مردم در کجای این دولت ونظام قرار دارد؟

محمد يعقوب هادی

مردم در کجای این دولت ونظام قرار دارد؟

توافق دراماتیک ایالت متحده امریکا و گروه طالبان برای خروج قوت های نظامی ایالات متحده امریکا باپیش شرط رهایی زندانیان دو طرف در مدت ده روزاولین قدم برای آغازاین پروسه اینک خیمه جرگه مشورتی رابر پا کرد. در ابتدا دولت کابل اظهار نمود دولت طرف این توافق نیست وکدام پیشرطی را هم نمیپزیرد. به ظاهر امر در اثر فشار جانب ایالات متحده امریکا دولت کابل باعقب نشینی از نظر خود ده روز رابرای عملی شدن اینکارزمان کوتاه خواند و به رهایی زندانیان گروه طالبان طی یک پروسه اعلام آماده گی کرد.

این پروسه دو ماه را در بر گرفت ویکهزار و ششصد [چهارهزار و ششصد] زندانی شامل لیست طالبان دراین دو ماه آزاد شدند و نیزبه مناسبت عید قربان نزدیک به چهار صد زندانی خارج لیست طالبان گویا نظر به حسن نیت جانب دولت در مورد صلح هم رها گردیدند. به اساس اظهارات گلبدین حکمتیار در میان این زندانیان رها شده یکهزارو چند صد زندانی رهایی شده عضو گروه حکمتیار بوده که به خواهش او شامل لیست رهایی زندانیان طالب شده است تااینجای کار چنین است.

حالا چند مساله بوجود آمده قابل تامل است .در نخست یکهزار زندانی که گروه طالبان آزاد ساخته اند به ادعای دولت همه شامل لیست داده شده دولت نیستند دولت ادعا دارد که یکتعداد آنها از خیزش های مردمی اند و عده ای ماموران ،کارمندان و افرادقرار دادی افغان در موسسات خارجی استندوشماری هم افراد ملکی میباشند. اما این آزاد ساخته شده گان رادولت قبول ندارد و شامل لیست دولت نیستنداین اعتراف جانانه دولت است که میگوید دولت با مردم کاری ندارد میمیرند زندانی میمانند هرچه که میشوند 

شوند. مگر این اظهارات دولت به این معنا نیست؟ که است.

این درحالیست که دولت گفته بود طرف پرتوکول با طالبان نیست؛ اما لیست یکهزار نفری را از قبل با تفاهم نماینده ایالات متحده امریکا تهیه کرده بود که مردم عادی شامل آن نبودند. برای این که دولت از مردم نیست. بی گمان دولت میدانست این افراد نزد طالبان زندانی استند اما حتابرای موازنه رهایی پنج هزار تن طالب هم درنظر گرفته نشدند. از سوی دیگر این تبادله میان زندانیان گروه طالبان وزندانیان دولت بود؛ رهایی بیشتر از یکهزار افرادگروه گلبدین حکمتیار چگونه شامل این لیست و آزاد سازی آن از طرف دولت شد. آنان به اساس کدام سوابق زندانی شده بودند؟ که بنام طالبان آزاد ساخته شدند همه این کار ها را همین به اصطلاح ریس جمهور این محکمه و قضات به سر انجام رسانیدند؛ ولی برای رهایی چهار صد تن زندانی دیگر جرگه مشورتی صلح رافرا خواندند که سمت و سوی این سناریوی مضحک را صحنه آرایی نمایند.

این چهار صد زندانی گویا شامل لیست را خطر ناک تر از مغز های متفکر طالبان که از زندان گوانتنامو زندان بگرام زندان پلچرخی به تازه گی هم یکهزازو ششصد در یک لیست و نزدیک به چهار صد تن در لیست دیگر رها شدند نه جرگه ونه جرگه گی بود حالا این درامه چهار صد نفر خطرناک را بازی میکنند. گمانه زنیها بر این است که این چهار صد نفر قطعه بازی اشرف غنی احمدزی و تیم اش  عبدالله عبدلله و تیم اش رسول سیاف و گروه اش، تابعین و چپاولگران،خاینین وجنایت کاران دوروپیش شان است که کلک زخمی  حریف را زیر گرفته اند.چون مساله اینست که این چهارصد تن از جمله اقارب و افراد نزدیک به افرادصاحب صلاحیت طالبان

مقالات مرتبط

...

آتشی را که رژیمهای مزدور پاکستان ودیگرکشورها به نیابت ازقدرتهای آمپریالیستی، از نیم قرن قبل تا بدینس... ادامه

...

تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان طالبان و ارتش پاکستان رخ میدهد یک بازی استخباراتی، یک تاکتیک... ادامه

...

اجلاس دو روزه دوحه درباره بحران افغانستان به سرپرستی سازمان ملل با شرکت ۲۵ کشور و چندین نهاد منطقه‌ا... ادامه

...

اسپنتا از استراتژیست های اصلی غرب در نظام دست نشانده جمهوری بود. او کرسی استادی در دانشگاه آخن آلمان... ادامه

...

اخیرا نهاد تحقیقی «رواداری» که تحت نظر سازمان ملل، توسط شهرزاد اکبر فعالیت می‌کند گزارش تکان دهنده‌ا... ادامه

...

این روزها پخش جریان حضور آقایی به نام عبدالباری عمری نماینده ی‌!؟ طالبان در آلمان و گرفتن عکس یادگار... ادامه

...

اولین بند مولف کتاب هنر رزم سون تزو کلید فلسفه ای بدست میدهد که جنگ یکی از مسایل جدی وبا آهمیت دولت... ادامه

...

ازآغاز سده ی بیست و یکم تا این دم، تاریخ چه پیش آمد های شگفتی را در سرزمین خورشید، درج برگ های روزگا... ادامه

...

افغانستان دراثرتجاوزات استعماری یکصد وشصت سال قبل زمان تسلط انگریزیها وبخصوص پس ازتحمل شکست ننگین شا... ادامه

...

دو سال پس از تسلط طالبان بر افغانستان، زلمی خليلزاد سفير کبير(!) و نماینده پیشین ايالات متحده ی امری... ادامه

...

دنیا تروریسم دولتی به رهبری طالبان را با رویکرد تعامل، تحمل می کند. از منطقه تا جهان همه در تلاش اند... ادامه

...

در جنگ روانی، همواره، دستگاه های استخباراتی به مدد رسانه ها و وسایل اجتماعی، تلاش می کنند تا برای تط... ادامه