دخشه های امریکایی،گروه های ترور،جهادی ها را بهتربشناسید!

دخشه های امریکایی،گروه های ترور،جهادی ها را بهتربشناسید!

چگونه ساز مان سیاه افغانستان را برای تجارت مواد مخدر مصئون نمود!

 مولف اصلی مقاله جیفری سنت کلیر(۱)

 

برگردان، وتلخیص: رحمت و عارفه ایماق

منبع: تارنمای کونترپنچ.

"... سطح بسیار بالای تلفات غیر نظامیان، معماران مداخله پنهانی امریکا درافغانستان در دهه ۸۰، را هیچگاه نگران ننمود،تا جنگ را برعلیه مردم افغانستان متوقف نماید.

 

استنفلد ترنر، رئیس ساز مان سیاه دردوران حکومت جیمی کارتر، در مورد میزان شدید تلفات غیرنظامیان درجنگ مخفی سیاه در افغانستان گفت :" من تصمیم گرفته ام که بتوانم به آن زنده گی کنم."

اولین تصویرغیرقابل اعتماد جنگ افغانستان را که برای بسیاری ازامریکایی ها تصویر انفلونزایی،نشرات تلویزیونی بود،که ازطریق (CBS)، توسط،دن راتر (Dan Rather)،تهیه میشد که شورشیان مجاهدین را درپار چه های پررنگ پو شانیده،وبنظر می رسید که این بار نیز یک خویشاوند جدید دیگری ازلارنس عربی،مگر اینباربا ابا وقبای جدیدی بمشاهده می رسیدند که بعض از بیننده ها بسرعت آنرا درک مینمودند،تلاش داشتند تا آنها رابه عنوان "قهرمانان"معرفی نماید.

این داستانها را خبر نگار ( سی بی اس) دن راتر، از مخفی گاه خویش،درجای پنهانیکوه های هندو کش تهیه نموده، ومزخرفات را در مورد درگیری درافغانستان، به مخاطبین خویش درامریکا پخش مینمود. او میگفت که شوروی ها،پول گزاف را برسر دستگیری وی تعین نموده. و ادعا داشت " قیمت را کهبرسر من گذاشته بسیارکمتر،از ارزش حقایق است که درمورد جنگ افغانستان گزارش مینمایم."

تمام مشاهدات کهدن رتر، گزارش مینمود، نا درست بود.دن رتر، حکومت حفیظ الله امین را " رژیم دست نشانده مسکو"، میخواند. اما امین نسبت به کی جی بی، ار تباط نزدیکتر با ساز مان سیاه داشت. خبر نگار مذکور، مجاهدین را "جنگنده گان آزادی "، تعریف مینمود. او راحت وخورسند بود که نوع بنیاد گرایی اسلامی سرکوبگر، وحشی، ونادان، وقصی القلب را که برای تمام جهان شناخته شده بودند، ودشمنی ظالمانه نسبت به زنان داشتند، بالای مردم افغانستان تحمیل نماید.

 دان راتر،گزارش نمود که شورویها از سلاح کمیاوی برعلیه روستایی های افغانستان استفاده نموده. و بعدا دولت رونالد ریگن، با ارایه ارقام جعلیگفت که به تعداد ۳۰۴۲ تن افغان، توسط ماده شیمیایی نارنجی کشته شده اند. ادعای که دولت امریکا چند سال قبل دریک تبلیغات شکوهمند، درلاوس ازآن استفاده نموده بود، ارایه داشت.

دان راتر،ادعا نمود که (مجاهدین، بشدت به کمبود اسلحه مواجه است، وتمام تلاش ها را بخرچ میدهند، که با کلاشینکوف که از سر بازان کشته شده شوروی بدست می آورند، بجنگند). درحالیکه که مجاهدین بسیارفوق العاده، با سلاح های پیشرفته مجهز بودند که از طرف ساز مان سیاه بصورت مخفی به آنها تحویل داده می شد. آنها، مجا هدین سلاح های شور وی را حمل و استفاده مینمودند، اما این سلاح ها از طرف ساز مان سیاه برای آنها آماده،و تحویل داده می شد.

