بر گشتاندن طالبان:روز سیاه توطیه دیگری استعماری درتاریخ افغانستان!

بر گشتاندن طالبان:روز سیاه توطیه دیگری استعماری درتاریخ افغانستان!

(بروز ودوباره نشر درباره یک فاجعه بزرگ و روزهای سیاه)

عارفه و رحمت ایماق

مورخ:28 فبروری 2023

تاریخ 28/29فبروری 2020، فاجعه بار ترین وسیاه ترین روزی دیگری درتاریخ افغانستان است که  3 سال قبل، 29 فبروری2020، امپر یالیسم امریکا وشرکای ناتوی آن، برمبنای یک توطيه جنایتکارانه دیگری، توافق را که فصل های اساسی ان پنهانی بود، با گروه ترورستی طالبان، این لشکر نیابتی خود امضاء نموده اشرف غنی امریکایی - افغانی الاصل و خلیلزاد، بخش این توطيه بود و برمبنای آن، در 15 آگست2021، درحالیکه دوره انتقالی قدرت را از یک رژیم استعماری، به رژیم استعماری ديگری، گروه خلق شده بدست امریکا و پا کستان تحت نظر مستقیم ناتو که شهر کابل را تحت اشغال وکنترل شان داشتند، تسلیم داده، "رهبران" دولت دست نشانده آن را با ملیونها دالر سرمایه های کشور بصورت مصئون از کشور خارج نمود و مردم افغانستان، حدود 40 ملیون نفوس آن را در یک فاجعه قرن سرازیر کرد.

بلی هموطنان ودوستان! عده ای بدون دانستن تاریخ توطیه های استعماری می‌گویند که طالبان، امریکا و غرب را شکست داده بقدرت رسيدند، قطعاً اینطور نیست؛ این لشکر نیابتی که تاهنوز تحت کنترول امریکا و سازمانهای استخباراتی آن هستند، وگروه ویژه تحت فرمان سازمان"سیا"تا هنوز درافعانستان، در هماهنگی با رژیم تروريستی طالبان مامور تامین منافع امریکا در منطقه بوده، شک وجود ندارد، که سناریوهای بعدی هنوز، در انتظار مردم افعانستان است.

وضعیت کنونی کشور و مردم آن:

از زمان نصب طالبان بقدرت توسط ناتو قریب به دوسال می گذرد، مردم افغانستان در یک فاجعه بزرگ و ویرانگر دست وپا می زنند؛ فرار مغزها و فقر افسارگسیخته، کشتارهای هدفمند فعالان زن؛ اعدام های آشکار و پنهانی؛ بیجایی مجدد اجباری، سرکوب وحشیانه تظاهرات زنان؛ شکنجه و ناپدید شدن اجباری خبرنگاران ونسل کشی هزاره ها[ تاجيک ها ـ ازبيک ها و پشتونهای اچکزايی قندهارـ (سپيده دم)] را به این فجایع بیفزایید....

فجایع بی شمار دیگری نیز وجود دارد که این رژیم ظالم ترورستی طالبان مسئول آن است.

نقض حقوق بشر، فقر، قاچاق تریاک و ناامنی در حال افزایش است. حدود 90 درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می کنند و بیش از نیمی از آنها از گرسنگی رنج می برند. والدین از سر ناامیدی حتی فرزند یا کلیه خود را فروخته اند تا به فرزندان شان غذا بدهند.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، بیش از 120000 کودک در هشت ماه اول پس از تسلط طالبان بر کابل فروخته شد. گزارش های خودکشی در حال انباشته شدن و افزایش است.

هموطنان،و دوستان بین‌المللی!

 درهمان تاریخ، شب هنگام، قبل ازامضای" توافقات"استعمار گران با گروه ترورستی طالبان نوشته بودیم: ".... امپر یالیسم امریکا افغانستان را به بهانه مبارزه با تروریزم اشغال کرد و اکنون میخواهند آنها را دوباره بقدرت نصب کنند."،همانطور شد اين گروه نیابتی خلق شده بدستان پلید امریکا و پاکستان را بقدرت نصب کردند.

 بنابرآن لازم دیدیم تا آن را یکبار دیگر بروز نموده به توجه هموطنان ودوستان بر سانیم و نگذاریم این جنایت قرن 21 در حق مردم افعانستان فراموش شود.

این توافق صلح چیست، وچگونه به اجرا خواهد در امد؟

28 فبروری 2020

این توافق صلح نیست، آغاز باز نمودن مقر برای گفتگو ها میان طالبان و گروه های در گیر، گروه های جهادی و رژیم کابل و نیرو های ائتلافی ان است، تا آمریکا راه را برای خروج بخشی از نیرو های خویش مطابق به برنامه انتخاباتی ماه نوامبر ۲۰۲۰، ترامپ از افغانستان، باز و بیرون نماید.

 در شرایطی که بحران جدید میان شر کای جهادی بعد از اعلام ‌نتیجه انتخابات  بروز نموده، این پروسه را به چالش های جدید مواجه خواهند ساخت.

