«پرنده ها وحیوانات نمی روند انسان ها هم نمی روند»

«پرنده ها وحیوانات نمی روند انسان ها هم نمی روند»

این سخن یک مقام عالی دولت جمهوری اسلامی افغانستان ، وزیر صاحب معادن کشور در باره معادن يورانیوم افغانستان میباشد.

تلویزیون را روشن نمودم در جستجوی پروگرام دلخواه میگشتم . مجلسی از افغانان توجه ام را جلب نمود ، لحظه ای بعد معلوم شد که وزیر صاحب معادن افغانستان سفری داشته اند درخارج ومنجمله کشورکانادا نیزمقصدسفر شان بوده است. در نشست شان که با افغانان مقیم انتریوی کانادا ترتیب شده بود با دلچسپی نیمه پروگرام را از طریق تلویزیون دنبال نمودم که متعلق به بخش سوالات از ایشان بود .آنچه سبب دلخورده گی بیشترم گردید، بی توجهی به دریافت همه مسایل وطرح های پیرامونی در آن مجلس در آینده ً قریب یا دور بودکه از تماشا وشنیدن آن باز مانده بودم تا قلم بردارم واسباب دلخورده گی ام را به هموطنان وشخصیت های علمی ومسلکی در میان بگذارم واز انان بخواهم که معلومات های بیشتری در زمینه لطف نموده دربارهً این ثروت های کشور عزیز ما نظریات علمی ومسلکی شان رابه منظور حفاظت واستفادهوعملکرد های شفاف به مقامات پیش کش بدارند .

آنچه مورد دلخوردگی بنده قرار گرفت در خصوص سوالی از طرف دو هموطن ما در بارهً اورانیوم کشور در منطقه ای از ولایت هلمند وسایر نقاط کشور میباشد.

یکی از این هموطنان در بارهً اقدامات ایمینی دولت در باره اورانیوم هلمند پرسیدند:

جناب وزیر صاحب در پاسخ گفتند :که والی هلمند به ایشان گفته اند در اطرف آن منطقه فیتهً سرخ به عنوان مانع ویا علامهً ممنوع کشیده شده است تا کسی درآنجا نرود . همین باعث شده که بعضی ها فکر کنند در آنجا کدام مسلهً استخراجی وجود دارد ، در حالیکه درآنجا کسی رفته نمیتواند . اگر شما دو ساعت در آنجا بروید فلج میشوید . تا که دولت کدام اقدام استخراجی در آ نجا نکرده است کسی رفته نمیتواند.

هموطن دگری به استناد بیان وزیر صاحب پرسیدند: باوجودآنکه شما از اضرار و اثراتآن در محیط فرمودید اقدامات مسلکی دولت چگونه است ؟
جناب وزیر صاحب نظر به غیر عملی بودن بعضی طرح ها به حیث مدخل ، طرح یک دوست خارجی شانرا مزاح گونه قصه نمودند که دوست شان ساختن یک دیوار سنکی وکشیدن سیم خاردار را در اطراف معادن بدخشان وتعین چهار محافظ ویک کارمند وزارت معادن رابرای شان مشوره داده بودند . در جواب سوال هموطن ما فرمودند:
<که در آن ساحه از اثر تشعشعات رادیو اکتیفی حتی پرنده ها وحیوانات به اساس ادراک واحساس شان رفته نمی توانند ، حتی گیاه در آن ساحه نمی رویدآ. اگر گوسفندان را در آن ساحه رها بگذارید از اثر تشعشعات به انطرف نمیروند. در این صورت آدم ها هم رفته نمیتوانند > .

استدلال وزیر صاحب معادن در بارهً ایمینی آن معادن تا آ نجا توجه پذیر شد که زمانی دوستان داخلی وخارجی همین دولت موجود جمهوری اسلامی افغانستان ، روسها را با همکاری دولت وقت به دست برد معادن متهم می ساختند.اما ایشان اعتراف نمودند که در زمان حضور روسهاهم درکشور این حرف ها وجود داشت که در این معادن دستبرد زده میشد که درحقیقت غلط بود.

هموطنان ما توجه نمایندزمانیکه پای منافع وسازشکاریها به میان میآید جلوه ای وارونه حقایق ناگزیراند بر طرف شوند وحقیقت چهرهً اصلی خودرا بنمایاندو آنانیکه وارونه جلوه سازی مینمایند نا گزیراند ازحقیقت استمداد بجویند. اما از آنجا که حقیقت زوال نا پذیراست وبا هر رنگ دگر که مخلوط شود نشان خود را ظاهر میسازد ، موافقت با جادوی گفته های وزیر صاحب معادن تنها میتوانددرخور پذیرش آنانی قراربگیرد که با انواع وذرایع مختلف از این اندیشه ها دورنگهداشته شده اند .
وزیرصاحب درست فردموده اند كه نگرانی های دولت وقت نه تنها در باره ًاورانیوم بلکه نسبت به دست برد سایر معادن افغانستان ازطرف عمال داخلی ومعامله داران خارجی ،هم به جامعه بین المللی وهم به مردم کشور واضح وروشن بود.