دان راتر، گزارش مینمود که بمب افگن های شوروی، روستایی های بی دفاع افغانستان را مورد بمبارد مان خویش قرار میدهد، مگر در حقیقت، این صحنه های فلم ساخته شده بود که با بمب افگن های شوروی، توسط قوای هوایی پا کستان،در منطقه شمال غربی آنکشور،(همسر حد با افغانستان )، در تمرینات نظامی تهیه ، وشبه سازی شده بود.

سی بی اس، اد عا نمود که در مناطق بمبارد شده توسط شوروی، لوازم بازی اطفال را بدست آورده اند که مملو از مواد منجره، برای قتل اطفال درافغانستان ،جا بجا شده است. مگر در حقیقت، این ابزار بازی برای استفاده منحصر به فرد مجاهدین ساخته شده، وبرای سر گرم نمودن خبر های سی بی اس، در مورد افغانستان، مورد استفاده قرار می گرفت.

دان راتر، فلم را از یونس خالص( یکیازخون اشان ترین، رهبران گروه های جهادی جهاد امریکایی بر علیه مردم افغانستان – مترجم)، تهیه نموده، واورا قهر مان جنگ جویان افغانی معرفی نمود.

یونس خالص، یک قصاب بی رحم وسنگدل بود که شبه نظامیان تحتفر مان وی۷۰۰ تن از زندانیان جنگی را قتل عام نمود. اواکثر عمر خویش را در جنگ گزراند، اما جنگهای اودر اصل با شوروی ها نبود، بلکه با سایر گروه های جهادی، بر سر کنترول مزاع خشخاش، جاده های انتقال راه های پیاده رو،تامقعرآن شهر رباط علی( مرز پا کستان و افغانستان ) بود.

۶۰% محصول تر یاک افغانستان در آن زمان دردره هلمند کشت می شد، که زیر ساخت های ابیاری آن تحت حمایت (USAID) ویا (نماینده گی امریکا برای توسعه بین المللی) بود،واز طرف آن کمک میشد.( بعد ازاشغال افغانستان توسط امریکایی ها همین منطقه تحت قیمومیت ارتش امریکا و انگلیس درآورده،غارت منابع معدنی، اورانیوم، و تولید خشخاش در کنترول شان در اوردند – مترجم).

نو شهر،شهردر شمال غرب پاکستان ( خیبر پشتونخواه – منطقه قبایل ازاد ) است که ساز مان سیاه در آنجا کار خانه اسلحه سازی را برای تولید اسلحه، به سبک اتحاد جماهیر شوروی ایجاد کرده بود، وسلاح های تولید شده در آن کار خانه را برایمجاهدین توضیع مینمود. طبق قرارداد میان ساز مان سیاه، وآی اس آی، توسط سرویس اسخبارات نظامی پا کستان ادارده می شد. لاری های تر یاک که از از افغانستان توسط مجاهدین، وارد نو شهر می شد، توسط گورنرمنطقه شمال غربی پا کستان ( سوبه سر حد )، جنرال فضل حق،خریداری گردیده،بعد، در لابراتوار های ساخته شده در دره مذکور تصفیه شده، وبعدهیرویین تو لید شده، توسط کا میون های ارتش پا کستان به کراچی منتقل گردیده، از آنجا به اروپا، وایالات متحده امریکا انتقال میگردید.

سه هفته پس ازورد شوروی به کابل، وزیر دفاع جمی  کارتر،هارولد برون، وارد پکن شد، تا انتقال اسلحه را از از طریق چین وچینی ها، به جنگ جوئیان افغان، تحت حمایت سازمان سیاه منتقل نماید، که در پا کستان مستقر شده بودند. چینی ها که سخاوتمندانه  از نتیجه توافق به این قرار داد از طرف امریکا جبران شد، به آن موافقت نموده، و حتی توافق نموده و آماده شدند تا مشا ورین نظامی شانرا به پا کستان،درحمایت از جنگجو یان مجاهدین بفرستند.

