متن صحبت رفيق عارفه ايماق (درگرامی داشت ازبيست و چهارمين سالروز جاودانه شدن رفیق ببرک کارمل)

 

متن صحبت رفيق عارفه ايماق عضو کميتهٔ فعالين حزب دموکراتيک خلق افغانستان

(درگرامی داشت ازبيست و چهارمين سالروز جاودانه شدن رفیق ببرک کارمل)

 

درود به رفقای گرامی، همرزمان شرکت کننده در این روز تاریخی، یاد بود جاودانه شدن رفیق

ببرک کامل، بنیان گذارحزب پر افتخار وتاریخی مان، حزب دموکراتیک خلق افغانستان.

رفقای گرامی!

افتخار دارم که بدین مناسبت، امروز در میان شما رفقای دانشمند ما که هر کدام شاهد تاریخی و شناخت از رهبر گرانمایه مان رفیق ببرک کارمل فقید دارید، حضور دارم.

گرچه ممکن نیست که در این فرصت کوتاه کار نامه های مبارزاتی طولانی رفیق ببرک کارمل را بیان نمایم، مگر آرزو دارم و میخواهم بصورت مختصر به یاد بود رهبر گرانمایه و محبوب مان، بصورت مختصرابراز نظر نمایم.

یادی ازمرد بزرگ مبارز، چهره تابناک، رهبر نستوه و بنیاد گذار حزب دموکراتیک خلق افغانستان رفیق ببرک کارمل!

بيست و چهارمين سالروز جاودانه شدن رفیق ببرک کارمل را گرامی میداریم!

رفیق ببرک کامل، شخصیتی، که از ایام بسیار جوانی تا آخرین روزهای حیات, خودش را وقف خدمت به مردم و وطن نموده و باور داشت، که با پایه گذاری یک حکومت ملیٔ مردمی و دمکراتیک، میتوان مردم افغانستان را از پنجنه های خون بار جهل و فقر، نجات داد.

بنا برهمین هدف، زنده ياد ببرک کارمل درایام جوانی، مبارزه را با رفقای همرزم دوران خویش آغاز و روز های بسیار دشوار حکومت استبدادی شاهی را در زندان تجربه نمود و با آموزش عمیق تئوری علمی، با پختگی بیشتر و کسب تجربه علمی و انقلابی، حزب دمکراتیک خلق افغانستان را بنیاد گذاشته، وارد نبرد در جهت تحقق اهداف انسانی آن گردید.

رفیق ببرک کارمل رهبر محبوب قلبها؛ بمثابه يک انتر ناسیو نالیست انسانسالار، رفیق محبوب در میان احزاب برادر در منطقه، وجهان، در امر ایجاد یک حکومت ملی دموکراتیک، برپایه های وسیع شرکت مردم افغانستان باورمند بود.

 ایشان درایام زمامداری خویش برای تحقق این آرمانهای ملی ومردمی، گام های عملی برداشت. درعملی ساختن دموکراسی واقعی، که همانا شرکت وسیع تمام اقوام و قبایل افغانستان بدون تبعیض زبانی، منطقوی و مذهبی ... بود، گام های را برای رشد و توسعه اقتصاد ملی،علم و دانش،اعاده حقوق تمام ملیت ها، تساوی حقوق زنان  و شرکت برابر شان با مردان در تمام مسایل اجتماعی و اقتصادی، سعی و تلاش فروان بخرچ دادند.

بدين تر تیب،رهبر خردمند ما، بنا بر اعتقاد خارائین که به دانش انقلابی داشت، با در نظر داشت شرایط کشور و مر حله انقلاب، درسهای بزرگ فدا کاری درراه مبارزهٔ عدالت خواهانه و انقلاب اجتماعی را به اعضای حزب محبوب مان آموزش داد.

 شعار"در بین مردم بروید، وازآنها بیاموزید، وبه آنها بیاموزانید، وبه بزرگان احترام نمایید"، را به اعضای حزب پرافتخار مان بار بار توصیه می کرد که به شعار همیشگی رزمنده گان حزب دموکراتیک خلق افغانستان مبدل گردید.

رفیق ببرک کارمل، با شناخت تاریخیٔ انقلابی خویش که از امپر یالیسم وار تجاع داشت، برای ما درس داد تا دربرابر آنها آشتی ناپذیر باشیم. زیرا ایشان میدانستند، که نظام سر مایه داری جهانی، وارتجاع منطقوی و داخلی، دشمن خلق افغانستان است وتضاد آنان با قاطبه مردم افغانستان،اعم از کار گران، دهقانان و زحمتکشان افغانستان، آشتی نا پذیر می باشد.

رفقای گرامی!

 تاکید مینمایم که رفیق ببرک کارمل بمثابه یک نظریه پرداز بر جسته در رهبری حزب دمکوراتیک خلق افغانستان بود، و انقلاب را بنا بر خصوصیات اجتماعی، ساختار اقتصادی، واتنیکی جامعه عقب نگه داشته شده مان تعريف و رهبری داهيانه مینمود.

