مستعمرات غرب یکی پی دیگری فرو می پاشد!

مستعمرات غرب یکی پی دیگری فرو می پاشد!

 

کودتای گابن در افریقای مر کزی، ضربه دیگری به منافع فرانسه و امریکا درقاره آفریقا است.

پایتخت گابن لیبر ویل در سواحل افریقای مر کزی کشوری سر شار از منابع نفتی است.

چکیده:

ملت  گابون - در افریقای مر کزی، صبح روز پنجشنبه گذشته با داشتن رهبر نظامی جدید، ژنرال بریس کلوتر اولیگوی نگوما، رئیس سابق واحد گارد ریاست جمهوری از خواب بیدار شد. مردم از کود تای محبوب شان حمایت کرده به خیابانها ریختند، که به سلطه، ودود مان 50 ساله خاندان علی بانگو پایان  داد.

بر چسپ ها: امپراتوری / استعمار نو/ دستگیری و خلع دست نشانده تحت حمایت امریکا و فرانسه در گابون .

تهیه: عا رفه ورحمت ايماق

 4 آکست 2023

دوران انقلابات رهایی بخش با فرو پاشی استعمار نو از قاره افریقا آغاز شده است.

کودتای دیگر - قیام نظامی برعلیه رژیم تحت حمایت غرب بتاریخ 30 ام اگست در گابون، در امتداد اقیانوس اطلس - افریقای مر کزی، نو همین ملت های افریقایی است که از طریق کود تا های محبوب مردم رژیم های وابسته استعمار نو، به زیر کشیده شده، قدرت را بدست می گیرد.

همانطوریکه شهروندان نیجر، بور کینا فاسو، و مالی قبل از ان انجام داده دستان استعمار گران غارتگر ارو پایی - فرانسه را از کشورهای شان قطع کرد. به همین الگو، مردم تحت حمایت استعمار نو در" گابون" بعد از دستگیری،و خلع حکومت استبدادی رئیس جمهور علی بونگو اوندیبا تحت حمایت وطرفدار فرانسه در 30 ام اگست مردم آنکشور به خیابانها ریخته، در حمایت از کودتا چیان آن را جشن گرفتند.

بیشتر مطالعه کنید:

دستگیری  وخلع علی بونگو بتاریخ 30 اگست 2023 با محکومیت های خشمگینانه واشنگتن و پاریس مواجه شد که آنها را در غارت ثروت عظیم نفتی کشورش حمایت کرد. برکناری او نشان‌دهنده توبیخ شدید باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق بود که خودکامه گابنی را به عنوان یکی از نزدیک‌ترین متحدان خود در قاره افریقا تکیه گاه خود قرار داده و اعتماد کرد و از او برای حمایت دیپلماتیک در هنگام جنگ و تجاوز برلیبی که باعث ترور،رعب و وحشت و بی‌ثباتی در سراسر منطقه شد، تکیه کرد.

به گفته تحلیلگران، بیشترین تأثیر کودتای نظامی در گابن بر روابط این کشور آفریقایی با قدرت استعماری سابقش فرانسه و همچنین منافع اقتصادی و نظامی فرانسه در منطقه گسترده تر خواهد بود.

رهبران نظامی در گابن ساعاتی پس از انتخاب مجدد جنجالی رئیس جمهور علی بونگو اوندیمبا، که رسماً در انتخابات مورد مناقشه 26اگست/ اوت که ناظران می گویند با بی نظمی ها،و فساد همراه بود، سومین دوره ریاست جمهوری را به دست آورد، قدرت را به دست گرفتند.

بوکانان اسماعیل، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه گابن گفت: خانواده بونگو که بیش از 50 سال بر کشور نفت خیز آفریقای مرکزی حکومت کردند، روابط بسیار نزدیک با فرانسه داشتند، رابطه ای که نقش مهمی در شکل دادن به چشم انداز سیاسی گابن نقش داشت.

روابط بین گابن و فرانسه با همکاری نزدیک مشخص شده است که در زمان رژیم علی بونگو، گابن یکی از متحدان نزدیک فرانسه در آفریقا بوده است و بونگو طی سال‌ها به عنوان حامی وفادار سیاست‌های فرانسه شناخته شده است.

مقالات مرتبط

...

«ما به خاطر سیاه بودن رنج‌ها برده ایم»: این مرد ۲۰۰ روز طول کشید تا در مبارزه با استعمار غرب تبدیل ب... ادامه

...

کودتای گابن در افریقای مر کزی، ضربه دیگری به منافع فرانسه و امریکا درقاره آفریقا است. ادامه

...

بر چسپ ها:سلطه یکجانبه غرب /بریکس/ جهان چند قطبی/ پایان سلطه امپر یالیسم جمعی بر جهان به رهبری امریک... ادامه

...

بر چسبها: جهان چندین قطبی، نقش کشورهای افریقایی در ثبات جهانی، تلاشها برای پایان دادن به سلطه استعما... ادامه