براون،وزیر دفاع امریکا برای تهیه اسلحه، به ارزش ۱۵ ملیون دالر با مصر قرار داد مشابه را عقد نمود. انورسادات، ریس جمهوور مصر، اندکی قبل از ترورش گفت : " آیالات متحده امریکا با من در مورد تماس گرفته بود." به ادامه گفت : " آنها برای من گفتند، لطفا دروازه های فروش سلاح های تان را برای ما باز کنید تا ما بتوانیم اسلحه های لازم را برای جنگنده گان افغانی بدهیم. من به آنها تسلیحات دادم، وانتقال اسلحه به افغانها از قاهره با هوا پیما های امریکایی آغاز شد."

اما کمتر کسی در اداره کار تر معتقد بود که شور شیان، شانس شکست دادن شوروی ها را دارند. درسناریوی نهایی دیگری، ممکن بود تا غیر نظامیان بیشماری بقتل رسیده، و شورشیان قیمت سنگین را در آن پرداخته وشکست بخورند.

 هدف دکترین کارتر در جنگ افغانستان بسیاربد بینانه بود. میخواست تا شوروی هارا خون چکان نماید، تا در یک تله آنرا به دام انداخته، انتقام جنگ وینام را از شوروی بگیرد.

سطح بسیار بالای تلفات غیر نظامیان، معماران مداخله پنهانی  امریکا درافغانستان را نگران ننمود، تا آنرا متوقف نماید.( عین سناریو را در افغانستان امروز بکار می گیرند - مترجم).

 استنفیلد ترنر، رئیس ساز مان سیاه دوران حکومت کارتربخاطر آورده میگوید: " من تصمیم گرفتم، که بتوانم به آن زنده گی کنم."

با تشدید حمایت سازمان سیاه از مجاهدین،سر انجام بودجه سیاه برای مجاهدین افغانستان، به۳.۲ ملیارد دالر افرازیش یافت،که پر مصرف ترین عملیات مخفی در تاریخ سازمان مذکور بود.

یکیازاعضایشورایاستراتیژیک رییس جمهور کارتر،دیوید موستو، به دولت امریکا اطلاع داد که از تصمیم برای تسلیح مجاهدین نادم خواهد شد.

" من به شورا گفتم که ما مجاهدین را در جنگ علیه شوروی برای کشت تریاک حمایت مینماییم. میتوانیم، آنچه که ما درلاوس انجام دادیم، از آن خودداری نموده، آنرا تکرار ننماییم؟ ما میتوانیم که آنها را برای از بین بردن مزارع تریاک تشویق نموده، در عوض برای شان پول تادیه نماییم؟ شورای استراتیژیک در قصر سفید درمورد سکوت نمود! "

بعد از صدوراین هشدارها به دولت امریکا توسط دوتن ازاعضای شورای استراتیژیک رئیس جمهور، دیوید موستو، ویک همکار دیگری وی جویس لوینسون، این مسئله را دنبال نمودند، اما از طرف ساز مان سیاه ووزارت خارجه امریکا مسدود گردید. بعد دیوید موستو،سر مقاله های را در مورد، به نیو یارک تایمز نوشت.

 دیوید موستو عضو شورای استراتیژیک دولت امریکا بتاریخ۲۲ می ۱۹۸۰، در روز نامه مذکور طی سر مقاله نوشت : " ما از افزایش کشت تر یاک در افغانستان، ویا پا کستان توسط عشایر شورشی که علیه شوروی می جنگند، نگران هستیم. ایا ما دوباره اشتباه راکه در لاوس انجام داده عشایر را در تولید تریاک در آن کشور حمایت نموده، وتولیدات خام تریاک آنها را توسط هواپیمای چارتر امریکایی به مناطق معین منتقل مینمودیم، تکرار مینماییم؟ "

 اما دوباره موستو،ولوینسون، نه تنها از جانب دولت، بلکه از جانب مطبوعات خاموش ساخته شد . ( مقالات شان چاپ نشد، و احتما لا تهدید شدند – مترجم).