 بنا بر همین دلیل، در برابر دشمن طبقاتی زحمتکشان افغانستان، ازجمله ارتجاع و امپر یالیسم، آشتی نا پذیر بود. یکی از دلایلی که دشمنان حزب دموکراتیک خلق افغانستان در برابر این رهبر بی بدیل، دشمنی خونین داشتند، همین مسأله بود.

رفقای عزیز شر کت کننده در کنفرانس مجازی امروز بمناسبت یاد بود از رفیق ببرک کارمل!

بیایید به پاس این روز تاریخی جانگداز،۲۴ مین سالروز جاو دانه شدن رفیق کارمل بزرگ، به اختلافات غیرضروری میان رفقاء پایان داده، مانند گذشته برمبنای آموزه های رفیق کارمل، برای برآورده شدن آرمانهای رفیق فقید و سایرجان باخته گان گلگون کفن حزب پر افتخار ما وهوا خواهان آن، (حزب دموکراتیک خلق افغانستان) متحد شده، پر چم گلگون آن را برافراشته نگهداشته، برای نجات کشور متحدانه به مبارزه تاریخی مان ادامه بدهیم.

رفقای عزیز!

 تا کید می ورزم، تعدد گروه ها وسازمانهای خرُد و کوچک جدا شده از بدنه حزب واحد مان، ح. د. خ. ا، نه تنها بحران افزا، بلکه سبب تضعیف نیروی ما میگردد، که اين وضع به ميل و دلخواه امپریالیسم و ارتجاع داخلی و بیرونی می باشد، تا از این فرصت بیش از پیش بهره بر داری نمایند.

تنها راه نجات اینست تا بمثابه فرزندان یک حزب سیاسی واحد بر مبنای آیدیولوژی علمی، با آجندای مبارزه  طبقاتی وارد نبرد با دشمنان مردم افغانستان و نجات وطن و مردم مان از سلطه ی ارتجاع داخلی و اشغالگران بين المللی شویم.

به پیش به سوی وحدت علمی وعملی  میان اعضای حزب دموکراتيک خلق افغانستان!

زنده باد حزب دموکراتیک خلق افغانستان!

راه انقلابی، و آموزه های پر افتخار رفیق ببرک کارمل ادامه خواهند داشت!

 

مقالات مرتبط

...

نوردرخشانی که جسماً غروب کرد؛ ولی دراندیشه وآرمان نام بزرگش درقلبهای ما ومردم شریف افغانستان همیشه ت... ادامه

...

    پنجاه ونه سال پیش به تاریخ ۱۱/ ۱۰/ ۱۳۴۳ خورشیدی - ۱/ ۱/ ۱۹۶۵در جامعه ی بیداد زده ی افغانستان، رخ... ادامه

...

جنبشهای رهایی وبیداری مردم ازسکوت ورکود قرون متمادی از دو الی سه صد سال قبل در بسا نقاط جهان وبخصوص... ادامه

...

ستاره ای که در سپیده دم ۱۹۲۹ ترسایی در آسمان جنبش ترقیخواهی افغانستان درخشید و در پرتو تابشهای ناب و... ادامه

...

داکترمصطفی دانش بیش ازده بار مصاحبه با روانشاد ببرک کارمل انجام داده است. شما در این مصاحبه امروز بع... ادامه

...

نیمه ی اول قرن بیستم مصادف است با طلوع خورشیدی که با نام وهویت تاریخی زنده یاد ببرک کارمل درسپیده دم... ادامه

...

درباره نقش شخصیت، پیشینۀ کار زنده گی ومبارزۀ زنده یاد ببرک کارمل همه صفوف وکادرها ومردم افغانستان، د... ادامه

...

بحث تحولات بزرگ سیاسی تاریخی، نیازمند پژوهش وتحقیقات عمیقِ  گزینه ها وپیش زمینه هاییست که درظهور ایج... ادامه

...

به تاريخ 13 قوس 1401 خورشيدی، مطابق 4 دسامبر 2022 ترسايی دومين نشست تاريخساز پيشکسوتان ح. د. خ. ا (ح... ادامه

...

ببرک"کارمل" یکی از دولتمردان استثنایی تاریخ نوین افغانستان بود،هیچ شاه،امیر ورئیس جمهور در رشد فرهنگ... ادامه

...

شخصیت گرامی زنده یاد ببرک کارمل بسیار بزرگتر از آنست که وصف آن در قلم بیان بگنجد؛ باآنکه نظریات و نگ... ادامه

...

هفده سال قبل، جنبش ترقی خواهی افغانستان بهترین فرزند برو مند، شحصیت فرهیخته،نستوه، انقلابی وچهره اکا... ادامه