قرار است، فردا شنبه۲۹ فبروری، امریکا وطالبان  "توافق نامه "، را در حضور داشت ۲۶ کشور، که احتمالاً اکثریت ایشان، حامیان جهادی ها وطالبان خواهند بود، در دوحه - پایتخت قطر به امضاء برسد  و بر مبنای آن تعداد نیرو های امریکایی از ۱۵ هزار به ۸۶۰۰ که وعده انتخاباتی تر امپ است، تقلیل خواهند یافت.

همزمان، قرار است فردا رئیس ناتو، جینز ستولنبرگ، و وزیردفاع امریکا، مارک اسپر نیز وارد کابل شوند.

 .... بخصوص نیرو های خسته از جنگ، نیرو های امنیتی که خشونت طالبان ودیگر گروه های ترورستی را که ازدو دهه بدینسو تجربه نموده، قساوت آنها را در برابر شان عملاً در میدان های جنگ دیده وتجربه نموده اند واز متن وماهییت اصلی این توافق نامه هم چیزی نمیدانند، ازیکدیگر شان می پرسند که "این صلح چیست، وچگونه تطبیق خواهند شد؟"

 منابع امریکایی واتاق های فکری آن که همه شان از نزدیک از مسایل افغانستان آگاه  بودند وهستند، از جمله ( رند کور پوریشن) اندیشکده سیاستگذاری های امریکا، وجیمز دابینز، همکار ار شد نهاد مذکور، که بعد از یازده سیپتامبر، فرستاده ویژه امریکا در افغانستان  بود میگوید:

"ازسالهای ۲۰۱۰ آمریکا مذاکرات را با طالبان داشته، نیروهای امنیتی،و امنیت کشور را نادیده گرفتند.

 افغانستان، به تعداد ۳۰۰ هزار تن نیروی امنیتی ودر مقابل، طالبان به تعداد ۱۵۰ هزار جنگنده های تمام وقت وپاره وقت را در اختیار دارند. هیچ یک از طرف های در گیر، خواهان خلع سلاح نیستند، ویا وضعیت امنیتی کشور برای چنین وضعیت مساعد است.....

مراحل بعدی وپیچیده این توافق که بنام " مذاکرات بین الافغانی" نامیده میشود، میان شرکای دولت کابل، ویا در کل "دولت اسلامی افغانستان؟- ائتلاف گروه های جهادی کابل "و" امارت اسلامی - گروه طالبان ومتحدین آن از جمله شبکه ترورستی حقانی " خواهند بود.

آیاامریکا سناریوی ۱۳۷۱، را برای تسلیمی قدرت به طالبان تکرار مینماید؟

آیا این توافق، بگونه دیگری، سناریوی ۸ ثور۱۳۷۱/ اپریل ۱۹۹۲را آیالات متحده امریکا، درلابراتورار جنگی اش - افغانستان دوباره تکرار خواهد شد؟

 چگونه این نیروهای بربری را که هیچ یک طرفین خواهان به زمین گذاشتن سلاح های دست داشته شان نیستند، تنظیم، ویا بخش آن را که حتما در میان ارتش، نیرو های امنیتی، وارد خواهند شد، تضمین مینماید و... تا هنوز نمی دانیم.

در اولین روزهای بعد از توافق، قرار است به تعداد حد اقل ۵۰۰۰ زندانیان طالبان رها گردیده، ودر مقابل ۱۰۰۰ تن از اسرای نیرو های امنیتی نزد طالبان، نیز باید رها شوند."

 قرار است توافق طالبان وامریکا، بعد از اتمام دوره ای " کاهش خشونت" که ساعت های دیگری برای اتمام آن باقی نمانده، گفته میشود که در دوحه - قطر به امضاء خواهند رسید.

 این بار امریکا مصمم به امضای " توافقنامه " با طالبان است:

علِی رغم اينکه نیروی های امنیتی افغانستان، تلفات جانی داشته، مگر نسبت به هفته قبل، تاکنون  اندک پایین تر است. طی همین یک هفته به اصطلاح کاهش خشونت، حد اقل ۱۹تن نیرو های امنیتی و ۶ تن غیر نظامیان در نتیجه حملات طالبان جانهای شان را از دست داده و حد اقل بیش از۱۰ تن زخمی ودو تن دیگر به گروگان گرفته شده اند. مگر آمریکا تصمیم گرفته و باید اجرا شود.

 منابع مستقل ازچگونگی  رعایت این دوران کاهش خشونت که از اوایل تاریخ ۲۲ فبروری آغاز گردید، چندان در دست نیست، مگر با همه این وضعیت، منابع ورسانه های اصلی غربی، از تطبیق % ۷۰ - ۸۰ در صد رعایت خشونت، میان نیرو های دولتی، طالبان، ونیروهای اشغالگر را خبر میدهند، ونیرو های هوایی امریکایی نیز در این دوران حملات شان را بالای مناطق تحت کنترول طالبان توقف دادند. زیرا امریکایی ها این بار مصمم بودند، که باید این گویا توافق نامه را با گروه های تروستی که بنام " طالبان " یاد میشود امضاء نماید، تا مطابق برنامه ترامپ، واستراتیژی انتخاباتی آن، بخشی از نیروهای امریکایی از افغانستان را بیرون کشیده، از ۱۵۰۰۰ به ۸۶۰۰ تقلیل دهد.

