راوی عیاران، " عیار " نبود!

( نورمحمد سنگر)                             

                                   راوی عیاران، " عیار " نبود!


    
نام " اکرم عثمان" برای نسل ما، بمثابه راوی عیاران و قصه گوی خوش الحان آشناست؛ اما روزگار و چرخ زمان ، نشان داده است که: کمتر کسانی چنان اند که ادعا می کنند...، بگفته  لسان الغیب:
    
واعظان کاین جلوه در محراب و منبر ميکنند
    
چون بخلـــوت ميروند آن کار دیگر ميکنند
      زمانی را بخاطر می آورم که ساعت ها کنار رادیو می نشستم و داستان های "عیاران" و "کاکه" ها را به صدای دلنشین او می شنیدم و در دل بار ها به آن "راوی" و آن "عیاران" احسنت می گفتم و آرزو می کردم که کاش همه انسان ها " کاکه " باشند و همه " قصه گویان"، چون  "اکرم عثمان"!
    
دیری نگذشت که تاریخ ورق خورد و زمان عمل رسید و "اکرم عثمان" را در میان یاران دیدم و با رفیقان همگام... وقتی " داراکولا و همزادش" را خواندم، او را بیشتر در جمع خودمان احساس کردم و او هم نردبان موفقیت را بسرعت طی کرد و به آن جا ها رسید که شایسته اش نبود.
    
شخصیت سیاسی آقای "عثمان" را در پیشگفتاری که بر مجموعه شعری آقای " سلیمان لایق" نوشتند، بهتر شناختم و بعد از کودتای 14 ثور 1365 بود که متوجه خاصیتی او در سیاست شدم و با نشر و تکثیر "کوچۀ ما"، اور یک بازاری یافتم بیگانه با شخصیت و سجایای یک نویسنده خوب....
    
گمان می کردم با پاسخ مستدل، عالمانه و منطقی رفیق "غفارعریف"، متوجه خبط و خطاهای خود شده و به تصحیح خود و نوشته اش بپردازد، که اسفا چنان نشد و او لجوجانه و هار شده تاخت و بی مسئولیتی اش را در برابر قلم و تاریخ به نمایش گذاشت و با نقد شیوا و گیرای ستر جنرال محمد نبی عظیمی، دچار بیماری روانی گردید و با افشا گری مستند داکتر خاکستر، مبتلا به جنون شد.
    
آقای " اکرم عثمان"، با نوشتن : " جرت نامه " اش ضعف اخلاقی و کرکتر بازاری خویش را نشان داد و اثبات کرد، که درد خود بزرگ بینی او مهار ناپذیر است و بی درمان!
    
شاید سکوت مرگبار رهبران دیروزی حزب ما او را به این نتیجه رسانيده باشد که در میان جانبازان و قلم بدستان حزبی کسی وجود ندارد تا در مقابل یاوه گویی های او بايستد و با چنان منطق کوبنده پاسخش را بدهد، که آن ولی نعمت پشت پرده اش، که در واقع محرک اوست و اکنون در دفتر سازمان ملل در کابل لمیده و وعده داده است که خاطراتش را چاپ کند؛ بار ، بار با خود بیندیشد و قلم به زمین بگذارد.
                 این بیشه گمان مدار که خالیست
                 شاید که در آن پلنگی خفته باشد
    
آنچه رفیق گرانمایۀ  ما ( غفار عریف)، در پاسخ آن مدعی عقل عالم نوشته اند و نقدی که از چکامه نازنین رفیق ( ستر جنرال محمد نبی عظیمی)، تراوش یافته و آنچه مستندات داکتر خاکستر و قلم بدستان دیگر رو کرده اند، برای من مجال بیشتر نوشتن و بیرون کردن خزعبلات او را از پرویزن نقد ، نگذاشته است و آنچه را لازم به تذکر میدانم این است که:
    
اگر نامردان عقبگرد و بی خاصیت در حزب ما کم نبودند؛ فرزندان عیار و صدیق حزب ما نیز کم نیستند و امروز خوشبختانه کمیته فعالین حزب دموکراتیک خلق افغانستان بمثابه یگانه وارث افتخارات گذشتۀ اين حزب و مدافع سر سخت منافع زحمتکشان میهن و همه پرچمداران با اصالت و رسالتمند تاریخ سر زمین مرد خیز مان، در پیشاپیش این کاروان با عظمت، به مارش ظفرنمون خود بسوی آینده ادامه میدهد و هر روز بیشتر از پیش در عقول و قلوب مردم ما راه باز می کند.
    
تاریخ ثابت کرد که لکوموتیف های آن به عقب بر نمی گردد و حساب دروغین قصه گویان و راویان عیاری، از عیاران و راد مردان جداست.

مقالات مرتبط

...

در این اواخر باز هم عده ای در لباسِ دوست و دشمن مبارزۀ دشمنانه و آشکاری را علیۀ شخصیتِ جاویدان زنده... ادامه

...

از روزیکه نبیل مسکینیار وغوث الدین میر فراخوان ملی شانرا که فقط ادعاهای و سخنان بی پایه و بی مایه بو... ادامه

...

از وقتی که نبیل غمین مسکینیار ریس تلویزون آریانای امریکا  با چند تن از یاران ـ فراخوان ملی&nbsp... ادامه

...

داکتر اکرم عثمان ، دکلماتور شيرين کلام و قصه پرداز شهير کشور ، برعلاوه کسب رتبه علمي کانديد اکادميسي... ادامه

...

    نام " اکرم عثمان" برای نسل ما، بمثابه راوی عیاران و قصه گوی خوش الحان آشناست؛ اما روزگار و چرخ ز... ادامه

...

قای داکتر!  نه تنها شما، بل هرسفله، خود پسند و خود بزرگبینی  بعد از انجام کار فضیحتبارش بخود آفرین م... ادامه

...

     درسايت" افغان جرمن انلاين "، سردار اکرم خان عثمان، نويسندۀ کتاب افسانه های... ادامه

...

پیش از پرداختن به اصل مطلب باید ازخواننده عزیز پوزش بخواهم که برخلاف میل و عادتم مجبورشده ام این نام... ادامه

...

بدون هیچ تردیدی آقای دوکتوراکرم عثمان یکی ازدیکلماتورهای خوش کلام و داستان نویس آموزش دیده ، ... ادامه

...

وقتی که دشنامنامه های داکتر صاحب اکرم عثمان را که به آدرس داکتر خاکستر و ستر جنرال نبی عظیمی نشانه ر... ادامه