دیدگاه جنبش «عیاران»

Habibullah Kalakani

دیدگاه جنبش «عیاران»

درین روزها شایعه است که مرقدی برای"عیاری ازخراسان" درمربوطات ناحیۀ  هفده هم شهرکابل تدارک دیده شده است.اگرشایعه واقعییت داشته باشدواین حقیقت ازسوی مقامات حاکمه رسماً تأیید شود مردم افغانستان به این  نتیجه منطقی معتقد میشوندکه ارباب قدرت ازگذشت روزگاردرسهای سودمندی آموخته اندواینک پس از93 سال استقلال سیاسی نیم بند  وتداوم خصومت غیرعادلانه  قومی قبیله یی مذهبی وریختن آب به آسیاب استعمار بریتانیای کبیرونظامیگران پاکستان به این نتیجه منطقی انسانی دینی ملی مذهبی وسرشارازسلامت عقل وخرد دست یا فته اند که درپرتواندیشه های روشن شهروندی،دشمنی های دیرینه ومیراثهای آزادی کش پدران ونیا کان را به تاریخ به سپارندودوستی  پایه دارصلح جاودان همبسته گی ملی واحتر ام به برابری حقوق زنان با مردان وحقوق شهروندی رارهنمای عمل خویش  قراردهند 

هم میهنان  گرامی!   

عیاران این گرایشهای میهندوستانه را اگرحقیقت داشته باشد به دیده ی قدرمینگرند ونشانه ی تغییرکیفی درخصلتهای دوران قبیله سالاری مردم افغانستان واحد مستقل وتجزیه ناپذیرارزیابی مینمایند. 

 ازدیدگاه جنبش«عیاران» بهترین آرامگاه برای" عیارخراسان "کوهپا یه های"خیرخانه "بی بی مهروتپۀ ی مرنجان شهرهای  تاریخی غزنه، هرات، بلخ  بامی،دل زخمی  بامیان.دل ودامان  گذرگا ههای سالنگ، گذرگاه انجمن دامان  شمشاد ودیگرشهرهای تاریخی  وکوهپایه های گزیده شده میتواند که  ازسوی دانشمندان اکادمی علوم مراکزفرهنگی  ودانشگا ههای افغانستان وسپید مویان  تاکستانهای کوهدامان وولایات کاپیسا ،پنجشیر وپروان پیشنهاد   وازسوی رییس جمهورافغانستان  توشیح  شود.  امیرحبیب الله خادم دین رسول الله، امیرمردم افغانستان  وعیارخراسان  بود "اگراین امیرافغا نستان مستقل "از امیران  کشورهای عربی واسلامی  زمان  خویش  سواد بیشتری  نداشته است ولی درفش پرافتخارآزادی میهن دوست داشتنی او، برفرازقله های  سرکش پامیر،شمشاد،هندوکش وکوه بابا یک نیزه بلند تر،ازبیرقهای همه شاهان وامیران عربی  وعجمی همان  دوران  دراهتزاز بوده است.

بنابرین  آنچه که سزاورشأن  این عیارخراسان بوده است اورا باید شناخت و   به شیوه ی شاملوشاعرکبیر ایران،به نسلهای امروز وفردای فارسی گویان  افغانستان ایران  تاجیکستان منطقه وجهان  معرفی کرد .اگرنامی ازعیار برده میشود این معنی را تداعی مینماید که این عیارخراسان؛ جوانمرد ،انسان دوست ،میهن دوست با وجدان، با شرف، صادق ،با اخلاق ،با شهامت وپا بند به عهد  وپیمان خویش بوده است.                                                       

خوشه چین  این عضووفادارجنبش عیاران به این باوراست  که درکشورما  نویسنده گان وشخصیت های دیگری هستند که  قضایا وحوادث را ازدید انسانی می بینند وانسانی می اندیشند.به عرایض جنبش عیاران گوش فرا میدهند  وعمل مینمایند.عیاران عصرکمپیوتروانترنت برخاسته ازشرایط خون وآتش ولی صبوربردبارورهروان منزلگه خیلی دوروبلند میباشند.« میان گفتار وکردارآنان تفاوت وجود ندارد مردم به  ویژه  نسل جوان  به سخنان  ایشا ن باورتزلزل ناپذیردارند » حال که موضوع حق معنویت امیر حبیب الله خادم دین رسو ل الله به حد تبلیغات دولتی رسیده است میگذاریم  که عمل نمایند. " زیراعمل معیارحقیقت است" وتوده های مردم رهبران  خویش را با این محکها  می سنجند  ووزن  میکنند تصادفی  نبوده است  که استاد خلیل الله خلیلی سخنور،سخندان ،وگوهر شناس  قرن  بیستم امیر حبیب الله خادم دین رسول الله خدا را"عیارخراسان "نامیده بوده اند "جنبش عیاران"به روان  همه جوانمردان  وعیارانی  که درراه آزادی  میهن سرباخته ولی سنگر نباخته اند درود میفیرستند . 

باعرض حرمت

 

 

 

 

     «جنبش عیاران»

 

 

 

مسوولیت مطالب نشر شده در سپیده دم به دوش نویسنده گان آنها میباشد

مقالات مرتبط

...

امير حبيب الله به تاريخ 19 جنوری 1929 مطابق 29 جدی 1307 خورشيدی پس از تصرف کابل و استعفای عنايت الله... ادامه

...

در مورد «اشد جنایت علیه بشریت» و قتل عام نیمه شب شرکت کنندگان یک محفل عروسی درغرب کابل چنانکه شوک دا... ادامه

...

محمد نادرخان، طوری که دربخش پيشين ذکر شد به تاريخ 23 ميزان 1308 خورشيدی برابر با 15 اکتوبر 1929 ترسا... ادامه

...

امير حبيب الله به تاريخ 19 جنوری 1929 مطابق 29 جدی 1307 خورشيدی پس از تصرف کابل و استعفای عنايت الله... ادامه

...

   چند سال پیش، بخانه ی یکی از دوستان ، در نزدیکی ده کیپک به استقامت حصه ی اول خیرخانه گذرم افتاد ادامه

...

درین روزها شایعه است که مرقدی برای"عیاری ازخراسان" درمربوطات ناحیۀ  هفده هم شهرکابل تدارک دیده... ادامه