آیا انتخابات بر گزار می گردد؟

محمد الله وطندوست

آیا انتخابات بر گزار می گردد؟

حکومت وحدت ملی که خود از یک انتخابات پر تقلب و رسوا سر بر آورده و بنا بر صوابدید جان کری وزیر خارجه سابق امریکا براریکه قدرت قرار گرفت، از همان نخستین روز تا امروز در برابر انتخابات سنگ اندازی نموده خلاف قانون اساسی و اراده مردم، انتخابات ولسی جرگه و شورا های ولسوالی ها را به تعویق انداخت و پارلمان فاسد، بی کفایت اما گوش به فرمان خود را  خلاف همه نورم ها مدت چهار سال حفظ نمود. 

تشکیل کمیسیون انتخابات وتعيین کمشنران انتخاباتی اگر سوء نیت وجود نمی داشت، در ماه های اول کار حکومت وحدت ملی می توانست عملی گردد و قانون انتخابات تعدیل شود.

توزیع تذکره های برقی که می توانست در شفافیت انتخابات تا حدی نقش  داشته باشد، قصدا به معضله بزرگ ملی وبه عامل تفرقه در میان خلق ها تبدیل شد و چنان زمینه را فراهم نمودند که بجای تذکره های دیجتلی، تذکره های کاغذی و حتی فوتو کاپی تذکره ها در انتخابات مدار اعتبار قرار گرفت و ملیون ها تذکره جعلی با ورقه های جعلی برچسپ انتخاباتی مزین شد.

تا جائیکه میان اعداد و ارقام ارائه شده از جانب دولت و ادعای مخالفین به شمول احزاب سیاسی چند ملیون تفاوت وجود دارد و به این تفاوت وحشتناک هیچ مرجعی جوابده نیست

در چنین حالت تصمیم دولت صرف بر تقسیم ولایت غزنی به حوزه های انتخاباتی خلاف قانون انتخابات و ایجاد تحرکات مصنوعی میان مردم غزنی بمنظور تعمیق اختلافات قومی باعث آن گردید که شهرغزنی به دریای خون غرق گردد ودار وندار این شهر به آتش بسوزد.

اینک درپهلوی حوادث خونبار اخیر حذف یک تعداد کاندیدان از لست انتخاباتی جنجال دیگری را خلق نموده وباعث بسته شدن دفاتر کمیسیون های انتخاباتی مرکز و عده ای از ولایات گردیده است.

 اینکه حذف شده گان یک سره جنگ سالار، فاسد و اعضای مافیای زمین و مواد مخدر اند یا خیر جای سوالدارد. از جانبی آیا در میان راه یافته گان بیشتراز دوهزارنفر درپروسه انتخابات هیچ مجرم و فاسدی وجود ندارد؟ باز هم مبهم و گنگ است.

بهر صورت جنجال های ایجاد شده و سرو صدا ها در مورد مداخله مقامات دولتی در پروسه انتخابات و نا رضائیتی احزاب و ائتلاف ها ی سیاسی از سیستم انتخابات زمینه ساز تاخیر در انتخابات بوده، در صورت تحقق جدول زمانی کمیسیون انتخابات باز هم امکان تقلب و تخلف و دستبرد به آرای مردم را خیلی بالا می برد و در نتیجه چهره های فاسد، زور مند و جنگ سالار جهادی و غیر حهادی که سال ها به گرده مردم سوار اند بار دیگر در چهره وکیل و نماینده مردم ظاهر می گردند و پارلمان بی کفایت، سوء استفاده جو و تابع حاکمیت کنونی بوجود می آید. پارلمانی که نماینده گان آن جز تجارت و غارت، کاری انجام نمی دهند و خانه ملت را به مرکز زور آزمائی، تفوق طلبی، تفرقه افگنی و فساد تبدیل می نمایند. چنانکه در سال های طولانی حاکمیت امریکائی ـ جهادی شاهد بودیم.

