شگاف گسترده میان غرب با بقیه جهان

شگاف گسترده میان غرب با بقیه جهان

مطالعه اندیشکده ی با بودجه اتحادیه اروپا اذعان می کند که غرب  از نظر سیاسی با بقیه جهان ارتباط ندارد،هژمونی و آن در حال افول است.

اما علی رغم ایرادات فراوان مطالعه(ECFR) به هژمونیسم غرب و تعصب شورای روابطه خارجی اروپا، نتایج آن پیامی غیرقابل انکاردارد: غرب با بقیه جهان ارتباطی ندارد، و هژمونی غرب در حال افول است و به احتمال زیاد در جهان پسا غربی، منقسم شده به بقیه جهان خواهد پیوست.

پایان نشت گروه ۲۰ بروز پنجشنبه ۲ مارچ در هند که غرب جمعی تلاش کرد تا هند و چین را متقاعد کند تا با آنها پیوسته" تجاوز" به اکراین را محکوم کند، شامل قطعنامه بود؛ وليک کشورهای چین و هند آن را نپذیرفتند؛ نشانه بارز تکمیلی فرایند جهان چند قطبی و افول هژمونی غرب به رهبری امریکا است.

مطالعه اخیر تو سط،اندیشکده معتبر اتحادیه اروپا و شورای روابطه خارجی آن اتحادیه، باهزینه کشور های اروپایی اذعان‌ می‌کند؛ غرب که ۱۳ فیصد نفوذ کل جهان را دارد، با بقیه جهان ار تباط ندارد؛ تمام جنگ های که براه می اندازد برای هژمونی آن است.

این اندیشکده علی‌رغم اينکه از طرف دولت های غربی تامین مالی میشود و در برابر رقبای روسی و‌چین، غرب متعصب است، در داده های خود نمیتواند آن را پنهان کند.

توضیح بیشر:

مطالعه‌ای توسط یک اندیشکده نخبه اروپایی که توسط دولت تامین مالی می‌شود، نشان داد، در حالی که ایالات متحده و اروپا در حال نزدیک‌تر شدن به یکدیگر هستند، غرب به طور فزاینده‌ای ازنظر روابط سیاسی با بقیه جهان دور شده و فاصله میگیرد.

این گزارش که از سوی شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا تأمین مالی می شود، اذعان داشت که سیستم «تسلط جهانی آمریکا» به سرعت در حال افول است و بسیاری از مردم جهان (در جنوب اسیا، افریقا،غرب اسیا ویا شرق میانه و امریکای لاتین)، خواهان یک «جهان چند قطبی» جدید هستند.

سلسله نظرسنجی ها به این نتیجه رسیدند که جنگ نیابتی ناتو در "اوکراین، مرکزیت مجدد قدرت آمریکا در اروپا را تایید کرد"، غرب را تحت رهبری واشنگتن متحد کرد. امروزه، اروپایی‌ها و آمریکایی‌های شمالی «درباره مسائل مهم جهانی دیدگاه‌های مشترک زیادی دارند».

اما این مطالعه اذعان می‌کند که «ادغام غرب در جهان پساغربی که به طور فزاینده‌ای تقسیم شده است، در حال وقوع است». جهان جنوب در جهت مخالف هژنونی غرب حرکت میکند.

در این بیانیه آمده است: «شکاف گسترده ای بین غرب و «بقیه» جهان در مورد نتایج مورد نظر آنها برای جنگ و درک متفاوت از اینکه چرا ایالات متحده و اروپا از اوکراین حمایت می کنند، وجود دارد.

این گزارش اذعان داشت که، حتی اگر اوکراین به نحوی موفق به پیروزی در جنگ نیابتی ناتو با روسیه شود، "بعید است که نظم جهانی لیبرال به رهبری ایالات متحده را احیا کند" و در عوض، "غرب باید به عنوان یک قطب در جهان چند قطبی زندگی کند."

