سفر نانسی پلوسی حاکمیت چین را نقض کرد!

سفر نانسی پلوسی حاکمیت چین را نقض کرد!


مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین، سفر «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان که با بی‌توجهی به نمایندگی‌های رسمی چین انجام گرفت را نقض حاکمیت چین توصیف کرد.
«وانگ یی»، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین روز چهارشنبه گفت: «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، با بی‌توجهی به نمایندگی‌های رسمی چین، با گستاخی به سفر خود به منطقه تایوان چین ادامه داد.
وی افزود، این اقدام به طور جدی اصل چین واحد را نقض می‌کند، به طور بدخواهانه حاکمیت چین را نقض می‌کند و آشکارا دست به تحریکات سیاسی می‌زند که خشم شدید مردم چین و مخالفت گسترده جامعه بین المللی را برانگیخته است.
وانگ یی افزود: این یک بار دیگر ثابت می‌کند که برخی از سیاستمداران ایالات متحده به «مشکل ساز» روابط چین و ایالات متحده تبدیل شده اند و ایالات متحده به «بزرگترین ویرانگر» صلح در سراسر تنگه تایوان و برای ثبات منطقه تبدیل شده است.
ایالات متحده نباید رویای ممانعت از اتحاد مجدد چین را داشته باشد. تایوان بخشی از چین است. اتحاد کامل چین روند روزگار و اجتناب ناپذیر تاریخ است. ما جایی برای نیرو‌های «استقلال تایوان» و دخالت خارجی نخواهیم گذاشت.
مهم نیست که ایالات متحده چگونه از نیرو‌های «استقلال تایوان» حمایت یا همدلی کند، همه چیز بیهوده خواهد بود.
ایالات متحده تنها سوابق زشت تری از مداخله فاحش در امور داخلی سایر کشور‌ها در تاریخ به جای خواهد گذاشت. مسئله تایوان زمانی مطرح شد که کشور در آن زمان ضعیف و پر هرج و مرج بود و مطمئناً با جوان سازی ملی به پایان خواهد رسید.
مشاور وزیر امور خارجه چین تاکید کرد: ایالات متحده نباید در مورد تضعیف توسعه و احیای چین خیال پردازی کند. چین مسیر توسعه درستی را متناسب با شرایط ملی خود پیدا کرده است. تحت رهبری حزب کمونیست چین،
۱.۴ میلیارد چینی به سمت مدرنیزاسیون به سبک چینی گام برمی دارند.
وانگ یی تاکید کرد ما توسعه کشور و ملت خود را بر اساس توان خود قرار می‌دهیم و مایل به همزیستی مسالمت آمیز و توسعه در کنار سایر کشور‌ها هستیم. اما ما هرگز اجازه نخواهیم داد هیچ کشوری ثبات و توسعه چین را تضعیف کند.
ایجاد مشکل در مسئله تایوان در تلاش برای به تعویق انداختن توسعه چین و تضعیف رشد صلح آمیز چین کاملاً بیهوده خواهد بود و مطمئناً منجر به شکست کامل خواهد شد.
ایالات متحده نباید در مورد دستکاری بازی‌های ژئوپلیتیک خیال پردازی کند. به دنبال صلح، ثبات، توسعه و همکاری برد-برد آرزو‌های مشترک کشور‌های منطقه است.
مشاور وزیر امور خارجه چین افزود: ورود مسئله تایوان به استراتژی منطقه‌ای از سوی ایالات متحده، که موجب افزایش تنش‌ها و دامن زدن به تقابل می‌شود، برخلاف روند توسعه منطقه‌ای است و برخلاف انتظارات مردم آسیا و اقیانوسیه است. این خیلی خطرناک و احمقانه است.اصل چین واحد به یک هنجار اساسی حاکم بر روابط بین الملل و بخشی جدایی ناپذیر از نظم بین المللی پس از جنگ جهانی دوم تبدیل شده است.کاری که ایالات متحده باید انجام دهد این است که فوراً از نقض اهداف و اصول منشور ملل متحد دست بردارد و از بازی با «کارت تایوان» برای برهم زدن منطقه آسیا و اقیانوسیه دست بردارد.
وانگ یی گفت، ایالات متحده نباید به میل خود در مورد تحریف حقایق خیال پردازی کند. طرف آمریکایی مدعی شد که چین در حال تشدید اوضاع است، اما واقعیت‌های اساسی این است که ایالات متحده ابتدا چین را در مورد مسئله تایوان تحریک کرد و آشکارا حاکمیت و تمامیت ارضی چین را نقض کرد.طرف آمریکایی مدعی شد که سابقه سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان وجود داشته است. با این حال، حقیقت اساسی این است که اشتباهات گذشته را نمی‌توان بهانه‌ای برای تکرار آن‌ها امروز استفاده کرد.
مشاور وزیر امور خارجه چین افزود: طرف آمریکایی مدعی شد که به دلیل تفکیک قوا نمی‌تواند کنگره را مهار کند. اما هنجار اساسی حقوق بین الملل این است که ایالات متحده باید به تعهدات بین المللی خود عمل کند و سیاستمداران کلیدی نباید بدرفتاری کنند.
وی همچنین ادعا کرد که تلاش چین برای اتحاد مجدد یک «تهدید» برای تایوان است، اما منطق اصلی این است که تایوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو چین است و مسئله تایوان صرفاً یک امر داخلی چین است. این قانونی و موجه است که چین از تمامیت ارضی دفاع می‌کند و با جدایی مخالف است.من می‌خواهم تأکید کنم که اصل چین واحد، نیروی کلیدی تثبیت کننده صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان است، و سه بیانیه مشترک چین و آمریکا «نرده‌های محافظ» واقعی هستند.
وزیر امور خارجه چین گفت: چسبیدن به ایالات متحده برای جستجوی «استقلال» یک بن بست است و تلاش برای استفاده از مسئله تایوان برای مهار چین محکوم به شکست است.
مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین در ادامه تاکید کرد، در مواجهه با هدف بزرگ اتحاد ملی، مردم چین جرات این را دارند که توسط اشتباهات گمراه نشوند یا از شرارت نترسند، جاه طلبی دارند که هرگز مرعوب یا سرکوب نشوند، عزم خود را برای متحد شدن به عنوان یک واحد، و توانایی محافظت قاطعانه دارند.
مجله هفته

