غرب استعمارگر. جبهه یا خط دوم جهان ایدئولوژیک اسلامی با اتحاد با کشورهای سرمایه داری ضد سلطه گرایی غرب  دررأس امپریالیسم امریکاست.

به فرموده زنده یاد «د. فریبرزرئیس دانا» که می گفت:«خط سوم ما هستیم» (کمونیست ها).                                                        توان انسان و سوء استفاده ازآن:

انسان در طول مسیرحیات اززندگی بسیط و ساده به عالی ومتنوع و پیچیده رسید واز تابعیت ومقهور طبیعت بودن به مدریت طبیعت، از کمیت به کیفیت، از شکل به ماهیت درونی پدیده ها، از خیال و تصور به واقعیت و حقیقت و سرانجام از کوخ به کاخ رسید.

 اما، به آدمیت نرسید، سود جویی، فردگرایی، اضافه خواهی، زشتی و پلیشتی جای همیاری وآدمیت راگرفت و انسان از پایگاه آدمیت وهمزستی دورافتید.

اکنون بشریت راخشم طبیعت تهدید( ترساندن) و تحدید( حدتعیین کردن) نمی کند، بل سرمایه داری به ویژه سرمایه داری امپریالیستی تحدید می نماید. این امپریالیسم است که بشریت را به سوی زمستان اتمی می برد، اگرجنبش های کمونیستی و کارگری جهانی درمقابل آن پیکارنکند که می کند.

سوء استفاده از توان انسانی ودست آوردهای علمی مثل اتم، کمپیوت، بیوشیمی وفزیک، هوش مصنوعی وغیره که دست اوردیست بسیارعالی، اما سرمایه داری امپریالیستی با سوء استفاده ازآن بشریت را گرفتار ساخته و بحیث سلاح سلطه برانسان و ثروت های روی زمین استفاده می نمایند. همچنانی که سرمایه داری امپریالیستی بحیث یک قدرت سلطه گر وانحصاری همه ارزش های مادی و معنوی را کالایی ساخته است وروی هردست آورد دانشمندان برای سودجویی سرمایه گذاری می کند.

 در11 سپتامبر 2015 چند ابر سرمایه دار در امریکا روی هوش مصنوعی با سرمایه ابتدایی یک میلیارد دالرگرد هم امدند و دانشمندان پایه را بکار گرفتند. گرچه اهداف خود را انسانی اعلام کردند، اما سرمایه داری امپریالیستی  برای سلط برجهان استفاده خوهند کرد. درگذشته  امپراتور، شاه ودراروپا پاپ ازآن و در خاورمیانه خلیفه تصمیم می گرفتند، امروزقدرتمندترین تصمیم گیرنده ها انحصارات و شرکت های عظیم و بانک ها و سایر بنگاهای مرتبط به آن است.

همچنانی که گفته آمدیم، حال نهاد های دولتی در امریکا نمی توانند که در برابر قدرت بلا منازعه وال استریت استادگی کند. درهمین سرمایه گذاری هوش مصنوعی کوچکترین مداخله و نقشی دولت ونهاد های حکومتی امریکا ندارند. اما می تواند درتولید سلاح از آن سفارش بدهند. بطورمثال: گرگ براکمن ( رئیس اوپن ای آی ) اظهار داشته است که: « بهترین کاری که می توانم انجام دادنش را تصورکنم ، حرکت دادن بشریت به سمت ساخت هوش مصنوعی است که ایمن باشد .» 5

  هوش مصنوعی هیچگاه ازهوش انسان پیشی نمی گیرد، اما این صنعت اگر مورد استفاده انسانی قرار بگیرد می توان درطبابت و تشخیص امراض ومداوا کاربرد عظیمی داشته باشد، همچنان درتمام بخش های زندگی مفید خواهد بود، ولی سرمایه داری امپریالیستی بیش از دیگران یعنی دولت ها بر آن تسلط دارد واز این صنعت کمپیوتری با الگوریتم های مختلف برای سود سرمایه از آن استفاده ضد بشری خوهند نمود.استفاده از هوش مصنوعی در جنگ افزارها یکی ازخطرهای است که جوامع بشری را تحدید می کند. دیوانه های مثل«بل گیتس» بسیارند که می گفت سه و نیم میلیارد انسان باید از جمعیت جهان حذف شود واین هوش مصنوعی اگربه اختیار چنین افراد قرار بگیرد، بدون تردید که برای بشریت فاجعه بار است.

 دانشمندانی که روی پروژه اتمی سالها کار می کردند، اهداف شان تولید انرژی پاک و ارزان بود وفکر نمی کردند که سرمایه داری امپریالیستی ازآن بم اتمی برای نابودی بشریت می سازند.

 فزیک دانهای که در منهتن استخدام شد تا اولین بم اتمی را تولید نمایند عده ای آنها دچار دیپریشن شدند وازاین کارخود پشیمان بودند، اما« این نوش داروی بعد ازمرگ سهراب بود». اکنون امکان استفاده از هوش مصنوعی در جنگ افزارها بیشتر از استفاده برای بهبود زندگی بشریت در روی زمین است.

این خطربیشترسلامت بشری را تحدید می نماید،چون قدرت تصمیم گیری بدست ابرسرمایه داران است،نه دولت ها.

 بطور دقیق داکتراحسان نوذری می گوید که « ما دردام یک مثلث شیطانی هستیم که یک ضلع آن شرکت های بزرگ ودرضلع دیگرنهادهای امنیتی واطلاعاتی ودرضلع سوم رسانه ها است» 6 ، این دوضلع درخدمت همان شرکت های بزرگ انحصاری است.

داکرنوذری در ادامه می گوید: « پنج صد میلیون دالر سالانه خرج رسانه های فارسی زبان می کنند» . پس هدایت کننده و فرمان روای این رسانه ها جزتمویل کننده گان آن کسی دیگر بوده می تواند باشد ؟! –

(ادامه دارد)

منابع :

1-  کارل مارکس و فریدریش انگلس، مانیفست حزب کمونیست، برگردان فارسی: محمد پورهرمزان، نشر : حزب توده ایران .                                                                2 -  برونوگیگ، وقایع نگار امپریالیسم، ادیسیون دلگا، 2017 پاریس، ص،281/ متن فارسی : تلگرام راه توده.

 3 - داکترناصر زرافشان، درباره امپریالیسم، گفتگوبا زرافشان، 12 سپتامبر2015 .

 4 - داکتر فریبرز رئیس دانا مارکسیست لنینیست ایرانی، سرمایه داری وامپریالیسم ،ویدئو، بخش اول .

5 -  ویکی میدیا، 30 نوامبر 2023 .                                                                6 -  داکتر احسان نوذری، گفتگو با داکترحبیب ریاضتی، در تلویزیون دانش بینیش و ازادی، 20 دسامبر 2023 .