به همه اگاهان معلوم است که کشور های دارندهً این مادهً پر قیمت در پهلوی سایر ثروت های طبیعی مخصوصاً که امکان کار برد واستفاده آنرا در عرصهً اقتصادی دارند، در راه پیشرفت و ترقی گام های ارزشمندی گذاشته اند وحتی در دفاع از قلمرو شان استفاده وسیع نظامی نموده اند . اگر دور نرویم دولت ایران در پهلوی سایر عوامل به اساس ارزش مادی این ماده، دشمنی دولت ایالت متحدهً امریکا را برای خود خریده است . دولت وکشورعراق به بهانهً کار برد همین ماده ، مورد تجاوز وغارت قرار گرفت.

اما چگونه معامله گران داخلی از توضیح وتشریح و اهمیت چنین ثروت ها در کشور ما به اصطلاح وطنی شیر غلط میزنند .

در زمان حاکمیت ح د خ ا یک تن از کار شناسان معادن برایم قصه نموده بود که افغانستان در ساحات جنوب غرب دارای معادن بسیار غنی يورانیوم است . همانطوریکه وزیر صاحب فرمودند كه تشعشعات آن باعث بیماری های گوناگون عابرین یا مسافران ویا ساکنین نزدیک شده واین وضیعت بهانهً خوبی به دست معامله گران ومعامله داران داده و میدهد تا شایع ساخته ومیسازند که منطقه به اصطلاح مردم زلزلی است جن وپری دارد تا مراجعات به ساحه کمتر صورت گیرد و یا حد اقل برای سایر متشبثین قابل توجه نگردد .آنان میدانستند زمرمه ها وهنگامه ها در رابطه به این ماده اگر وسعت پیدا کند هیچ بعید از امکان نیست که هجوم بیشتر معامله داران ملی وبین المللی را به این قلاع بی در ودروازه جلب کند وحتی حرص وآز وطمع بسیار ی اززورمندان دوران توپ و تفنگ را که امکانات فنی برای استخراج ندارند برای قلاع بندان وحق خواهی سوق دهد.
البته این حقیقت است كه اثر گذاری ها ی رادیو اکتیفی در چنین ساحاحات به وقوع میپیوند. اما ممانعت را عمداً به اساس باور های مذهبی مردم تنظیم نموده اند که تا هنوز بسیاری مردم این را دقیقا همانگونه پذیر فته اند .

در شرایط حاضر حضور نیروهای انگلیس ،متحد سر سخت امریکا در آن منطقه ودید ار ها وملاقات های غیر علنی با گروپ های دهشت افگن که حد اقل اخراج دو ديپلیمات غربی را در قبال داشت ، حتی حضور نیرو های کانادایی که اساساً برای باز سازی رفته اند نه برای جنگ با تروریزم در این ساحه نا امن ، این گمان ها را میتواند توجیه نماید .

در گذشته معلوماتی در میان آگاهان گوش بگوش میشد که ورزیده ترین متخصیصین غرب در ساحات تحت کنترول نیروهای مخالف دولت می آیند ودر ساحه کاوشکاری و استخراج مواد را انجام میدهند .
در این مورد از زبان اشخاص مسلکی شنیده میشد كه کار استخراج یورانیوم بسیاربا کنترول انجام میشود. شخص متخصص با وجود استفادهً لباس ووسایل حفاظتی مخصوص بعد از دو الی سه روز کار برای مدتی تحت مراقبت های صحی قرار میگرفت تا از اثرات این مواد محافظت شود. انتقال آ ن نیز دشواری های دارد، زیرا در برابر تکان ها حساس میباشد وعکس العمل نشان میدهد. از این لحاظ برای انتقال ان وسایل مخصوص که از سرب ساخته شده کار گرفته میشود مثلا یک کیلو گرام ان در میان پنجاه کیلو گرام سرب غرض انتقال جابجا میشود
یکتن از این اشخاص مسلکی در یک سنجش عامیانه ارزش یک تن آنرا معادل به مصارف یک روزهً تمام ملت افغانستان محاسبه نمود .
هموطنان گرامی!

کار شناسان محترم !
این مساله در حالی برای کنجکاوی های بیشتر شما مطرح میگردد که داشته های مردم وکشور ما از هزار جهت مورد تجاوز، مداخله ،دست برد ، چور، چپاول ، غارت، بربادی، تا سرحد نا بودی نام ونشان این کشور ومردم قرار دارد .لذا جرو بحث در این باب نه به معنی رفع مسوولیت بلکه برای انجام مسوولیت باید انجام پذیرد . از علمای این رشته تقاضا مینماییم در قدم اول مردم کشور را در روشنی همه جانبه قرار داده و در ثانی به منظور اقدامات شفاف اداره کشور با ارایه طرح های علمی ومسلکی به مسوولین امور، اقدامات عملی را پیگیری نمایند.

با احترام .م ی هادی