۱۳ درصد از جمعیت جهان در غرب با "بقیه" جهان ارتباط ندارند:

این مطالعه که توسط شورای روابط خارجی اروپا (ECFR) انجام شد، که یک اندیشکده معروف جنگ‌طلب که تعصب آشکار ضد روسیه و ضد چین دارد و توسط پارلمان اروپا و بسیاری ازدولت های اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، ایرلند، نروژ، دانمارک، فنلاند و جمهوری چک و همچنین متحد اصلی غربی ژاپن تامین می شود، ارایه شده است .

برای این گزارش،( ECFR) یا شورای روابطه خارجی، نظرسنجی را در کشور های زیر انجام داده است:

 ـ چین؛

- هندوستان؛

 ـ ترکیه؛

-  روسیه؛

-  ایالات متحده؛

ـ بریتانیا.

همچنین در این نظر سنجی از افراد در ۹ کشور عضو اتحادیه اروپا که مجموعاً از آن به عنوان اتحادیه اروپا یاد می کند، در این آمارگیری درنظر گرفته شده است:

ـ دانمارک؛

ـ استونی؛

ـ فرانسه؛

ـ آلمان؛

ـ ایتالیا؛

ـ لهستان؛

ـ کشور پرتغال؛

ـ رومانی؛

ـ اسپانیا.

در این نظرسنجی ها در مجموع با ۱۹۷۶۵ بزرگسال در اواخر دسامبر ۲۰۲۲ تا اوایل ژانویه/ جنوری ۲۰۲۳ مصاحبه کردند.

نمونه شرکت‌کنندگان در غرب معرف جمعیت عمومی بود. اما این مطالعه فاش کرد که در چین، هند و روسیه، افرادی که در این نظرسنجی مورد بررسی قرار گرفتند، فقط از شهرهای بزرگ آمده بودند، به این معنی که نتایج ممکن است منعکس کننده نظرات کسانی نباشد که درمناطق روستایی زندگی میکنند.

مطالعه نشان میدهد که خلقهای جهان از سمت گیری هژمونی غرب رنج می برند. این فرایند زمانی بیش از پیش واضح شد که گزارشات رسانه های اصلی غرب به شکلی گمراه کننده ویکطرفه از جنگ نیابتی ناتو بر علیه روسیه در اوکراین به سهولت با عنوان "جنگ پوتین" و"تجاوز روسیه" یاد کرد، گویی غرب در وهله اول با حمایت مالی نقش اساسی در شروع درگیری نداشته است.

 کودتای خشونت آمیز در کیف در سال ۲۰۱۴، نقض مکرر وعده ها مبنی بر عدم گسترش ناتو به شرق پس از اتحاد مجدد آلمان در سال ۱۹۹۰، خرابکاری در توافقنامه مینسک و مذاکرات صلح و نادیده گرفتن درخواست مسکو در سال ۲۰۲۱ برای تضمین های امنیتی آنکشور است.

اما علی رغم ایرادات فراوان مطالعه ECFR، نتایج آن پیامی غیرقابل انکار دارد:

"غرب با بقیه جهان ارتباطی ندارد."

گزارش این موضوع را تصدیق کرد و عنوان خود را بر مبنای ان انتخاب کرد:

" غرب متحد، از بقیه جهان جدا شد".

کشورهای غربی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، در مجموع جمعیتی نزدیک به یک میلیارد نفر دارند که تقریباً ۱۳ درصد از جمعیت ۸ میلیاردی جهان است.

این تنها کسری از جمعیت چین (۱.۴۱ میلیارد)، هند (۱.۳ میلیارد)، روسیه (۱۴۲ میلیون) و ترکیه (۸۳میلیون) است.

این کشورها در مجموع کمی بیش از ۳ میلیارد نفر جمعیت دارند که حدود ۳۸ درصد از کل جمعیت جهان را تشکیل می دهند.

نظرسنجی ECFR نشان می دهد که چقدر افکار عمومی ۱۳ درصد در غرب با قدرت های اوراسیا تفاوت چشمگیری دارد.