 سوال نمودن درمورد مداخله پنهانی امریکا درافغانستان بدعت ( کفر) بود، به کسی اجازه نمیداند که آنرا افشا نماید.

اداره مبارزه با مواد مخدرامریکا (DEA) بخوبیوکاملا آگاهی داشت که شور شیان مجاهدین عمیقا درتجارت مواد مخدر شر کت دارند. گزارشهای آژانس مذکور در سال ۱۹۸۰ نشان میدهد که حمله شورشیان بداخل افغانستان،از پایگاه های شان در داخل خاک پا کستان در فصل کشت تر یاک و حاصل بر داری آن صورت می گرفت. ارایه ارقام ممنوع بود.

 تولید تریاک بین سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۲، سه برابر شد آمار سامان ملل، نشان میدهد که تولید مواد مخدر در سالهای ۱۹۸۱، ۶۰ درصد بازار های ارو پا و امریکا را تهیه مینمود.

در سال۱۹۷۱، اوج در گیری و جنگ مخفی سازمان سیاه درلاوس، به تعداد ۵۰۰۰۰۰ معتادین هروئین درامریکا وجود داشت. دراواسط و سالهای اخیری دهه ۱۹۷۰، این رقم به ۲۰۰۰۰۰ تن کاهش یافت. ( ختم جنگ لاوس).

 اما در سالهای ۱۹۸۱ با سیل از تولید هروئین درافغانستان، وورود آن به امریکا،و پا یین بودن قیمتها، جمعیت معتادین به ۴۵۰ هزار تن افزایش یافت. تنها در شهر نیو یارک، در سالهای ۱۹۷۹، ( سال آغاز تسلیح مجاهدین توسط ساز مان سیاه)، مرگ ومیر ناشی از هیرو ئین، به ۷۷ در صد افزایش یافت.

تلفات رسمی اتباع  امریکایی درجبهات نبرد افغانستان ( منظور نویسنده دوران جنگ مخفی سیاه برعلیه جمهوری دموکراتیک افغانستان است – مترجم) که اذعان شده، مسلمانان سیاه پوست بودند که به افغانستان سفر نمودند تا در دفاع از دین پیغمبر بجنگند.

از قرن ۱۷ بدینسو، خشخاش به اصطلاح درهلال طلایی،ارتفاعات، افغانستان، ایران و پا کستان رشد نمود.  کشت وتولید خشخاش،تانزدیک به ۴ قرن یک بازار داخلی بود. تا سالهای۱۹۵۰،مقداربسیاراندک تریاک درافغانستان،وپا کستان تولید می شد،واحتمالا بیش از۲۵۰۰ هکتار زمین نبود.

درایران، در سالهای ۱۹۵۰، اوضاع بصورت چشمگیری متفاوت بود. این کشور که تحت تسلط شر کت های نفتی انگلیسوامریکا، وساز مانهای اطلا عاتی غربی بود، سالانه ۶۰۰ تن تریاک تولید  میکرد، ۱.۳ ملیون معتادین تریاک درآن کشور وجود داشت. دومین کشور بعد از چین بود که دستان امپر یالیست های غربی درتروریج آن درایران دخیل بود.