مسأله مورد توجه دیگر اینکه انتخابات پارلمانی و شورا های ولسوالی درچنین فضای غبارآلود و مبهم زمینه بهتررا برای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری که زمان آن نیز بدون سنجش و دقت لازم ماه حمل سال آینده تعین گردیده ،مساعد می سازد و کمیسیون انتخابات و مسؤولین حکومتی با استفاده از تجربه این انتخابات، می توانند انتخابات ریاست جمهوری را بسیار به خوبی مهندسی کنند و این بار بجای گوسفندان امیر خیل گاوهای صیادی و دیگران چاق خواهد شد و از صندوق ها سر بیرون خواهند کرد.

 این احتمال هم موجود است که پلان های پنهان مذاکرات امریکا و طالبان به بار نشیند و از خیر انتخابات یک سره صرف نظر گردد و حکومت جدیدی با ماهیت قرون وسطائی ایجاد و جنجال های انتخاباتی و بازی های حزب سازی و جبهه سازی به طاق نسیان گذاشته شود.

در آن صورت کشور به زندان بزرگ باشنده گان آن مبدل خواهد شد و تمویل کننده گان و کنترول کننده گان این پروسه جنگ نیابتی و قابل کنترول را نه از نام طالب بلکه از نام داعش به پیش خواهد برد و به اهداف استراتیژیک خود قدم به قدم تقرب خواهد جست.

در پهلوی این همه پلان ها و پروژه های خصمانه دشمنان عیان ونهان، خلق های افغانستان به پیشقراولی روشنفکذان ملی، عدالت خواه و صلح طلب می توانند سد سدیدی ایجاد نمایند و اراده خود را علی رغم خواست و اراده دشمنان تعمیل نمایند و از دموکراسی آزادی، استقلال، عدالت و ترقی قاطعانه دفاع نمایند.

مقالات مرتبط

...

زمانی یک حکومت قانون مدار گفته می شود که دستگاه حقوقی آن سلسله ی رده بندی ساختار های دولتی را در نظر... ادامه

...

پس ازکودتای نرم سیاسی زورگویانه بر ضد روند دموکراسی (برگزاری یک انتخابات سالم - آزاد- عادلانه)؛ اعلا... ادامه

...

تقلبات وتخطیهای گسترده درروند گزینش رئیس جمهوردرمیزان سال پارباعث شد تا این روند ملی ازمرزهای که قان... ادامه

...

تصور میرفت که پس از اشتراک تمامی نمایندگان سیاسی و نظامی امریکا و ناتو و اکثر ممالک غربی در مراسم تح... ادامه

...

در لمحه ایکه گفتند: مایک پامپیئو وزیر امور خارجه امریکا؛ به کابل آمده است؛ بیدرنگ به راوی ها گفتم: ت... ادامه

...

واکنش آمریکا به مراسم تحلیف دوگانه در افغانستان: دولت موازی را قـبول نداریم.... ادامه

...

به نظر می آید که این روز ها جناب زلمی خلیلزاد یک بار دیگر سرگرم سرهم کردن و چسپ و سریش دادن شکست و ر... ادامه

...

با در نظر داشت اطلاعات؛ قرینه ها و نوشتار های آگاهان سیسی و انتخاباتی که خود مرجح و مأخذ شمرده میشون... ادامه

...

ه نقشه افغانستان نگاه نمایید! امپر یالیسم، بتدریج فرایند تجزیه افغانستان را از طریق دست نشانده گان ن... ادامه

...

محترم انجنیر نظیب الله امانی؛این تلقی من در دو هفته قبل را که در مورد "انتخابات!!!» سرکاری و سفارتی... ادامه

...

انتخابات ریاست جمهوری که با اگر و مگر ها آغاز شده بود، در ششم میزان سال روان با رفتن  نزدیک به دو می... ادامه

...

از چند ماه بدین طرف حلقات حاکم در کشور، سازمان های جهادی و و سایل اطلاعات جمعی در طبل صلح خواهی  می... ادامه