دیدگاه غرب در مورد جنگ اوکراین با بقیه جهان موافق نیست:

شورای روابط خارجی اروپا در گزارش خود اعلام کرد که جنگ نیابتی در اوکراین "هم نشان دهنده تحکیم غرب و هم ظهور نظم بین المللی پساغربی است".

این مطالعه اذعان داشت: «بسیاری در چین اظهار می‌کنند که حمایت آمریکا و اروپا از اوکراین ناشی از تمایل به حفاظت از سلطه هژمونی غرب است».

برای اکثریت قریب به اتفاق چینی ها و ترک ها، حمایت غرب از اوکراین را به دلایلی غیر از دفاع از تمامیت ارضی اوکراین یا دموکراسی آن میدانند.

۴۵ درصد از افراد مورد بررسی در چین، ۳۸ درصد در روسیه، ۳۰ درصد در ترکیه و ۲۳ درصد در هند گفتند که ایالات متحده صرفاً برای "دفاع از سلطه غرب" از اوکراین حمایت می کند.

منبع: مانتلی ریویو - قدیمی ترین مجله سوسیالیستی ماهوار که در سال ۱۹۴۹، بعد جنگ جهانی دوم در نیو یارک تاسیس شد و تا هنوز موضع ضد امپر یالیستی خودرا حفظ کرده است.

تذکر: دوستان که لسان بلد هستند می‌توانند ویدویی تبصره پیرامون گزارش،رادر لنک زیربشنوند:

https://youtu.be/6onX5CKS3hM

تهیه کننده: عارفه و رحمت ایماق

۳ مارس/ مارچ ۲۰۲۳

مقالات مرتبط

...

سر مایه داری مالک جهان نیست و ابدی هم نیست، میتوان آن را بزیر کشیده و نظام عادلانه، سوسیالیسم  را جا... ادامه

...

مطالعه اندیشکده ی با بودجه اتحادیه اروپا اذعان می کند که غرب  از نظر سیاسی با بقیه جهان ارتباط ندارد... ادامه

...

آمریکا اول توسط مجاهدین و آی اس آی و بار دوم به اساس خیانت مستقیم کرزی و آی اِس آی و سی آی اِی و بار... ادامه

...

امروز اکثریت قریب به‌اتفاق تحلیل‌گران ایران و جهان به این واقعیت اذعان دارند که از زمان آغاز قرن بیس... ادامه

...

اگر صدها کشته و هزاران زخمی طی چند روز گذشته، روسیه را پیش قراول جنگ می کند، ۱۵ هزار کشته و صدها هزا... ادامه

...

دراول آوریل ۲۰۰۱، به تحریک دولت جدید طرفدار غرب در بلگراد،اسلوبودان میلوسویچ توسط پلیس صربستان دستگی... ادامه

...

  قراریکه مشاهده میشود اکثرتحلیلگران امورافغانستان،علت ها را فراموش نموده برمعلول ها پرداخته وتوضیح... ادامه

...

ما هم بمثابه اتباع اصلی افغانستان از طبقه حاکم آمپر یالیسم امریکا و جو بایدن و اروپایی های استعمار  ... ادامه

...

"...تا زمان که امپر یالیسم وجود دارد، خطر جنگ وجود  دارد. وبرای پایان دادن به جنگها، باید امپر یالیس... ادامه

...

مجله چپ آلمانی «یونگه ولت» به طور سنتی سال جدید را با کنفرانس بین المللی رزا لوکزامبورگ آغاز کرد. ام... ادامه

...

اخیرا «سایت نقد اقتصاد سیاسی» سلسله گفتار هایی ذیل نام «درس‌های یک قرن» منتشر کرده است که عموماً به... ادامه

...

امپریالیست های انگلیس، این استعمارگران کهنه کار وشیاطین بزرگ برمبنای سیاست های مداخله گرانه، جنگ افر... ادامه