سپس، درسال ۱۹۵۳، محمد مصدق رهبر ملی گرای ایرانی، مانند سونیات سین، در چین، در انتخابات پیروز شده وبلا فاصله برایامحای تجارت تریاک درآن کشور، اقدامات را روی دست گرفت. چند هفته بعد از این اقدام مصدق، جان فاستر دالاس، وزیر امور خارجه امریکا، مصدق را دیوانه خطاب نموده، برادران دالاس، آلن دالاس، رئیس ساز مان سیاه،کرمت روز ولت را برای ساز ماندهی کود تا علیه محمد مصدق مامور ساخت.

درآگست ( اوت ) ۱۹۵۳ حکومت داکتر مصدق را سقوط دادند، وشاه توسط ساز مان سیاه به قدرت نصب گردیده، ومزارع نفت وتر یاک ایران،باردیگردردستان دوستانه، قرار گرفت.

درافغانستان،دردهه های ۱۹۵۰، و۱۹۶۰، تجارت نسبتا پراگنده تریاک توسط خاندان سلطنتی به زمامداری محد ظاهرشاه کنترول میشد، فیودالان، صاحبان بزرگ زمین مزارع خصوصی تولید تر یاک خود شانرا داشتند، ودر گام نخست برای مصارف داخلی آنها بود.

دراوایل۱۹۷۸، کود تای پوپو لیستی ( مردمی )، رژیم محمد داوود را که متحد پاد شاه ایران بود، سر نگون نموده،قدرت را بدست گرفت. شاه ایران حمایت مالی خویش را به رژیم داود گسترش داده، وبر مبنای یک گزارش مبلغ ۲ بلیون دالر را به رژیم داوود کمک نموده، وساز مان مخفی ایران، ساواک غرض آموزش نیرو های امنیتی داخلی داوود، وارد افغانستان شد.

بعد از کود تای مردمی،دولت جدید افغانستان به رهبری نورمحمد ترکی به اصلاحات ارضی روی آورد. و مزارع زمین داران بزرگ که در آن خشخاش کشت می شد، مورد حمله قرار قرار گرفته، دولت جدد افغانستان از ساز مان ملل متحد ،درخواست نمود تا در عوض کشت خشخاش به زارعین کمک صورت بگیرد تا بدیل برای کشت خشخاش باشد.

دولت جدید افغانستان، براصول گرایان، تولیدکننده گان کشت خشخاش در مناطق مرزی سخت فشار وارد نمود.

دربهارسال ۱۹۷۹ دخشه های( کرکتر ها ) قهرمانان دن رادر، مجاهدین آغاز به ظهور نمودند. واشنگتن پوست گزارش داد که" مجاهدین دوست دارد تا قربانیان شانرا،اولا با بریدن گوش وبینی،واندام های تناسلی آنها، شکنجه نمایند." ( همین جنایت که امروز طالبان در افغانستان انجام میدهد. اکنون که گروه های جنایتکار، بخش از طالبان در قدرت هستند، خود شانرا از این ترورستان جدا میدانند، در حالیکه دارایهمان ماهیت وتفکر ار تجاعی هستند – متر جم).

درتابستان ۱۹۷۹،شش ماه قبل ازوردو شوروی ها به افغانستان، وزارت خارجه امریکا یاد داشت را تهیه، ومشخص نمود که امریکا چه سیاست را در قبال دولت جدیدی افغانستاندنبال نماید: " باسقوط دولت جمهوری دموکراتیک افغانستان، میتواند منافع بزگتر ایالات متحده امریکا در منطقه تامین شود."

در گزارش به ادامه تاکید شد: " با سقوط دولت جمهوری دموکراتیک افغانستان، به بقیه جهان، بخصوص به کشورهای جهان سوم، نشان خواهد داد، که نظریه تاریخی شوروی درمورد،اجتناب نا پذیری راه سمت گیری سوسیالیستی،دقیق نیست،وغلط است."

دولت تره کی تحت فشارهای شدیدی،از طریق تشدید گروه های مجا هدین ومداخلات خارجی قرار گرفت، تا از شوروی در خواست کمک نماید، این دقیقا همان چیزی بود که دشمنان شوروی ودولت افغانستان خواهان آن بود.