مقالات مرتبط

...

بیش از شش ماه پیش، در پایان گفت‌وگوهای هشت ساعته در کرملین، رئیس‌جمهور پوتین و رئیس‌جمهور شی ادامه

...

کوبا از حضور گسترده هیأت‌های نمایندگی از همه قاره‌ها در اجلاس هاوانا استقبال می‌کند: دیدگاه مشترکی د... ادامه

...

چین در بحبوحه تحقیقات رشوه، رئیس نیروی موشکی را جایگزین کرد. ادامه

...

بيست وسومین نشست سازمان همکاری شانگهای، بتاریخ چهارم جولای 2023 ازطریق ویدیو کنفراس به میز بانی نرند... ادامه

...

چرا آمریکا در ایجاد اغتشاش در ایران اینقدر عجله دارد؟ و چرا توافق ایران و عربستان ناقوس پایان سلطه د... ادامه

...

مذاکرات رسمی روسیه و چین به عنوان بخشی از سفر شی جین‌پینگ به روسیه ۲۱ مارس، در کرملین انجام ش ادامه

...

ایران و عربستان سعودی ترک مخاصمه کردند و برای برقراری روابط دیپلماتیک به توافق رسیدند. این توافق در... ادامه

...

در سال ۲۰۲۰، برای اولین بار، چین بیش از نیمی از تجارت خود با روسیه را با ارزی غیر از دلار آمریکا تسو... ادامه

...

این روزها در غرب فریاد کمک نظامی چین به روسیه بلند شده است. این حرف را از دو زاویه می‌توان دید: ادامه

...

در ساختن این حزب سازمانهای تندرو پاکستان رول عمده داشته در مراحل اول باهمکاری پاکستانی ها در غرب چین... ادامه

...

پیاده کردن پیروزمندانه هر برنامه ی کشورداری در ساختن و سازمان دهی دسته ای از باورها و ارزش های مشترک... ادامه

...

والنتین کاتاسانوف (Valentin Katasonov)، پروفسور، دکتر علوم اقتصادی، مدیر مرکز پژوهش‌های اقتصادی «شار... ادامه