 سخنگوی گروه ترورستی طالبان در دوحه - قطر ضمن تایید امضای توافقنامه وتبادل حد اقل ۶۰۰۰ زندانی طرفین، ومذاکرت "بین الافغانی"، بعد از امضای توافق نامه، با امریکایی ها صحبت نمود.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر گروه تروریستی،در مورد ایجاد اعتماد، بمثابه پیش شرط صحبت تا کید نمود.

از جمله پیش شرط های اساسی طالبان،رهایی زندانیان شان از زندان های " دولت افغانستان؟"، واحتمالا امریکایی که رهایی آنها در صلاحیت  امریکا است، می باشد.

آیا در مورد رهایی زندا نیان طالبان، این گروه قاتل که صد ها هزار نیرو های امنیتی، که در حقیقت فقرا وزحمتکشان هستتند، وبودند، وبرای زنده ماندن شان در صف نیرو های امنیتی وپلیس، وارتش پیوسته اند، احتیاط لازم را رعایت خواهند نمود، ویا اینکه مانند گذشته که اشرف غنی، برای جلب حمایت طالبان هزاران تن آنها را بدون پیش شرط رها نمود، صورت خواهند گرفت؟

کلام پایانی: جنگ ها پایان می یابد، مگر شرط اساسی این است که توازن قوا میان نیرو های متخاصم در چه حد است!واز چه موضع و نیروی وارد مذاکره میشوند؟و چه نیروهای این جنگ را به استراتیژی شان دنبال مینمایند؟

به همه حال، شرط اساسی پایان جنگ در افغانستان، توافق عمومی، آتش بس وخلع سلاح عمومی، میان تمام نیرو های در گیر است وبا تاسف، بنا بر ماهیت این جنگ و نیرو های محرک داخلی وخارجی این جنگ، بنظر نمی رسد که طرفین درگیر، که مقاصد ایده ئو لوژیک وطبقاتی، ژئو پلتیک، در سطح افغانستان، منطقه وجهان دارند، به  آسانی به این کار حاضر باشند.

بنابرآن، مسیر دست یابی به صلح در افغانستان، مبهم، نا روشن، وطولانی است، که عمداً از جانب امپریالیسم امریکا به این حالت سوق داده شد، که حتی اکنون ازکنترول خود شان نیز خارج گردیده است ودرجستجوی مفری هستند.

به همین دلیل، گفته میشود که امریکا، دوباره قدرت درافغانستان راُ در صورت اطمنان برای حفظ منافع شانُ به طالبان تسلیم خواهند نمود.

منبع تصویر: سایت روزنامه " THE HILL " - امریکا.

عارفه ورحمت ایماق.

9 حوت / اسفند / کب 1398 برابر به ۲۸فبروری2020

مقالات مرتبط

...

آتشی را که رژیمهای مزدور پاکستان ودیگرکشورها به نیابت ازقدرتهای آمپریالیستی، از نیم قرن قبل تا بدینس... ادامه

...

تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان طالبان و ارتش پاکستان رخ میدهد یک بازی استخباراتی، یک تاکتیک... ادامه

...

اجلاس دو روزه دوحه درباره بحران افغانستان به سرپرستی سازمان ملل با شرکت ۲۵ کشور و چندین نهاد منطقه‌ا... ادامه

...

اخیرا نهاد تحقیقی «رواداری» که تحت نظر سازمان ملل، توسط شهرزاد اکبر فعالیت می‌کند گزارش تکان دهنده‌ا... ادامه

...

این روزها پخش جریان حضور آقایی به نام عبدالباری عمری نماینده ی‌!؟ طالبان در آلمان و گرفتن عکس یادگار... ادامه

...

ازآغاز سده ی بیست و یکم تا این دم، تاریخ چه پیش آمد های شگفتی را در سرزمین خورشید، درج برگ های روزگا... ادامه

...

افغانستان دراثرتجاوزات استعماری یکصد وشصت سال قبل زمان تسلط انگریزیها وبخصوص پس ازتحمل شکست ننگین شا... ادامه

...

دو سال پس از تسلط طالبان بر افغانستان، زلمی خليلزاد سفير کبير(!) و نماینده پیشین ايالات متحده ی امری... ادامه

...

دنیا تروریسم دولتی به رهبری طالبان را با رویکرد تعامل، تحمل می کند. از منطقه تا جهان همه در تلاش اند... ادامه

...

در جنگ روانی، همواره، دستگاه های استخباراتی به مدد رسانه ها و وسایل اجتماعی، تلاش می کنند تا برای تط... ادامه

...

در تازه ترین گزارش خودساخته، ظاهرا سازمان ملل گزارش داده است که القاعده با حمایت مقامات بلندپایه طال... ادامه

...

نبرد هیولای نیو فاشیسم در دو جبهه با اولتراناسیونالیسم ولیکاروس و چگونگی رهایی کشور از اشغال پاکستان... ادامه