درسپتامبر ۱۹۷۹، نور محمد تر کی در یک کود تای ساز مان داده شده از طرف حفیظ الله امین بقتل رسیده، امین بحیث رئیس جمهوراعلام موجودیت نمود. امین، با مدارک تحصیلی،ازدانشگاه کلمبیا درنیو یارک،ودانشگاه وسکانسن، طرف اعتماد بی چون وچرای غرب بود. امین دردوران تحصیل خویش درامریکا،بحیث رئیس اتحادیه دانشجویان افغانستان،که توسط (بنیاد اسیا )، گروه تایید شده درجبهه مقدم ازجانب سازمان سیاه، خدمت نموده بود.

پس از کود تا،زمانیکه ایالات متحده امریکا، گروه های شورشی را در پا کستان مسلح  مینمود، حفیظ الله امین، بصورت منظم، با سفارت امریکا در کابل ملاقات مینمود. انکشافات این دوران،از بوجود آمدن یک حکومت اصول گرای اسلامی درسر حدات هم مرز با اتحاد شوروی،آن کشور را نگران ساخته، وبر آن فشار می آورد. وبه همین دلیل، شوروی بتاریخ ۲۷ دسامبر ۱۹۷۹،درافغانستان مداخله نمود.

بر نامه های ابتکاری جیمی کارتر، برای تمرکز سازمان سیاه، متخصصین مواد مخدر در شورای استراتیزیک ریاست جمهوری، مانند دیوید موستو را نگران ساخت. و آنرا تکرار اتفاقات که در پی کود تا برای برانداختن حکومت مصدق درایران، و حمایت از فیودالان وکشت، وتولید مواد مخدر بود،میدانست.

مقالات مرتبط

...

از مدتی است که اتاق فکری امریکا (کانون نظم نوین جهانی) با تجارب بدست آمده از حمایت بیدریغ مالی و تسل... ادامه

...

شکست در سیاست خارجی: ایالات متحده در حال کار بر روی یک طرح تسلیم است. ادامه

...

هنری کیسینجر سیاست‌مدار، نظریه پرداز مشهور سیاست خارجی آمریکایی، وزیر امور خارجه پیشین این کشور و مش... ادامه

...

شاید انتخابات ریاست جمهوری آینده در امریکا تبدیل به زلزله ای شود که هنوز نمی توان قدرت تخریب و "ریشت... ادامه

...

شبکه تلویزیونی اسپانیایی‌زبان تله‌سور در گزارشی آورده است: یک خاورمیانه‌ درگیر آتش جنگ، برای آمریکا... ادامه

...

هرگاه به ارزیابی تاريخ کشور ایالات متحدهٔ امريكا بپردازیم، درمی یابیم که این کشور بيش از هرکشور دیگر... ادامه

...

یازدهم سپتامبر ۲۰۲۱ روزی که بطرز معما برانگیز ایالات متحده آمریکا،اماج حملات تروریستی قرارگرفت و باز... ادامه

...

باید قاطعانه در برابر شکار جادوگران نژادپرستانه و ضد کمونیستی مقاومت کنیم و به ایجاد یک جنبش صلح بین... ادامه

...

در قرن بیست و یکم و در عصر مدرنیسم و اوج سرمایه داری، هیچ دولت در جهان میثاق‌ها و قوانین جهان‌شمول ب... ادامه

...

بیست سال حضور امریکا در افغانستان، تحت نظریه ژئوپولیتیکی نظم نوین جهانی، افغانستان را به کانون داغ س... ادامه

...

پروسه محاکمه دونالد ترامپ ریس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا به تاریخ ۳۰ مارچ ۲۰۲۳ آغاز گردید و پرو... ادامه

...

در حالی که جهان بیستمین سالگرد جنگ عراق را به یاد می آورد، مقامات غربی تلاش کرده اند تا اثرات مخرب ا... ادامه